هشدار نسبت به بانک‌هاي متخلف نرخ سود



اخبار,اخبار اقتصادی , بانک مرکزی

معاون نظارتی بانک مرکزی با هشدار به بانک هایی که با برخی روش ها از دستورالعمل نرخ سود سپرده و تسهیلات تخلف می کنند گفت : البته مجموع شبکه بانکی همراهی خوبی در رعایت نرخ ها داشته است.

حمید تهران فر در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با بیان اینکه برخی بانک ها و موسسه های مالی نکات دستورالعمل بانک مرکزی درباره نرخ سودها را خوب متوجه نشدند و یا به دنبال فرار بوده اند افزود: ‌بانک مرکزی با هدف مسدود کردن سوء استفاده از نرخ های جدید در بخشنامه ای روش های پرداخت نرخ سود سپرده و تسهیلات را شفاف و مشخص کرد تا تخطی انجام نشود.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: در مرتبه نخست سپرده های کوتاه مدت عادی تابع نرخ سود که تابع زمان هستند اگر امروز نرخ سود را کاهش دهیم ، مشمول نرخ سود جدید هستند و برای این سپرده ها نیاز به انتظار نیست.

تهران فر درباره سپرده های مدت دار هم گفت:‌ اگر سپرده مدت دار قبلا افتتاح شده باشد تا زمان سررسید مشمول نرخ قبلی است اما تمدید ، تجدید یا افتتاح سپرده جدید مشمول نرخ سود جدید خواهد بود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر پرهیز بانک ها از رقابت ناسالم گفت: حداکثر سود سپرده های یکساله 20 درصد است اما برای تعیین نرخ سود سپرده های زیر یکسال به بانک ها اختیار داده شده است.

تهران فر افزود: از مدیران حرفه ای بانک ها انتظار داریم نرخ های سود سپرده های کوتاه مدت را متناسب با سقف 20 درصدی سپرده یکساله تعیین کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ گزارش هاحاکی از آن است که برخی بانک ها در این زمینه حرفه ای عمل نکردند و به دنبال جذب سپرده به صورت غیر حرفه ای و با رقابت ناسالم هستند .

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره تخلف برخی بانک ها از نرخ 24 درصدی تسهیلات عقود مشارکتی هم گفت: نرخ 24 درصدی عقودمشارکتی ، نرخ موثر است و اگر بانکی بخشی از تسهیلات را نزد خود نگه دارد عملا نرخ تسهیلات 26 تا 28 درصد خواهد شد و قطعا تخلف انجام شده است.

تهران فر تصریح کرد: در این صورت مشتری می تواند این تخلف بانک عامل را از بانک مرکزی و مرجع قضایی پیگیری کند .

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره پیشنهاد برخی بنگاهها برای نرخ بالای 24 درصدی عقود مشارکتی نیز گفت: اگر برای طرح هایی پیشنهاد نرخ سودبالای 24 درصد می شود ، طرح ریسک بالا دارد و بانک نباید بپذیرد.

تهران فر افزود: این موضوع برای نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای نیز صادق است و نرخ سود عقود مبادله ای نیز 21 درصد و به عنوان نرخ موثر تعیین شده است .

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به فعالیت 21 هزار شعبه بانکی در کشور گفت: گاهی ممکن است برخی مدیران شعب از محتوای مقررات مطلع نباشند و برخی تخلفات به دلیل آگاه نبودن نیروی انسانی به وظایف اتفاق می افتد.

تهران فر گفت: در مجموع پس از ابلاغ نرخ سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار تا کنون بانک ها همراهی خوبی با بانک مرکزی داشته اند .

اخبار اقتصادی -واحد مرکزی خبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------