انتظار در بازار بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس اوراق بهادار تهران

 

اخبار اقتصادی - انتظار در بازار

بورس اوراق بهادار تهران ديروز كاملا چهره‌اي ركودي به خود گرفت تا با افت 110واحدي شاهد كاهش خيره‌كننده حجم معاملات نيز باشد.

ديروز شاخص با افت 15/0 درصدي به رقم 72هزار و 638واحد رسيد؛ در همين حال ارزش معاملات در بورس به 72و در فرابورس به 32ميليارد تومان رسيد كه كاهش عمده‌اي را نشان مي‌دهد. اكثر كارشناسان اين كاهش را به دليل حاكميت جو انتظار در ميان معامله‌گران ارزيابي مي‌كنند. از ديدگاه اين گروه مذاكرات سياسي و انتظار براي شفاف شدن سياست دولت در قبال اقتصاد كشور و گمانه‌زني‌هاي متناقض در مورد احتمال حمايت از بازار سرمايه، موجب كاهش فعاليت در بازار شده است.

 

در اين شرايط معامله گران در انتظار آينده و تحولات حوزه‌هاي مهم و موثر بر بازار هستند. در بازار ديروز در تحولات سياسي شهر وين براي پنجمين بار ميزبان مذاكرات ايران و گروه 1+5 درباره گام پاياني توافق‌نامه ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترك بود. بازار ديروز شاهد گمانه‌زني‌ها متعدد در مورد نتايج مذاكرات بود. در بازار ديروز در تحولات درون بازار معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دلايل توقف طولاني برخي نمادها از بازگشايي يك نماد بحث‌برانگيز تا پايان هفته جاري خبر داد و گفت: نشست بورسي رئيس‌جمهور دستورالعمل اجرايي نداشت اما درباره دو طرح كلان بحث شد.

 

محمدرضا عربي در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اينكه فعاليت نظارت بر ناشران بورسي سرعت بخشيدن به اطلاعات شركت‌ها و اصلاح مقررات در اين راستا است، در خصوص توقف و بازگشايي نمادهاي بورسي اظهار کرد: سعي ما اين بوده است كه توقف نمادها به حداقل برسد و اگر دقت كنيد اين روند بسيار نرمال است. وي ادامه داد: عمده توقف‌هاي طولاني نمادهاي بورسي مربوط به موارد خاص است. نمونه آن نماد حسينا است، به دليل اطلاع‌رساني اشتباه و برداشت‌هاي اشتباهي كه از اطلاعات آن شده بود، انتظارات مردم از اين سهم و اعداد و ارقام آن خيلي بالا و پایين شد.

 

وي با بيان اينكه بر اين اساس بورس اقدام به توقف نماد براي شفاف‌سازي كرد، گفت: نماد حسينا تا پايان هفته جاري باز خواهد شد. عربي ادامه داد: ما از سال گذشته طي اطلاعيه‌هايي دلايل توقف و بازگشايي نمادها را اطلاع‌رساني و چند وقت يكبار اعلام مي‌كنيم وضعيت اطلاع‌رساني نماد در چه وضعيتي است كه اين رويه ادامه خواهد داشت و در پايان هر هفته دلايل توقف نمادها و اقداماتي كه طي هفته براي بازگشايي صورت گرفته اعلام خواهد شد.


در بازار ديروز در گروه پتروشيمي صف فروش هلدينگ خليج فارس بدون تغيير باقي ماند. در اين گروه دبير انجمن كارفرمايي پتروشيمي گفت: به ما قول دادند كه از ابتداي تيرماه بتوانيم قيمت اوره كشاورزي را افزايش دهيم و ما در اين خصوص گزارشي براي آقاي شريعتمداري معاون رئيس جمهور آماده و ارسال كرده‌ايم. در گروه خودرويي ديروز اعلام شد توليد برخي سواري‌هاي داخلي در ارديبهشت‌ماه امسال به صفر رسيد. در نماد مخابرات ديروز وزير ارتباطات از موضع مخالفت با افزايش تعرفه همراه خارج شد. ديروز وزير ارتباطات از برنامه‌ريزي اپراتور سوم براي كاهش تعرفه‌هاي تماس و ديتا خبر داد.


در گروه واسطه‌گري مالي شركت گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري ايران در نامه‌اي در خصوص آثار ناشي از افتتاح هتل فرودگاهي بين‌المللي امام خميني(ره) به شفاف‌سازي پرداخته است. اين شركت اعلام كرده سود ناشي از فروش بخشي از سهام شركت توسعه گردشگري آريا زيگورات كه مالك اين پروژه است به مبلغ 13 ميليارد تومان در پيش‌بيني بودجه سال مالي منتهي به 30 آذر 93 لحاظ شده است. همچنين بانك سرمايه 400 ميليارد توماني، در آخرين گزارش خود پيش‌بيني حسابرسي شده سال مالي منتهي به 29 اسفند 93 خود را به اطلاع فعالان بازار رسانده است.

 

در گروه بانكي «سمايه» در حالي براي هر سهم در سال مالي 93 مبلغ 409 ريال سود خالص پيش‌بيني كرده كه اين رقم در مقايسه با بودجه حسابرسي نشده (مبلغ 494 ريال) كاهش 17 درصدي داشته است. در گروه شوينده دبير شوراي توليد‌كنندگان پودر شوينده گفت: ‌درخواست ما افزايش كمتر از 10 درصدي قيمت پودر شوينده است كه البته تا پايان ماه رمضان افزايش قيمتي نخواهيم داشت. در مجموع بازار ديروز بازاري راكد و منتظر بود كه در آن شاخص و حجم معاملات با كاهش شديد همراه شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------