افت قیمت مواد خوراکی در یک ماه اخیر



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت مواد خوراکی

 

اخبار اقتصادی - آخرین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد

افت قیمت مواد خوراکی در یک ماه اخیر

جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که اکثر قیمت‌های مواد خوراکی طی یک ماه کاهش یافته است.

بر این اساس، از یازده گروه مواد خوراکی در گزارش خرده‌فروشی سطح قیمت‌ها در هفت گروه کاهش یافته است. همچنین کاهش قیمت در برخی گروه‌ها مانند «سبزی‌های تازه» قابل‌توجه بوده است و طی یک ماه بیش از 20 درصد از سطح قیمت‌های این گروه کاسته شده است.

 

بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 16 خرداد سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل «لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی» می‌شود.

 افزایش هفتگی قیمت تخم‌مرغ
بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، در این هفته قیمت در چهار گروه «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «حبوب» و «گوشت مرغ» افزایش یافته است. بیشترین رشد قیمت در این هفته، در گروه تخم‌مرغ گزارش شده که سطح قیمتی آن در هفت روز، 8/5 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در حالی است که در هفته‌های قبل از آن، روند قیمتی در این گروه کاهشی بود و قیمت تخم‌مرغ تا حدود زیادی کاهش یافته بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد این افزایش قیمت در هفته اخیر، تا حدودی قیمت این ماده خوراکی را به تعادل رسانده است. بر اساس آمار منتشر شده قیمت تخم‌مرغ نسبت به ماه گذشته تنها 7/0 درصد رشد یافته است که نشان می‌دهد نوسان آن در بازه زمانی بزرگ‌تر بسیار کم‌دامنه بوده است، اما نکته قابل‌توجه کاهش پنج درصدی قیمت تخم‌مرغ در بازه سالانه است. بر اساس این گزارش یک شانه دو کیلویی از این ماده خوراکی، در سال گذشته حدود هشت هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت آن در این هفته به هفت هزار و 600 تومان رسیده است. «گوشت مرغ» دیگر گروهی است که این هفته را با افزایش قیمت پشت‌سر گذاشته است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد که طی هفته 2 درصد به قیمت گوشت مرغ افزوده شده است و هر کیلو از آن به قیمت 6 هزار و 900 تومان به فروش رسیده است. قیمت این ماده خوراکی پرمصرف، نسبت به ماه پیش نیز افزایش 8/3 درصدی داشته است و هر کیلو گوشت مرغ در ماه گذشته، 6 هزار و 700 تومان به فروش می‌رسید.

 بهای حبوب طی سال کاهش یافت
 در این هفته دو گروه لبنیات و حبوب نیز کمی افزایش قیمت داشتند و تورم هفتگی گروه لبنیات معادل 1/0 درصد و تورم هفتگی گروه حبوب 2/0 درصد گزارش شده است. با نگاهی به کالاهای گروه لبنیات می‌توان دریافت که اکثر این کالاها، طی هفته بدون تغییر بوده است. گروه حبوب نیز با توجه به تورم اندک هفتگی، در بازه ماهانه و سالانه کاهش قیمت را پشت‌سر می‌گذارد. بر اساس آمار بانک مرکزی، نسبت به سال گذشته قیمت گروه حبوب معادل 9/8 درصد کاهش یافته است. برخی از کالاهای مهم این گروه نیز کاهش قابل‌توجهی طی سال داشته‌اند، به‌عنوان مثال قیمت هر کیلو نخود در سال گذشته حدود 5 هزار و 900 تومان گزارش شده بود، اما بهای آن در این هفته به حدود 4 هزار و 600 تومان در هر کیلو رسیده است که نشان می‌دهد قیمت هر کیلو نخود در یکسال گذشته هزار و 300 تومان کاهش یافته است. این روند کاهشی در برخی از کالاهای دیگر این گروه مانند «عدس» نیز مشاهده می‌شود. بهای هر کیلو از این ماده خوراکی از 6 هزار و 100 تومان در هفته مشابه سال گذشته به کمتر از 5 هزار تومان در این هفته رسیده است.

 کاهش قیمت میوه و سبزی‌های تازه
براساس آمار بانک مرکزی، در این هفته قیمت سه گروه «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه» و «چای» کاهش یافته است. از میان این سه گروه، سبزی‌های تازه با 6/3 درصد بیشترین افت هفتگی را به نام خود ثبت کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های گذشته نیز روند قیمتی این گروه کاهشی بوده و این موضوع باعث شده است که سطح قیمت‌ سبزی‌های تازه در یک ماه گذشته 5/20 درصد کاهش یابد. کاهش قیمت ماهانه در برخی از کالاهای این گروه چشمگیر بوده است و سطح قیمت‌های آنها افت قابل‌توجهی داشته است. به‌عنوان مثال هر کیلو «بادنجان» در ماه گذشته حدود 2 هزار و 700 تومان به فروش می‌رسید که قیمت آن پس از یک ماه به هزار و 600 تومان در هر کیلو رسیده است. قیمت هر کیلو «سیب زمینی» نیز در ماه قبل حدود 2 هزار و 900 تومان در هر کیلو بوده است، اما با افت 700 تومانی، قیمت هر کیلو از آن به حدود 2 هزار و 200 رسیده است. در ماه گذشته «گوجه فرنگی» نیز در قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شد و هر کیلو از آن در ماه گذشته، بیش از 2 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسید، حال آنکه قیمت آن در این هفته به هزار و 800 تومان در هر کیلو رسیده است.


همسو با قیمت گروه سبزی‌های تازه، قیمت گروه میوه‌های تازه نیز طی هفته کاهش یافته است و تورم هفتگی آن منفی 6/3 درصد گزارش شده است. در این گروه نیز، سطح قیمت‌ها در بازه ماهانه کاهش قابل‌توجهی داشته و معادل 12 درصد پایین آمده است. به‌عنوان مثال بهای هر کیلو سیب قرمز طی یک ماه 500 تومان کاهش داشته است و قیمت فروش هر کیلو سیب قرمز از 4 هزار و 500 تومان به 4 هزار تومان رسیده است. قیمت «طالبی» نیز طی یک ماه افت زیادی داشته است، براساس آمار منتشر شده در این گزارش قیمت هر کیلو طالبی از 2 هزار و 600 تومان در ماه قبل به حدود هزار و 900 تومان رسیده است. در این هفته قیمت چای نیز کاهش محدودی داشت و سطح قیمت این گروه طی هفته 1/0 درصد کاهش یافته است. طبق آمار این گزارش، قیمت چای خارجی در بسته 500 گرمی حدود 15 هزار تومان گزارش شده است.

 ثبات قیمت هفتگی در چهار گروه
در این هفته از یازده گروه مواد کالایی قیمت چهار گروه طی هفته ثابت مانده است. این گروه‌ها شامل «روغن نباتی»، «قند وشکر»، «برنج» و «گوشت قرمز» می‌شود. روند با ثبات در گوشت قرمز باعث شده که در بازه ماهانه سطح قیمت آن معادل 6/0 درصد کاهش یابد. بر اساس آمار بانک مرکزی، هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان حدود 32 هزار و 100 تومان عرضه می‌شود که قیمت آن نسبت به ماه گذشته 300 تومان در هر کیلو کاهش یافته است. این گزارش نشان می‌دهد که از سطح قیمتی گروه روغن نباتی در بازه ماهانه نیز 1/0 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این تورم ماهانه گروه قند و شکر نیز منفی 5/0 درصد گزارش شده است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت مواد خوراکی

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------