آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

تحركات دلار، عامل رونق سكه آتي



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نوسانات اونس طلا

 

اخبار اقتصادی -  حجم روزانه قراردادهاي «آتي» رو به افزايش است
تحركات دلار، عامل رونق سكه آتي

مسير نوسانات اونس طلا در 2 ماه اخير نشان مي‌دهد كه اين فلز با يك روند صعودي، تا تاريخ 14 مارس به 1382 دلار رسيد (يعني 115 دلار معادل 9 درصد افزايش بها) و پس از آن رو به نزول گذاشت تا در نهايت در ابتداي آوريل به كمترين ميزان در 2 ماه اخير برسد.

 بهاي طلا در اين روز رقم 1278 دلار را به ثبت رساند يعني 104 دلار معادل 5/7 درصد افت قيمت. اين ريزش پس از آن روي داد كه مقامات ارشد بانك مركزي آمريكا از احتمال افزايش بهره بانكي در آينده نزديك خبر دادند.


پس از آن اما بار ديگر مسير طلا صعودي شد. از ابتداي آوريل تا روز گذشته، قيمت فلز زرد بيش از 3 درصد معادل 40 دلار افزايش داشته است. روز گذشته به دنبال افزايش تنش‌هاي سياسي در اوكراين و رشد تقاضا در بازار چين، قيمت جهاني طلا به بالاترين حد خود در 2 هفته اخير رسيد. بر همين اساس برخي تحليلگران بازار طلا معتقدند اين فلز در حال حركت به سوي جبران بيشتر كاهش قيمت در كوتاه مدت است. قيمت طلا در شرايطي بار ديگر سطح مقاومتي 1300 دلاري را شكسته است كه كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه در صورت حفظ اين سطح قيمتي، احتمال افزايش مجدد بهاي طلا به بيش از 1400 دلار نيز وجود دارد.


نوسانات طلا در بازارهاي جهاني در حالي ادامه دارد كه طي 2 روز اخير با افزايش بهاي اين فلز (البته روز گذشته برای طلا در محدوده منفی هم نوسان کرد)، در كنار نوسانات مثبت دلار در بازار آزاد، قيمت سكه‌هاي بازار آتي و نقدي صعود قابل توجهي را تجربه كرده‌اند. قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد طي اين 2 روز تا ميانه معاملات روز گذشته حدود 30 هزار تومان (سه درصد) افزايش داشت كه اين امر موجب بازگشت حباب سكه شد.

 

سررسيدهاي آتي سكه نيز از رشد قيمت‌هاي دلار و سكه نقدي سود بردند به نحوي كه در ابتداي معاملات ديروز بازار آتي، بر بهاي سكه‌هاي اين بازار بين 9 تا 30 هزار تومان افزوده شد و پس از آن با شدت گرفتن صعود قيمت‌ها، سررسيدهاي نزديك تا دور آتي بين 14 تا 40 هزار تومان - بيش از سه درصد - افزايش قيمت داشتند. البته هم سكه‌هاي نقدي و هم آتي، همزمان با افت و خيز دلار، شاهد كاهش قيمت، از اين ميزان بودند.


افزايش حجم معاملات آتي سكه
حجم معاملات آتي سكه كه در روزهاي عيد امسال روزانه بين یک‌هزار تا سه هزار قرارداد معامله شده بود، با پايان يافتن اين تعطيلات، از 16 فروردين كه بازارها به‌طور رسمي كار خود را آغاز كردند، تا روز گذشته به‌طور مداوم با شيب ملايمي افزايش يافته است. از 19 اسفند 92 به اين سو، حجم روزانه قراردادهاي آتي با روند كاهشي همراه بود كه البته با توجه به افت معاملات در تعطيلات نوروز، اين مساله طبيعي بود؛ حالا اما با نوساني شدن بازارهاي ارز و سكه، نمودار اين تغييرات، رو به بالا دارد.

 

البته اين مساله شايد  با تصميم بورس كالا در مورد غيرفعال شدن كد معاملاتي مشترياني كه به مدت بيش از 6 ماه در بازار آتي هيچ فعاليتي نداشته‌اند - از ابتداي ارديبهشت‌ماه-، بي‌ارتباط نباشد. برخي فعالان اين بازار معتقدند كه فعال شدن مجدد اين گروه از معامله‌گران آتي سكه به‌منظور جلوگيري از غيرفعال شدن كد معاملاتي‌شان در روزهاي منتهي به آغاز ارديبهشت، مي‌تواند يكي از دلايل رونق معاملات در روزهاي اخير باشد.


تحركات مثبت دلار، «آتي» را رونق داد
از سوي ديگر نمي‌توان از تاثير تحركات فراوان قيمتي براي ارز و سكه نقدي در يك هفته اخير بر بازار آتي سكه چشم پوشي كرد. روز گذشته در ادامه افزايش قيمت در بازار ارز شاهد رسيدن بهاي دلار به 3120 تومان هم بوديم؛ به عبارت ديگر قيمت دلار از ابتداي هفته جاري تا روز گذشته بيش از 70 تومان معادل 3/2 درصد رشد داشته است.

