آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

دولت سناریوی جدیدی برای کاهش یارانه‌های پرداختی خود دارد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , یارانه نقدی

آن طور که برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند دیرکردهای مکرر دولت در پرداخت یارانه‌ها این ذهنیت را حتی برای نمایندگان مجلس ایجاد کرده که دولت با کاهش تعداد دفعات پرداخت از 12 به 10 بار در سال قصد دارد هفت هزار میلیارد دلار صرفه‌جویی داشته باشد. اما نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع بی‌اطلاعی خود را بیان و آن را تکذیب کردند.

در این مورد قاسم عزیزی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: نمایندگان مجلس درباره کاهش تعداد دفعات یارانه‌ از طرف دولت صحبتی نکردند، وجه مشترک میان نمایندگان مجلس در مورد یارانه نقدی، حذف افراد ثروتمندی است که به گرفتن یارانه احتیاجی ندارند.

عزیزی ادامه می‌دهد: نمایندگان هیچ گاه از تعداد و گمانه زنی‌های دولت برای کاهش تعداد دفعات پرداخت از 12 به 10 بار در سال و هدف دولت برای صرفه‌جویی هفت هزار میلیارد دلاری صحبتی نکردند.

محمد عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم می‌گوید: کاهش تعداد دفعات پرداخت یارانه صحت ندارد و در این باره در کمیسیون صحبتی نشده است. قانون هدفمندی نیاز به اصلاح اساسی دارد که دولت و مجلس باید در این مسیر قدم بردارند و اینکه اگر هم دولت بدون قانون موجود تغییری در تعداد دفعات انجام دهد خارج از عرف است.

عثمانی همچنین درباره تاخیر حذف یارانه غیرنیازمندان بیان می‌‌‌کند: بانک اطلاعاتی دولت ضعیف است به این دلیل دولت برای حذف دهک‌های پردرآمد به دردسر افتاده است.

او درباره احتمال ورود مجلس به مساله اقدامات دولت برای حذف‌ پرداخت یارانه نقدی می‌گوید: مجلس در این باره به دولت گفته است که دو دهک را حذف کند و اینکه چگونه حذف شود بستگی به ساز و کار دولت دارد و آنچه که تا به امروز از دولت شنیده‌ایم این است که دولت بانک اطلاعاتی قوی برای حذف این دو دهک در اختیار ندارند، و این الزام قانونی دارد که امسال آن را انجام دهند.

عضو کمیسیون بنامه و بودجه درباره معترضان حذف‌ یارانه نیز تصریح می‌کند: وقتی بانک اطلاعاتی قوی در این زمینه وجود نداشته باشد هر حذف شده‌ای از لیست یارانه می‌تواند اعتراض کند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در این باره می‌گوید: در حال حاضر یک میلیون نفر از لیست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف شدند که از این یک میلیون نفر 17 هزار نفر مجددا از لیست خارج شده و به آنها یارانه تعلق می‌گیرد.

او خاطر نشان می‌کند: باید توجه داشت که این یک میلیون نفر از تعداد حذف‌شدگان یارانه‌ای در قبال 80 میلیون نفر نا‌چیز است، دولت باید در خصوص افراد بی‌نیاز از پرداخت یارانه هر چه زودتر دست به کار شود، آن اشخاصی که ماهانه درآمد 10 میلیونی یا بیشتر دارند دلیلی برای دریافت یارانه ندارد. دولت از تعداد حذف‌شدگان در یارانه نقدی گزارش نداده بود اما تعداد یک میلیون نفر رقم ناچیزی است.

 

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------