برخورد دلار به سطح حمایتی جدید



اخبار ,اخبار اقتصادی ,دلار

 

اخبار اقتصادی - دلار در آستانه فینال مذاکرات در سطح 3100 تومان آرام گرفت
برخورد دلار به سطح حمایتی جدید

قیمت دلار که روز دوشنبه با رسیدن به سطح 3100 تومان به کمترین سطح خود از شنبه 23 فروردین ماه به بعد رسیده بود، دیروز (سه‌شنبه) را با نوساناتی جزئی حول سطح 3100 تومان سپری کرد.

البته در ساعات اولیه بازار، بعضا قیمت‌هایی در حوالی 3095 تومان روی تابلوی برخی از صرافی‌ها دیده می‌شد، اما در ساعات بعدی قیمت بالا رفت و به سطح 3110 تومان نیز رسید.


 روند کاهشی دلار در روزهای گذشته سرعت نسبتا بالایی به خود گرفته بود و حتی طی دو روز یک‌شنبه و دوشنبه، حدود 65 تومان افت را ثبت کرد. اما با رسیدن قیمت به آستانه 3100 تومان، قیمت حول این سطح درجا زده است.

 

همین موضوع موجب شده که فعالان بازار، قیمت 3100 تومان را یک «سطح حمایتی» جدید برای دلار عنوان کنند. البته با توجه به نوسانی بودن نرخ دلار در روزهای گذشته و اثرپذیری تغییرات نرخ از «انتظارات روانی»، نمی‌توان این محدوده قیمتی را یک محدوده باثبات خواند و باید منتظر تثبیت عوامل اثرگذار بر روند بازار مثل «نتیجه دور آخر مذاکرات هسته‌ای در وین» بود. دور ششم و آخر مذاکرات هسته‌ای در وین، امروز آغاز می‌شود و مطابق گزارش‌ها، این دور از مذاکرات حدودا دو هفته ادامه خواهد داشت.

 

کارشناسان معتقدند در‌صورتی‌که متن نهایی توافق‌نامه در این دور از مذاکرات هسته‌ای نوشته شود، می‌توان انتظار داشت که دلار سطح حمایتی 3100 تومان را پشت‌سر بگذارد و حتی به محدوده سابق 3000 تومانی نزدیک شود؛ اما در‌صورتی‌که توافق روی جزئیات باقی‌مانده، به نشست‌های بعدی موکول شود، انتظار افزایش قیمت و بازگشت به محدوده‌های تعادلی دو ماه گذشته، وجود خواهد داشت.

چهارمین هفته کاهشی نرخ ارز
همچنین، بررسی روند طی شده توسط نرخ در چهار روز سپری شده از هفته جاری، نشان می‌دهد در‌صورتی‌که امروز و فردا نیز قیمت حول 3100 تومان نوسان کند، این هفته چهارمین هفته کاهش متوالی نرخ ارز خواهد بود. علاوه بر این، اگر نرخ در همین سطوح باقی بماند، متوسط قیمت دلار در یک هفته گذشته حدود 3120 تومان خواهد بود که در مقایسه با متوسط قیمت هفته گذشته، کاهش هفتگی حدودا 65 تومانی را نشان خواهد داد.

 

متوسط قیمت دلار در سه هفته قبلی، به ترتیب حدود 3185 تومان، 3210 تومان، 3250 تومان و 3280 تومان بوده است. این آمارها نشان می‌دهد که قیمت ارز در حدود یک ماه گذشته، بیش از 5درصد (تقریبا 180 تومان) افت کرده است. در توضیح این روند کاهشی، به عوامل مختلفی در دو سمت عرضه و تقاضای بازار ارز اشاره شده است که مهم‌ترین آنها، تقویت «خوش‌بینی» به توافق هسته‌ای در دور آخر مذاکرات وین بوده است.

 

با مشخص شدن چشم‌انداز کاهشی ارز در هفته‌های گذشته، بخشی از متقاضیان واقعی ارز (واردکنندگان و تولیدکنندگان) تقاضای خود را به تعویق انداخته‌اند تا از کاهش بیشتر قیمت زیان نبینند. در سمت عرضه ارز به بازار نیز، گزارش‌ها حاکی از این است که برخلاف سال گذشته، صادرکنندگان غیرنفتی ارز حاصل از صادرات خود را به‌صورت کامل در بازار عرضه می‌کنند؛ چراکه به نظر می‌رسد چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ در آینده وجود ندارد.

 کاهش جزئی نرخ رسمی در مسیر صعودی
بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را نیز در روز گذشته به میزان یک ریال کاهش داد و به 2565تومان رساند. این در حالی است که تغییر نرخ اين ارز  در روز پیشین یعنی دوشنبه، با افزایشی 22ریالی همراه بوده است. این رفتار نرخ رسمی ارز، منعکس‌کننده رویکرد بانک مرکزی در تطبیق نرخ رسمی ارز با نرخ ارز بودجه (2650 تومان) است که بنا بود در سال جاری اجرایی شود. نرخ فعلی با نرخ هدف، حدود 85 تومان فاصله دارد.

 

البته در روزهای ابتدایی سال، روند تعدیل نرخ رسمی ارز به خوبی در حال طی شدن بود و بانک مرکزی با سرعت بیشتری این تعدیل را اجرا می‌کرد، اما با تشدید نوسانات در اواخر فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه، این تعدیل نسبتا متوقف شد و سرعت بسیار کمتری گرفت. در مجموع اما، روند کلی نرخ رسمی به این صورت بوده که برآیند تغییرات نرخ رسمی، صعودی بوده است و مشابه تغییرات دو روز گذشته، یک افزایش بیشتر با کاهشی کمتر، همراه شده است. قیمت سکه بهار آزادی نیز روز گذشته در بازار تهران حدود 957هزار تومان بود که در مقایسه با روز قبل، افزایشی 12هزار تومانی را نشان می‌داد.

 

اين افزايش تحت تاثير رشد اخير بهاي اونس جهاني طلا بوده است. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز روز گذشته را افزایشی سپری کردند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------