آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

به يارانه بگيرها نگوييد نيازمند!



اخبار ,اخبار اقتصادی ,يارانه بگيرها

 

اخبار اقتصادی - به يارانه بگيرها نگوييد نيازمند!

بر خلاف موج گسترده انصراف‌هاي مقامات از دريافت يارانه که از انصراف نمادين رئيس جمهور آغاز شد و به وزرا و معاونين و رؤساي سازمان‌ها و هنرمندان و... رسيد، واکنش بسياري از مردم بدون پست و مقام کمي با واکنش‌هاي رسمي متفاوت بود.

بالاخره بعد از چند هفته انتظار، ثبت نام براي دريافت دور جديد يارانه‌ها آغاز شد. در حالي که دولت قبل پس از اعتراضات مردم به شيوه دهک بندي، مجبور شد به تمام مردم ايران يارانه بپردازد، اين بار نيازمندي، شرط اصلي دريافت يارانه اعلام شده است. دولت روحاني در چند ماه اخير با ايجاد يک موج رسانه اي، تمام تلاش خود را کرد تا مردمي که نيازي به دريافت اين پول ندارند را از دريافت يارانه منصرف کند؛ از اعلام عمومي از زبان بازيگر چيني سريال پايتخت گرفته تا اعلام انصراف دسته جمعي وزرا و مسئولان در روزهاي اخير.

اما تلاش چند ماهه دولت براي اينکه مردم را راضي کند تا از دريافت يارانه انصراف دهند به کجا رسيد؟ شايد براي دريافت پاسخ قطعي اين سوال بايد تا زمان پايان ثبت نام و اعلام آمارهاي جديد صبر کنيم. اما آنچه که در لحظه‌هاي آغازين ثبت نام اتفاق افتاد، چيز ديگري را نشان مي‌دهد. سايت رفاهي که براي ثبت نام در نظر گرفته شده، در همان لحظه‌هاي اول به علت تعداد زياد مراجعه کنندگان از کار افتاد و بسياري از علاقمندان دريافت يارانه نتوانستند در ساعت‌هاي بتدايي در اين سايت ثبت نام کنند.

بر خلاف موج گسترده انصراف‌هاي مقامات از دريافت يارانه که از انصراف نمادين رئيس جمهور آغاز شد و به وزرا و معاونين و رؤساي سازمان‌ها و هنرمندان و... رسيد، واکنش بسياري از مردم بدون پست و مقام کمي با واکنش‌هاي رسمي متفاوت بود. آنچه شب گذشته در رسانه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد از جمله اينکه” به خدا قسم اگر سبد کالارا در دست راستم بگذاريد و سهام عدالت را دردست چپم قرار دهيد، از دريافت يارانه نقدي انصراف نمي‌دهم" نشان از واکنشي متفاوت از سمت کاربران اين شبکه‌ها بود. يک استاد اقتصاد هم در فيس بوکش نوشت:”ما حاضريم هم از دريافت يارانه انصراف بدهيم، هم يکي چيزي سر به سر به دولت بدهيم؛ به شرطي که قيمت‌ها به حالت قبل برگردد."

ميراث تورمي احمدي نژاد براي دولت روحاني به اين زودي‌ها دست از سر دولت تدبير و اميد بر نمي‌دارد. احمدي نژاد به مردم وعده داده بود که مي‌توانند با دريافت يارانه از پس مابه التفاوت قيمت آب و برق و گاز و نان بر بيايند و حتي باقي مانده اش را در حسابي ذخيره کنند! اما امروز بسياري از همين قشر کم درآمد، به خاطر خزانه خالي دولت تشويق مي‌شوند تا از دريافت يارانه انصراف دهند.يکي از ارکان موج رسانه اي دولت براي قانع کردن مردم براي انصراف تاکيد بر اين نکته بود که اگر کسي يارانه بگيرد يعني نيازمند و فقير است. عباراتي که بسياري از مردم کم درآمد هم حاضر نيستند آن را به خودشان وصله کنند.

 

مردمي که تا امروز و با وجود تورم افسارگسيخته، با هر قيمتي که شده، صورتشان را با سيلي سرخ نگه داشتند تا کسي از بي پولي و نداريشان چيزي نفهمد. امروز همين اقشار کم درآمد اگر بخواهند براي دريافت يارانه ثبت نام کنند، به طور رسمي به عنوان قشر نيازمند شناخته مي‌شوند. عنواني که مي‌تواند کرامت انساني آنها را زير سوال ببرد.

اين روزها با مردم کوچه و بازار که صحبت مي‌کنيد بسياري از آنها معتقدند دريافت يارانه حق آنهاست. مردم مي‌گويند قيمت‌ها را به حالت اول برگردانيد، يارانه پيش کش. اما شرايط امروز ايران و وارد نشدن پول نفت به کشور و جيب خالي دولت امکان بازگشت به آغاز هدفمندي را غير ممکن کرده است. در اين شرايط، آنچه از مجموعه دولت انتظار مي‌رود اين است که کرامت انساني يارانه بگيران را در سخنراني‌ها و اظهار نظرهاي رسمي رعايت کنند. آقاي رئيس جمهور! به يارانه بگيران نگوييد نيازمند. بر مبناي ميزان حقوق دريافتي افراد که در سايت اعلام مي‌شود هم مي‌توانيد نيازمندان واقعي را تشخيص دهيد.

اخبار اقتصادی - ابتکار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------