آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

طراحی ابزارهای جدید لیزینگ در بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ابزارهای جدید لیزینگ در بورس

 

اخبار اقتصادی - طراحی ابزارهای جدید لیزینگ در بورس/ صدور مجوز بازارگردانی آغاز شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام تامین مالی 120 میلیارد تومانی لیزینگ ها در بازار سرمایه گفت: شرکت های لیزینگ می توانند با دریافت مجوز، از طریق اوراق مشارکت و اوراق اجاره تامین مالی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالح آبادی در همایش لیزینگ، کارآفرینی و توسعه اقتصادی گفت: شرکت های لیزینگ تاکنون 120 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق مشارکت و اجاره از بازار سرمایه تامین مالی کرده اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: در حال حاضر، 6 شرکت لیزینگ از مجموع 35 شرکت فعال در این حوزه در بازار سرمایه حضور دارد که ارزش بازاری کمتر از یک درصد بازار سهام را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر توسعه فعالیت های شرکت های لیزینگ در بازار سرمایه افزود: در شرایط رکود اقتصادی، حوزه هایی که می تواند تامین مالی در کشور انجام دهد، باید فعالیت های خود را توسعه دهد که بدون شک شرکت های لیزینگ می تواند نقش بیشتری را در این بخش داشته باشد.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه در حال حاضر سرمایه شرکت های لیزینگ کمتر از 100 میلیارد تومان است بیان داشت: این شرکت ها برای توسعه فعالیت های خود می توانند سرمایه خود را افزایش دهد، ضمن اینکه می تواند از طریق روش های جدید تامین مالی در بازار سرمایه فعالیت های خود را توسعه دهد.

صالح آبادی از آمادگی سازمان بورس و کمیته فقهی این سازمان برای طراحی ابزارهای جدید مالی ویژه شرکت های لیزینگ خبر داد و تصریح کرد: شرکت های لیزینگ می تواند در این زمینه ابتکار و پیشنهادهای خود را به سازمان بورس ارائه دهد تا راهکارهای لازم برای تامین مالی این شرکت ها از طریق بازار سرمایه تبیین شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بخش عمده فعالیت های شرکت های لیزینگ در بخش خودرو و مسکن متمرکز شده است، اما این شرکت ها می تواند در بخش های جدید حضور یابد و منابع جدیدی را وارد اقتصاد کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بدون شک حضور شرکت های لیزینگ در بازار سرمایه آنها را با فرهنگ این بازار آشناتر خواهد کرد تا آنها بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بازار سرمایه تامین کند تا بتواند تنوع فعالیت های خود را در کشور افزایش دهد.

صالح آبادی بیان داشت: در شرایط رکود کنونی و برنامه هایی که برای خروج از رکود اقتصادی با روش های غیرتورمی پیگیری می شود، شرکت های لیزینگ می تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه می تواند با ابزارهای مالی متنوعی که طراحی کرده و می کند به شرکت های لیزینگ در تامین مالی کمک کند، زیرا شرکت های لیزینگ برای اینکه تامین مالی کند خود باید تامین مالی شود.

سخنگوی سازمان بورس افزود: شرکت های لیزینگ می توانند از ابزارهایی مانند اوراق مشارکت و اجاره و دیگر ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی خود استفاده کند. البته سرمایه شرکت های لیزینگ  عمدتا کمتر از 100 میلیارد تومان است که باید این سرمایه ارتقاء یابد تا نقش شرکت های لیزینگ را در تامین مالی فعالیت های اقتصادی بیشتر کند.

صالحی گفت: در زمینه صدور اوراق بهادار که بازار سرمایه می تواند برای تامین مالی شرکت های لیزینگ انجام دهد، اوراق مشارکت و اوراق اجاره را به عنوان دو ابزاری که این شرکت ها بیشتر استفاده می کند آمادگی داریم به شرکت های لیزینگ مجوز دهیم تا از این طریق تامین مالی کند.

وی درباره وضع بازار سرمایه گفت: امروز این بازار خوب بود و تلاطم هم داشته اما فکر می کنیم در میان مدت و بلندمدت می تواند وضع بازار سرمایه بهتر باشد. ابهامات و مشکلاتی هم در برخی از صنایع وجود دارد که پیگیری می کنیم اخبار خوبی را از این حوزه به بازار ارائه کنیم و بتواند به تقویت بازار سهام کمک کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: برای صندوق های بازارگردانی به عنوان نهاد جدید در بازار سرمایه از امروز مجوز صادر می کنیم. روز گذشته نشست خوبی را با شرکت های حقوقی داشتیم و جمع بندی های خوبی در آن نشست انجام شد که یکی از آنها فعالیت های صندوق های بازار گردانی بود که از امروز اولین مجوزها را صادر کردیم و در روزهای آینده هم اینکار را ادامه می دهیم که آنها هم می توانند منابع را وارد بازار و به تقویت بازار کمک کنند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه کارگزار بورس بدون مجوز نداریم گفت: هر شرکتی که بدون مجوز سازمان بورس، فعالیت کارگزاری، مشاوره، سبد گردانی و مانند اینها را انجام دهد، پیگیرد قانونی دارد.

وی افزود: اسامی شرکت های مشاوره، سبدگردانی و کارگزاری داری مجوز را در سایت های سازمان بورس اعلام کردیم و  هر شرکتی غیر از آنها غیرمجاز تلقی می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: بنگاه های بزرگ می توانند تامین سرمایه بلندمدت را با استفاده از ابزاری بازار سرمایه انجام دهند،‌ البته در تامین سرمایه در گردش بنگاه های بزرگ که محصولات قابل عرضه در بورس کالا دارند در بورس کالا و انرژی هم می توانند کالای خود را به صورت سلف عرضه و تامین سرمایه در گردش کنند. یعنی منابع مالی را بگیرند،‌ تولید کنند و 2 تا 6 ماه بعد کالای خود را در قالب معامله قراردادی سلف تحویل دهند.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------