آیا سه ماه دیگر رقم 15 درصد محقق می شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,کاهش نرخ تورم

با کاهش نرخ تورم دولت از کاهش نرخ سود بانکی صحبت کرد و اینکه شورای پول و اعتبار باید این بخش را مورد بازنگری قرار دهد.بدین جهت بانک های خصوصی و دولتی با برگزاری جلسات تخصصی خود نرخ 20 درصد را معقول دانستند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی اما خواهان تغییر همین نرخ سود بانکی هستند.

به گزارش  خانه ملت ، نگاه کارشناسان، نمایندگان مجلس ، تولیدکنندگان و مردم به نرخ سود کمتر از  20 درصد بود.پس از آن شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه داد و در ناباوری کامل نرخ سود 20 درصد را نهایی کرد.این امر نقدهای زیادی را در پی داشت به خصوص تولیدکنندگان که توقع  کاهش بیشتری از  نرخ سود را داشتند.حال با توجه به شرایط پیش آمده نمایندگان مجلس  شورای اسلامی خواهان تغییر نرخ سود بانکی هستند.

*نرخ سود تسهیلات تولیدکنندگان باید تغییر کند
سعید اربابی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نرخ سود بانکی و راضی نبودن تولید کنندگان از نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار به خبرنگار ما گفت:زماینکه نرخ تورم به 15 درصد رسید این امیدواری وجود داشت که شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات را با توجه به رکود صورت گفته کاهش دهد و این امر به رونق تولید کمک کند اما متاسفانه نرخ سود 20 درصد تصویب شد.

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات تعیین شده به نفع بانک ها است افزود:اگر نرخ سود تسهیلات به 15 درصد نزدیک می شد تولیدکنندگان برای افزایش تولید برنامه ریزی می کردند ولی شورای پول و اعتبار به نحوی تصمیم گیری کرد که تولیدکنندگان امکان دریافت وام را پیدا نکنند.

اربابی تصریح کرد:هزینه های تولید نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است و بر این اساس اگر حمایت های مالی دولت تقویت نشود آنها مجبور به افزایش قیمت ها هستند.از اینرو برای جلوگیری از رشد قیمت ها باید منابع مالی را به درستی هدایت کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی ها که تولیدکننده واقعی نیستند به منابع مالی دسترسی راحتی دارند اما تولید کنندگان واقعی از آن محروم هستند تاکید کرد:اگر می خواهیم طبق اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم باید اصول اولیه آن رعایت شود.کشورهای توانستند به توسعه یافتگی دست پیدا کنند که زیرساخت های تولید خود را قوی کرده اند.یکی از زیرساخت ها فراهم کردن منابع مالی قوی برای تولید کنندگان است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:در خیلی از کشورها نرخ سود تسهیلات برای تولید کنندگان تک رقمی  است.اما در ایران نرخ سود تسهیلات برای تاجران، مردم و تولید کنندگان یکسان است .بدین جهت تولیدکننده رغبتی برای گرفتن وام و توسعه فعالیت های خود ندارد.

وی گفت:وقتی دولت کاهش نرخ سود را با توجه به نرخ تورم اعلام کرد همه بر این تصور بودند که نرخ سود کاهش قابل توجهی خواهد یافت اما متاسفانه چنین امری رخ نداد.شورای پول و اعتبار به علت آنکه سرمایه های مردم از بانک ها خارج نشود نرخ سود بالا را تصویب کرد.

وی با بیان اینکه اگر مردم متوجه شوند که تولید سودده است سرمایه های خود را به سمت خواهد آورد افزود:جذابیت های تولید باید افزایش پیدا کند تا بواسطه آن رکود از این بخش حذف شود.

*نرخ سود بانکی به رونق تولید کمک نکرد
عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره بازنگری در نرخ سود بانکی به خبرنگار ما گفت:یکی از الزام ها برای دولت این بود که نرخ سود را با نرخ تورم هماهنگ کند.کاهش صورت گرفته شاید بتواند سپرده های مردم نزد بانک ها را حفظ کند اما نمی تواند عاملی برای رونق تولید باشد.

وی افزود: یکی از دلایل منطقی شدن نرخ سود کمک به خروج از رکود  بود و  حتی برخی ها بر این باور بودند که نرخ سود 20 درصد اثرگذار است اما در عمل چنین امری محقق نشد.تولیدکنندگان برای دریافت وام هیچ انگیزه ای ندارند و این امر در بلند مدت بر فعالیت بانک ها اثر خواهد داشت.بخشی از فعالیت بانک ها ارایه تسهیلات است وقتی چنین امری در جریان نباشد تنها مردم هستند که وام های خرد می گیرند.

رجبی تاکید کرد:قبل از مصوب شدن نرخ سود به مسولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی یادآور شدیم که  کارشناسی های لازم صورت گیرد اما شاید فشار بانک ها مانع از اصلاح نرخ سود تسهیلات شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:دولت در کاهش نرخ تورم به موفقیت بزرگی دست یافت اما بخش تولید نتوانست از این موفقیت به نفع خود استفاده کند.

وی تاکید کرد:هر سه ماه یکبار می توان نرخ سود بانکی را تغییر داد لذا این امیدواری وجود دارد که نرخ سود بانکی در ماه های آینده اصلاح شود.

اخبار اقتصادی - خانه ملت

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------