آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

آیا در سال 93 نیز دستمزدها نخستین گزینه کاهش هزینه‌ها است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ تورم

 

اخبار اقتصادی - نشست امروز کارگران و کارفرمایان 5.5 ساعت طول کشید
آیا در سال 93 نیز دستمزدها نخستین گزینه کاهش هزینه‌ها است؟

سهم مزد در هزینه تمام‌شده تولید از 13.2 درصد در سال 1376 به 5.7 درصد در سال 1390 تقلیل یافته و در این مدت دستمزدها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته، در حالی که سهم مزد در اقتصادهای صنعتی بیش از 60 درصد است و این موضوع رابطه زیادی با سهم بهره‌وری دارد.

اما در ایران همواره فشار پایین آمدن قیمت تمام‌شده و کاهش هزینه‌ها در بخش کالا و خدمات روی دوش نیروی انسانی یعنی کارگران و کارکنان بنگاه‌های اقتصادی و مجموعه‌های کاری بوده است.
 
بر این اساس، دستمزد سال 92 با وجود تورم بالای 40 درصد (نرخ رسمی) در این سال، با 25 درصد افزایش نسبت به سال 91 تعیین شده بود و برای سال 93 نیز بر اساس آخرین توافقات سه‌جانبه وزارت کار، کارفرمایان و کارگران، طی جلسات برگزار شده، طیف توافق از افزایش 20 (نظر کارفرمایان) تا 35 درصد (نظر کارگران) به 25 تا 30 درصد رسیده است.
 
گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که نشست امروز (پنجشنبه) کارگران، کارفرمایان و معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص دستمزد سال 93 نیز 5.5 ساعت به طول انجامیده است.
 
فرامرز توفیقی رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهار داشت: روز جمعه 23 اسفندماه نتایج نهایی نشست مزد اعلام خواهد شد.
 
وی با مثبت ارزیابی کردن نشست شب گذشته نیز گفت: تعامل میان سه گروه از شرکای اجتماعی سازنده بود.
 
یادآور می شود، در نشست روز جمعه که چهارمین نشست شورایعالی کار است، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور دارد.
 
همچنین شب گذشته نشست شورایعالی کار در خصوص دستمزد با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی برگزار شد که شرکای اجتماعی کار نتوانستند به توافق نهایی دست یابند. 

اخبار اقتصادی - پول‌نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------