 

در 2 روز گذشته تقاضا براي دلار در بازار آزاد به شدت افزايش داشت كه برخي فعالان بازار معتقدند دليل ورود اين حجم خريدار براي دلار و عبور دوباره اين ارز از مرز 3100 توماني، انتظارات تورمي ناشي از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در كنار گمانه‌زني‌ها از افزايش بهاي بنزين بوده است. از سوي ديگر برخي تحليلگران بازار بر اين باورند كه از آنجا كه بورس اوراق بهادار از ابتداي سال جاري تاكنون بازدهي مثبت مداوم نداشته و بازارهاي مسكن و خودرو هم چندان محلي براي سرمايه‌گذاري ندارند، بسياري از سرمايه‌ها وارد بازار سكه و دلار شده است.

 

در اين ميان برخي معامله‌گران ارز هم بودند كه از تحركات مثبت دلار نگراني داشتند و اين مساله تقاضاي مضاعف را وارد اين بازار كرد. پس از رسيدن دلار به 3120 تومان در روز گذشته، شاهد توقف روند افزايشي و بازگشت دلار به زير 3100 تومان بوديم كه برخي معامله گران معتقدند دليل اين ريزش مي‌تواند تزريق مقداري دلار به بازار از سوي بانك مركزي باشد؛ دلار البته پس از اين ريزش كوتاه‌مدت، چندين بار به زير و بالاي 3100 تومان افت و خيز داشت. در ادامه معاملات روز گذشته، ريزش محدود دلار از سقف قيمتي اين روز موجب شد تا برخي سررسيدهاي آتي سكه از مسير صعودي بازگردند و حتي شاهد كاهش قيمت به نسبت بهاي روز سه‌شنبه باشند؛ در اين ميان البته از قيمت جهاني طلا و بهاي سكه در بازار نقدي هم كاسته شده بود.


سررسيد آبان، جذاب ترين سكه
روز گذشته بازار آتي سكه بسيار تحت تاثير نوسانات دلار بود و بالا و پايين رفتن قيمت سررسيدهاي جاري اين بازار همسو با تحركات اين ارز صورت گرفت. تغييرات قيمتي دلار و سكه نقدي موجب شد تا روز سه‌شنبه حجم قراردادهاي معامله شده آتي با افزايش شديد به بيش از 12 هزار قرارداد برسد كه در اين ميان نقش سررسيد بسيار جذاب آبان كه به تنهايي بيش از 10 هزار معامله را به خود اختصاص داد، در افزايش حجم روزانه معاملات بسيار پررنگ بود. از طرفي روز گذشته در حالي كه تعدادي از موقعيت‌هاي باز سررسيدهاي ارديبهشت، تير و شهريور بسته شده بودند، سررسيد آبان 770 موقعيت جديد باز داشت كه نشان مي‌داد معامله‌گران اغلب خريد و فروش‌هاي خود را بر اين سررسيد متمركز كرده‌اند. به این ترتیب ارزش معاملات این سررسید نیز افزایش قابل توجهی داشت.


افزايش نظارت بانك مركزي بر بازار ارز و سكه؟
روز گذشته خبري منتشر شد مبني بر اينكه از اين پس با هدف جلوگيري از پولشويي و سوء استفاده، خريد سكه و ارز با كارت شناسايي صورت مي‌گيرد. اين تصميمي است كه بانك مركزي و سازمان امور مالياتي اتخاذ كرده‌اند تا بر اساس آن سكه و ارز به دست مشتريان واقعي برسد. بر مبناي اين بخشنامه جديد با دريافت كارت شناسايي از خريدار، به صورت انتخاب تصادفي، با مشترياني كه شماره ملي آنها در دفاتر صرافان ثبت شده تماس گرفته مي‌شود و از آنها براي نمونه درباره علت خريداري تعداد بالاي سكه و ميزان ارز سوال پرسيده مي‌شود تا از سوء استفاده‌هاي احتمالي ممانعت به عمل آيد. همچنين از خريداران در مورد قيمت دلار و سكه خريداري شده توسط آنها نيز سوال پرسيده خواهد شد تا مشخص شود صراف در اين ميان مرتكب تخلف شده است يا خير.


اين روش‌ها جواب نمي‌دهد!
اما در اين ميان برخي كارشناسان اقتصادي چنين تصميمي را ناصحيح مي‌دانند و بر اين باورند كه روش درست نظارت بر بازارهاي ارز و سكه تزريق به موقع است و بازار سالم با روند عرضه و تقاضا قيمت‌هاي واقعي خود را پيدا مي‌كند. اين گروه از تحليلگران بر اين عقيده‌اند كه در صورت اجرايي شدن اين بخشنامه، امكان افزايش قيمت وجود دارد و حتي اگر اين اتفاق نيفتد، بازار دوم و مخفي شكل مي‌گيرد.

 

به باور اين گروه اين امكان وجود دارد كه صرافان در حجم‌هاي بالا براي مبادلات سكه و ارز، به عنوان واسطه عمل كنند و براي جلوگيري از ثبت معاملات، بازار دوم و زيرزميني را تشكيل دهند. از طرفي به عقيده اين گروه اين روش‌ها پيش از اين امتحان شده و جواب مناسبي از آن دريافت نشده است. تاثير چنين تصميم‌هايي بر بازارهاي ارز و سكه نقدي، آتي سكه را نيز از خود متاثر مي‌سازد و اين در شرايطي است كه نوسانات بازار آتي، معمولا با شدت بيشتري به نسبت بازارهاي نقدي صورت مي‌گيرد. 

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,نوسانات اونس طلا

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,نوسانات اونس طلا

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------