آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

رویارویی ایران و آمریکا بر سر خرید هواپیماهای جدید



اخبار,اخبار اقتصادی ,هواپیمای ایران

نیویورک تایمز با اشاره به اختلاف آمریکا و ایران بر سر خرید ۹ هواپیمای جدید توسط شرکت ماهان ایر نوشت: این هفته شاهد حرکت دو کشور به سمت رویارویی در این زمینه و در سایه مذاکرات هسته ای خواهیم بود.

به گزارش تسنیم، نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت: در سایه دور نهایی مذاکرات هسته ای، ظاهرا این هفته ایران و آمریکا در مورد خرید اخیر 9 هواپیمای ایرباس دست دوم توسط شرکت تحت تحریم ماهان ایر به سمت رویارویی پیش می روند.


شرکت ماهان ایر که پیش از 3 سال قبل در فهرست تحریم های دولت آمریکا قرار دارد، در ماه می از فروشندگانی در عراق، سوریه و امارات 8 فروند هواپیمای ای 240 و یک فروند هواپیمای ای 321 خریداری کرده است.


وزارت خزانه داری آمریکا که مسئول تشخیص اقدامات ناقض تحریم هاست، اعلام کرده که این خریدها نه تنها تحریم های آمریکا را نقض کرده، بلکه این هواپیماها اکنون «قابل توقیف» هستند. این بدان معناست که آنها از نظر تئوریک می توانند از ترک فرودگاه های کشورهای متحد آمریکا و دیگر کشورهایی که دارای موافقتنامه های مسافربری هوایی با ایران هستند منع شوند.


روز سه شنبه، رئیس هواپیمایی کشوری ایران گفت، تلاش آمریکا برای توقیف یا جلوگیری از پرواز هواپیماهای ماهان ایر به کشورهای دیگر تحمل نخواهد شد.


علیرضا جهانگیریان افزود: «آمریکا حق متوقف کردن هواپیماهای ما را در سفرهای بین المللی ندارد.»


مشخص نیست که این اختلاف تا کجا پیش خواهد رفت و تا چه حد بر مذاکرات هسته ای تاثیر خواهد گذاشت.


هرچند ایرباس یک شرکت اروپایی است، اما هواپیماهای تولیدی این شرکت دارای قطعات متعدد ساخت آمریکا هستند که تحت مقررات تحریمی آمریکا قرار می گیرند.


 مدیر موسسه حقوقی اکریویس لا در واشنگتن در این باره می گوید: «شما این تکه های بزرگ تکنولوژی را در اختیار دارید که دولت آمریکا دارای صلاحیت قضایی بر روی آنهاست.» به گفته وی، دولت آمریکا با طرح احتمال جلوگیری از پرواز این هواپیماها «می خواهد این سیگنال را ارسال کند که ایران برای تجارت آزاد نیست.»


با این حال، منتقدان دولت اوباما گفته اند این دولت به حدی متمایل به انعقاد توافقی جامع با ایران است که حاضر است نقض تحریم ها و دیگر اختلافات با این کشور را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات نادیده بگیرد.


کمیته مسئول رصد تحریم های شورای امنیت علیه ایران در سازمان ملل در گزارشی که روز اول ژوئن منتشر کرد اعلام نمود که چشم انداز دستیابی به توافق با ایران ممکن است برخی کشورها را از شکایت در مورد اقدامات ایران در زمینه نقض تحریم ها منصرف کند.

اخبار اقتصادی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------