آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

وضعيت بغرنج بورس نگران‌كننده است



اخبار ,اخبار اقتصادی ,وضعیت بورس

 

اخبار اقتصادی - وضعيت بغرنج بورس نگران‌كننده است

در شرايط كنوني، سازمان خصوصي‌سازي عرضه‌هاي خرد خود را در بازار انجام نخواهد داد، به گونه‌يي كه نگراني در اين باره وجود نخواهد داشت.

ناتواني سهامداران حقوقي براي فروش سهام و ريسك‌هاي منطقه‌يي كه روز گذشته وزير اقتصاد از آن به عنوان عوامل سياسي متاثر بر بورس نام برد موجب شد بر شدت سقوط شاخص بورس در دو روز اخير تاثير بگذارد و شاخص بورس را در روز‌هاي شنبه و يكشنبه با 1900 واحد كاهش مواجه كند.

به گزارش اعتماد، از سويي ديگر چالش‌هايي كه به خصوص درمورد خودرويي‌ها درحوزه قيمت‌گذاري اين روزها شاهد آن هستيم نيز بيشترين نقش را در ريزش بازار داشته است.

ريزش‌هاي پي‌درپي شاخص بازار موجب نگراني مديران اقتصادي و تصميم‌گيرندگان بازار سرمايه شد به گونه‌يي كه موجب شد عصر روز شنبه حقوقي‌ها نشستي اضطراري با مديران بازار درباره وضعيت بازار داشته باشند. در اين جلسه درباره راه‌اندازي بازارگردانان تصميماتي گرفته شد، نهادي كه امروز در تمام بازارهاي پيشرفته دنيا، اصلي نهادين محسوب مي‌شود و در هدايت بازار و نقد شوندگي آن نقشي اساسي دارد اما در بازار ايران با عمري حدود 50 ساله هنوز پا نگرفته است برهمين اساس در اين جلسه مقرر شد شركت‌هاي حقوقي با مديريت شركت‌هاي سرمايه‌گذاري يا هلدينگ وظيفه بازارگرداني بازار را به عهده بگيرند تا ميزان نقد‌شوندگي بازار افزايش يابد.

همچنين در اين جلسه مقرر شد، اشخاص حقوقي نسبت به سهام مجموعه خود در بازار حضور داشته و حمايت‌هاي لازم را در اين خصوص انجام دهند.

در شرايط كنوني، سازمان خصوصي‌سازي عرضه‌هاي خرد خود را در بازار انجام نخواهد داد، به گونه‌يي كه نگراني در اين باره وجود نخواهد داشت.

درباره ميزان حمايت يا عدم حمايت از بازار سرمايه ميان كارشناسان ارشد بازار اختلاف‌نظر بسياري وجود دارد به عقيده عده‌يي، بازاري كه هميشه مورد حمايت از سوي دولت باشد آسيب پذير خواهد بود و به نظر عده‌يي ديگر بازار را نمي‌شود به حال خود رها كرد و حمايت و پشتيباني از بازار ضروري است. نصرالله برزني نيز از موافقان حمايت از بازار است. وي در ابتداي سخنان خود ارزيابي خود را از سقوط‌هاي جدي بازار سرمايه اين طورعنوان مي‌كند: من نيز تاثير بازار سرمايه را از عوامل سياسي خارجي تاييد مي‌كنم، اتفاقي كه در كشور عراق افتاده نگراني‌هايي را درحال حاضر در بازار سرمايه ايران ايجاد كرده زيرا سهامداران و فعالان بازار احتمال مي‌دهند ممكن است اين بحران به نوعي دامن بازار سرمايه را بگيرد و به نوعي بارمالي را براي اقتصاد ما داشته باشد.

وي اضافه كرد: شاخص بورس نماگر اقتصادي كشور است و تمام اتفاقات و نگراني‌ها را در خود نشان مي‌دهد و اين بحران ممكن است درآمد شركت‌هاي صادراتي و سودآوري آنها را كاهش دهد.

وي با اشاره به جلسه روز شنبه حقوقي‌ها با مديران بورسي گفت: آنچه در شرايط كنوني در بازار بديهي است كمرنگ شدن نقش حقوقي‌ها در بازار است درحالي كه آنها بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاران بازار هستند و به عقيده من كه بيش از دو دهه است در اين بازار حضور دارم، سوق يافتن سرمايه و نقدينگي حقوقي‌ها به سوي بازارهاي ديگر مانند ساخت و ساز و تجارت است. وي با ارائه آماري در اين باره گفت: تا پيش از اين اگر آمار روزانه معاملات بورس تا 400 ميليارد تومان بود 70 درصد از اين رقم به حقوقي‌ها تعلق داشت اما امروز حجم كل معاملات بورس به زير 200 ميليارد تومان كاهش يافته كه اين خود مصداق حضور بسيار كم حقوقي‌ها به عنوان يكي از اركان مهم بازار است. همچنين غلامرضا سليماني، ‌مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري غدير درباره اين جلسه اضطراري با حقوقي‌ها نيز گفت: ‌مسائل مختلفي مي‌تواند در اين وضعيت بغرنج در بازار دخيل باشد، ‌اتفاقات اخير در درمنطقه، ‌بحث‌هاي بين‌المللي در خصوص توافقات ژنو، ‌وضعيت اقتصادي حاكم در كشور و عوامل بنيادي ديگر مسبب اين مشكلات اخير است. اين حقوقي سرشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه وضعيت كنوني بازار سرمايه چندان مناسب نيست، ‌افزود: تعديل شرايط قرمز فعلي نيازمند يك چاره‌انديشي علمي و عملي است. ‌

اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------