کارنامه فروردین بازارهای مالی



يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
پیشتازی بورس در میان بازارهای داخلی
بورس تهران که سال 94 را پرشتاب آغاز کرد، در مجموع فروردین توانست رشد 2/ 7 درصدی را به ثبت برساند (بهترین عملکرد ماهانه در میان بازارهای داخلی). این در حالی بود که در میانه ماه، رشد 3/ 13 درصدی را به دنبال خوش‌بینی به بیانیه لوزان تجربه کرده بود؛ در این زمان، تمامی صنایع به جز دستگاه‌های برقی با رشد شاخص مواجه شده بودند. در ادامه اما، نگرانی درخصوص رسیدن به توافق نهایی موجب تغییر مسیر بازار سهام و افت قیمت‌ها شد. با این حال، صنایع بورسی در کل ماه توانستند عموما با افزایش قیمت همراه شوند. متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه نیز رشد قابل توجهی داشت. البته، شرایط فعلی نشان می‌دهد بورس برای رشد بیشتر نیاز به محرک‌های دیگری دارد که سیگنال مثبت از مذاکرات هسته‌ای (از امروز در وین ادامه می‌یابد) می‌تواند مهم‌ترین آنها باشد.
بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
دلار بازنده بازارهای سه گانه
هر دلار آمریکا با رشد ماهانه 1/ 0 درصدی به قیمت 3345 تومان معامله شد که بدترین عملکرد در مقایسه با بازارهای موازی بورس و سکه محسوب می‌شود. به این ترتیب، به‌رغم اثرات مقطعی مذاکرات هسته‌ای بر روند قیمتی دلار، در حالت کلی فضای هیجانی نتوانست به این بازار نفوذ کند. در این شرایط، به دلیل پیش‌خور شدن افت قیمت دلار در روزهای پایانی سال گذشته، ریزش قیمتی شدیدی را بعد از انتشار بیانیه لوزان شاهد نبودیم. در ادامه نیز، با شیوع ابهاماتی در رابطه با بیانیه مزبور (عموما درخصوص نحوه رفع تحریم‌ها) دلار مجددا با رشد قیمت همراه شد. در این میان، کنترل‌های اعمالی بر بازار ارز و همچنین افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، از رشد شدید قیمت‌ها جلوگیری کرد. بر اساس شواهد موجود، ثبات نسبی قیمت‌ها سناریوی محتمل‌تری خواهد بود.
بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
ماه مثبت سکه به کمک اونس
در پایان معاملات ماهانه، هر سکه طرح جدید با رشد 7/ 2 درصدی به قیمت 965 هزار تومان معامله شد. در این مدت، با وجود آنکه دلار تغییرات شدیدی را تجربه نکرده بود، رشد 3 درصدی اونس طلا به افزایش قیمت سکه کمک کرد (از 28 اسفند 93 تا 31 فروردین 94). در این میان، حباب قیمتی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) تغییرات محدودی را نسبت به ابتدای ماه تجربه کرده است و همچنان اندازه‌ای بیش از 15 هزار تومان دارد. این موضوع نشان می‌دهد خوش‌بینی نسبی در بازار سکه همچنان وجود دارد که با افت قیمت‌ها مقابله می‌کند. با این حال، در کوتاه مدت انتظار می‌رود تغییرات محدودی هم در قیمت ارز و هم در قیمت طلای جهانی شاهد باشیم. این موضوع، نوسانات اندک قیمت‌ها در بازار سکه را سناریوی محتمل این روزها می‌نمایاند.
بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
قفل قیمتی طلا حول 1200 دلار
مطابق با پیش‌بینی‌ها، دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1200 دلار معامله می‌شد؛ ثبات نسبی شاخص دلار آمریکا، انتظار درخصوص یونان و نبود اجماع در رابطه با زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو مهم‌ترین عوامل این قفل قیمتی محسوب می‌شوند. طلا در مجموع فروردین ماه رشد 5/ 1 درصدی را تجربه کرد.

 

روز گذشته، کاهش یک واحدی نرخ سپرده قانونی توسط بانک مرکزی چین (به معنای آزاد شدن 2/ 1 هزار میلیارد یوآن (معادل 194 میلیارد دلار) نقدینگی از طریق بانک‌ها است) مهم‌ترین خبر اقتصادی بود که امید به افزایش تقاضای کالاها، از جمله طلا را افزایش داد. در ادامه نیز، سخنرانی نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهوری چین در اندونزی (امروز)، آمار خرید مدیران چین (PMI، پنج‌شنبه)، آمار تقاضای کار آمریکا (پنج‌شنبه) و سفارش کالاهای بادوام در آمریکا (جمعه) مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی اثرگذار بر طلا هستند.
بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
«تسه»ها، زیانده‌ترین بازار فروردین
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت ماهانه 6/ 6درصدی به قیمت 74 هزار و 881 تومان معامله شدند (بدترین عملکرد در میان بازارها). در این مدت، متوسط قیمت اوراق مزبور حدود 3 هزار تومان کمتر از متوسط قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته (80 هزار تومان) است. تغییر انتظارات متقاضیان وام مسکن درخصوص نرخ بهره واقعی این نوع تسهیلات مهم‌ترین دلیل کاهش این قیمت‌ها است.

 

به عبارت دقیق‌تر، تفاهم سیاسی در لوزان امیدواری نسبت به اوضاع اقتصادی کشور را در‌بر‌داشت؛ بنابراین، انتظار می‌رود نرخ بهره بانکی متناسب با نرخ تورم کاهش یابد. این موضوع سبب شد تا متقاضیان وام مسکن نیز تمایلی به پرداخت سودهای بالا (در قیمت‌های بالای «تسه»ها) نداشته باشند. در این رابطه، نتیجه نشست شورای پول و اعتبار (بررسی موضوع کاهش نرخ بهره) بسیار مهم ارزیابی می‌شود.
بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
نفت، بهترین بازار فروردین
پس از مدت‌ها نزول قیمتی، نفت خام آمریکا توانست فروردین‌ماه را با رشد 2/ 20 درصدی پشت سر بگذارد که بهترین عملکرد در میان بازارها است. دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت WTI به قیمت 56 دلار معامله ‌شد.

 

گرچه عواملی مثل خروج زودهنگام پالایشگاه‌های آمریکا از دوره تعمیر و نگهداری، سیاست‌های انبساطی در چین (کاهش نرخ سپرده قانونی توسط بانک مرکزی)، کاهش تعداد دکل‌های حفاری برای نوزدهمین هفته متوالی از قیمت نفت حمایت می‌کنند، اما علاوه بر شاخص دلار آمریکا، مازاد عرضه هنوز بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند. در این رابطه،علی النعیمی، وزیر نفت عربستان بار دیگر بر عدم کاهش تولیدات خود تاکید کرد و افزود: در آوریل نیز مشابه ماه قبل بیش از 10میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنیم. این تقاضای مشتریان است و ما تا جایی که نیاز باشد تولید را افزایش می‌دهیم.

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------