واکنش مجلسی‌ها به اظهارات خودرویی آقای وزیر



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - نعمت‌زاده: تعيين قیمت خودرو باید توسط شورای رقابت انجام شود
واکنش مجلسی‌ها به اظهارات خودرویی آقای وزیر

در حالی که کارگروه کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی قیمت های اعلام شده شورای رقابت هستند و آن را غلط می نامند، وزیر صنعت و معدن این هفته اعلام کرد که: سیاست‌گذاری برای تعيين قیمت خودرو باید توسط شورای رقابت انجام شود. نعمت زاده در حاشیه همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود به صورت مستقیم مخالفت خود با کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت خودرو را اعلام کرد. 

دولت سیطره‌اش را از خودرو بردارد
سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «وزیر صنایع از جانب یک سهام دار صحبت می‌کنند. هر سهام داری طرفدار آن است که قیمت سهامی که در آن سرمایه‌گذاری کرده است افزایش داشته باشد و نه کاهش.»

وی با نقد سخنان وزیر صنعت مبنی بر افزایش قیمت خودرو افزود: «صحبت ایشان از جانب یک شخص منتفع بیان شده است. تمام اعضای کمیسیون صنایع و معادن بر آنچه که در بازار خودرو گذشت توافق نظر دارند. به اعتقاد تمام اعضا، فرمولی که توسط شورای رقابت برای قیمت گذاری اعلام شد فرمولی غلط بود. حتی خود اعضای شورای رقابت نیز در جلسه ای که با اعضای کمیسیون برگزار شد اذعان داشتند که اشتباه کرده اند. بر اساس آنچه که در قانون آمده است نیز شورای رقابت تنها وظیفه اعلام دستور عمل قیمت خودرو را دارد و نه قیمت گذاری.»
 
وی در ادامه تصریح کرد: «اگر دولت سهام خود را از صنعت خودرو خارج کند و بگذارد که خودرو سازان برای خودشان تصمیم بگیرند و خود عمل کنند، دیگر نیازی به وجود شورای رقابت نخواهد بود که هر ساله بر سر قیمت گذاری ها مشکلات و معضلاتی را با خود به همراه داشته باشد. بلکه در آن شرایط این مردم هستند که همچون دیگر کالاها در بازار بر اساس استقبال و یا عدم استقبال، قیمت را تعیین کنند.»
 
وی تاکید کرد: «دولت اگر خودروسازان را به حال خود بگذارد تا خودشان به صورت مستقل و همانند بخش خصوصی عمل کنند، در مدت زمان کوتاهی هم شاهد بالا رفتن کیفیت در محصولات بازار هستیم و هم توان رقابت پذیری خودرو سازانمان افزایش خواهد یافت. در این شرایط تعرفه ها نیز به حداقل و حتی به صفر خواهند رسید.»
 
بیاتیان ادامه داد: «در این زمان است که با ورود کالاهای خارجی شرایط رقابتی ای نیز در میان خودرو سازان حاکم خواهد شد و  این مردم هستند که سود خواهند برد. شرایطی که می تواند به خرید و فروش منطقه ای و ارزآوری هم بیانجامد.»
 
وی در خصوص آینده این صنعت اظهار کرد: «اگر صنعت خودرو کشور بخواهد به همین منوال ادامه کار دهد، نه تنها مشکلاتش برطرف نخواهد شد بلکه بر آنان افزوده نیز می شود. صنعت خودروی ما بر خلاف دنیا به منابع بانکی وابسته است، در صورتی که باید پول های سرگردان مردم را به خود جذب کند. باید اجازه دهیم تا خودروسازان بر روی پای خودشان بایستند و سیطره از رویشان برداشته شود. تنها در این صورت است که رونق به صنعت خودرو باز میگردد و می تواند تا جایی پیش برود که در بازارهای خارجی هم حضور پیدا کند.»
 
افزایش توان رقابتی بازار را دگرگون می‌کند
الیاس طاهری عضو کمیسیون صنایع و  معادن مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «ما از ابتدا بر این باور بودیم و بر آن تاکید داشتیم که خودروسازان باید در پی افزایش کیفیت محصولات باشند و نه افزایش قیمت.»
 
وی افزود: « ما به عنوان کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد هستیم که شورای رقابت نمی تواند قیمت های خودرو را اعلام کند و تنها باید فرمول مناسب قیمت گذاری را اعلام و تنظیم کند. این بازار و مردم هستند که وظیفه قیمت گذاری خودرو را بر عهده دارند.»
 
وی ادامه داد: «مشکلات به وجود آمده با شورای رقابت به جایی رسید کارگروهی از اعضای کمیسیون صنایع تشکیل شود و این امر را پیگیری کند. اما علاوه بر این اتفاق خودروسازان هم باید فرآیندی را دنبال کنند تا هزینه ها کاهش یافته و به افزایش قیمت نهایی نانجامد.» 
 
نماینده مردم اقلید افزایش واردات خودرو و ایجاد قطب سوم را راهکارهایی مناسب برای این صنعت نامید و گفت: «این دو راهکار می توانند در بازار رقابت ایجاد کنند. در این حال خودرو سازان سعی می کنند که در فضای رقابتی به وجود آمده کیفیت کالاهای خود را بالا ببرند؛ اتفاقی که می تواند به بهتر شدن بازار کمک شایانی کند.»
 
وی افزود: «هر چه میزان واردات بیشتر باشد، رقابت هم افزایش خواهد یافت و شرایط مساعد تری بر بازار حاکم خواهد شد. علاوه بر آن تنوع به وجود آمده در صنعت خودرو هم می تواند به متقاضیان این کالا قدرت انتخاب دهد.»
اخبار اقتصادی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------