آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

نمره فعالان اقتصادي به وزراي اقتصادي



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ ارز

چند روزي است «ترميم كابينه» خبرساز شده است. حالا هم نوبخت، سخنگوي دولت در اين باره سخن گفته است و پيش‌تر هم حسام‌الدين آشنا.

ترميم يا به تعبير برخي تغيير در كابينه اگرچه خبري داغ از سوي رسانه‌ها محسوب مي‌شود اما به گفته تحليلگران يك روند عادي است كه پس از ارزيابي عملكرد مي‌تواند در هر دولتي به عنوان يك اتفاق سازنده انجام شود. فارغ از اينكه اساسا اين ترميم چه ماهيتي دارد، ضرورت انجام آن در تيم اقتصادي دولت يازدهم موضوعي است كه نظرات موافق و مخالف بسياري را به دنبال دارد.

 

در دوسالي كه از آغاز به كار حسن روحاني، رييس يازدهمين دولت پس از انقلاب اسلامي مي‌گذرد، تصميمات اقتصادي اگر نگوييم اصلي‌ترين محور كار دولت يازدهم بوده، دست‌كم دوشادوش سياست‌هاي بين‌المللي در دستور كار قرار داشته است. برخي اثرات اقدامات دولت در اين مدت به سرعت نمايان شد و برخي ديگر تا به منصه ظهور رسيدن چند گامي فاصله دارد. پس از معرفي كابينه بلافاصه بازار ارز به اين اتفاق واكنش نشان داد.

 

قيمت‌ها در اين بازار كه هر روز در حال تغيير بود در يك رنج مشخص متوقف شد و همين ثبات نسبي بازار ارز توانست بر بازارهاي ديگر نيز چنين اثري را داشته باشد. به دنبال اين اتفاق، كاهش نرخ تورم قابل انتظار بود؛ موضوعي كه منتقدان دولت فقط به كاهش انتظارات مردم مرتبط مي‌دانند و دسته ديگر از كارشناسان علاوه بر تاكيد كاهش انتظارات و اثر آن بر كنترل نرخ تورم، انضباط مالي دولت را نيز بر رسيدن نرخ تورم از ٣٩ درصد تورم ١٢ ماهه منتهي به مرداد ماه به ٦/١٥ يك سال منتهي به اسفند سال پيش موثر مي‌دانند.

 

كنترل تورم و ايجاد ثبات در بازار جداي از اينكه چه علل واقعي داشته محسوس‌ترين برنامه اقتصادي دولت براي مردم است. افزايش ساعتي قيمت‌ها در تمام بازارها، تبديل به تغييرات ماهانه با نرخ‌هاي كمتر شد. اگر كنترل تورم را موفق‌ترين برنامه‌ اقتصادي دولت بناميم اما خروج از ركود را كه يكي از دو برنامه اصلي دولت از ابتدا بود، نمي‌توان به مانند كنترل تورم همراه با موفقيت دانست. علت را برخي زمانبر بودن بازگشت دوره رونق به توليد مي‌دانند. با اين حال روند منفي اقتصاد كنترل شد.

 

اعداد نشان مي‌دهد اقتصادي كه ٨/٦ درصد به زير صفر سقوط كرده بود، امروز مثبت شده و به ٣/٢ درصد در سه ماهه سوم سال ٩٣ رسيده است. با اين حال انتظار از دولت يازدهم بيشتر است. انتظار براي كاهش نرخ بيكاري كه در دو سال گذشته كاهش نيافته است؛ انتظار براي راه‌اندازي دوباره بنگاه‌هاي تعطيل شده و انتظار براي سبز شدن دوباره شاخص‌هاي بورس. همين انتظارات نيز ضرورت بازبيني يا به قول برخي ترميم كابينه را  افزايش داده است.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------