احمدی‌نـژاد همه را بیچـاره کـرد



اخبار,اخبار اقتصادی ,درآمد‌های نفتی

 

اخبار اقتصادی - نفت را نباید از درآمد کشور حذف کرد
احمدی‌نـژاد همه را بیچـاره کـرد

در کشور‌های توسعه یافته درآمد‌های نفتی توسط دولت ذخیره یا صرف امور زیرساختی می‌شوند تا نسل‌های آینده بتوانند بهره‌مند شوند. در کشور ما نیز سال هاست که بسیاری بر این باورند که ما راهی جز آن نداریم که نفت را ...

در کشور‌های توسعه یافته درآمد‌های نفتی توسط دولت ذخیره یا صرف امور زیرساختی می‌شوند تا نسل‌های آینده بتوانند بهره‌مند شوند. در کشور ما نیز سال هاست که بسیاری بر این باورند که ما راهی جز آن نداریم که نفت را از بودجه جاری کشور حذف کنیم. اما برخی از اقتصاددانان نظیر دکتر مهدی تقوی با پیاده کردن این برنامه در شرایط فعلی کشور مخالف هستند. از همین رو سلام نو گفتگویی با وی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این استاد اقتصاد با اشاره به اهمیت نفت گفت: نفت ثروت ملی است و به مردمی که دچار فقر شدید هستند هم تعلق دارد. اگر اقتصاد کشور ما همانند اقتصاد کشور‌هایی نظیر سوئد و دانمارک و... رو به حرکت بود و نرخ رشد اقتصادی بالا و درآمد سرانه بالا داشتیم، می‌توانستیم مانند آن‌ها یک صندوق ذخیره درست کرده و در آمد‌های نفتی کشورمان را در ان ذخیره کنیم تا نسل‌های آینده هم از این درآمد‌ها و سرمایه‌ها بهره‌مند شوند.

 

اما در حال حاضر که در شرایط اقتصادی‌ خاصی قرار داریم که در آن مردم دچار فقر و بیکاری هستند و زیر خط فقر زندگی می‌کنند، باید درآمد‌های نفتی را درست سرمایه گذاری کرده و رشد اقتصادی مناسب در کشور ایجاد کنیم تا سطح درآمد مردم را بالا ببریم.

باید درآمد نفت را سرمایه‌گذاری کنیم
دکتر مهدی تقوی در گفتگو با «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو» گفت: در حقیقت کشور‌هایی درآمد نفتی خود را ذخیره می‌کنند و بودجه خود را از نفت جدا می‌کنند که به مراحل بالای اقتصادی رسیده‌اند و درآمد‌های سرانه بالای ۱۵۰۰۰ دلار دارند. اما در کشور ما همه مردم از جمله خود بنده که ۴۳ سال است که استاد دانشگاه هستم، وضع مالی خوبی ندارند.


وی افزود: حرف من این نیست که مانند دوره احمدی‌نژاد، درآمد نفت را به یارانه تبدیل کنیم. ما باید درآمدهای نفتی را سرمایه گذاری کرده و صنعت را گسترش داده و کشاورزی را نوین کنیم و بعد در زمانی که درآمد سرانه کشور بالا رفت و به ارقامی در حدود ۱۰۰۰۰ دلار رسید و ما توانستیم به نیروی کارمان، حقوق مناسب بدهیم و کسی هم در کشور بیکار نبود، مانند نروژ و دانمارک، درآمد نفت را در صندوق توسعه برای نسل‌های آینده قرار دهیم.

نفت را نباید از درآمد کشور حذف کرد
مهدی تقوی تاکید کرد: نظر اقتصاددانانی که می‌گویند نفت را باید از درآمد کشور حذف کرد، اشتباه است. ذخیره کردن درآمد نفت مناسب کشور‌هایی است که درآمد سرانه بالای ۲۰۰۰۰ دلار دارند. در صورتی که درآمد سرانه در ایران به ۱۰۰۰ دلار هم نمی‌رصد و اگر شما به دور و بر خود نگاه کنید، می‌بینید که همه مردم ما فقیر هستند و خصوصا در هشت سال گذشته آقای احمدی‌نژاد همه را بیچاره کرد و نرخ تورم و بیکاری را در کشو بالا برد.

این اقتصاددان در پایان گفت: اگر ما در بلند مدت درآمد‌های نفتی را درست سرمایه گذاری کنیم و فاکتور‌هایی نظیر تولید ناخالص ملی و درآمد ملی کشور بالا بردیم و توانستیم حقوق مناسبی به نیرو کار خود بدهیم، آن زمان می‌توانیم درآمد‌های مالیاتی را جایگزین درامد‌های نفتی کنیم. بنابراین در شرایط فعلی فقط باید به سمت توسعه یافتگی و بهبود اوضاع مردم پیش برویم.

اخبار اقتصادی - سلام نو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------