واکنش دبیرکل خانه کارگر به احتمال افزایش 20 درصدی حقوق کارگران/ چه زمانی میزان افزایش حقوق کارگران در سال 93 مشخص می شود؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,حقوق کارگران

 

اخبار اقتصادی - واکنش دبیرکل خانه کارگر به احتمال افزایش 20 درصدی حقوق کارگران/ چه زمانی میزان افزایش حقوق کارگران در سال 93 مشخص می شود؟

علیرضا محجوب می گوید برای مشخص شدن سناریوهای دقیق میزان افزایش حقوق باید تا 15 اسفند صبر کرد و آن زمان می توان اظهارنظر دقیق را درباره تصمیم مسئولان برای کارگران اعلام کرد.

به گزارش نامه نیوز، هرچه به روزهای پایانی سال 92 نزدیک می شویم گمانه زنی ها برای افزایش حقوق کارگران در سال 93 افزایش می یابد و این در حالی است که چهارشنبه گذشته نمایندگان کارگران درجلسه‌ای با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تمام موضوعات پیرامون افزایش دستمزد 93 کارگران را مورد بحث قرار دادند.

این در حالی است که مطابق دستور وزیر کار در دیدار با کارگران به معاونت روابط کار، از هفته آینده نخستین نشست رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه دولت یازدهم با کارگران و کارفرمایان برای تعیین حداقل مزد سال آینده مشمولان قانون کار آغاز می شود.

در این شرایط سناریو های مختلفی برای میزان افزایش حقوق کارگران مطرح شده و یکی از جدی ترین گزینه ها نیز افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی و یا مرکز آمار است.

یکی از پیشنهادهایی که درباره افزایش حقوق کارگران مطرح شده در نظر گرفتن مزایای غیر نقدی برای کارگران است که مورد تایید کارگران واقع نشده و کارگران اعلام کرده اند که موافق چنین تصمیمی نیستند و مسئولان باید بر اساس نرخ تورم حقوق را افزایش دهند.

علی اکبر عیوضی فعال کارگری در گفت و گو با نامه نیوز، درخصوص نحوه و میزان دستمزد در سال آینده، می گوید بر اساس ماده 41 قانون کار حقوق و دستمزد کارگران هر سال باید بررسی شود و بر اساس نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند، افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ تورم بالاست و حدود 35 تا 40 درصد اعلام شده است، کارگران انتظار دارند افزایش حقوق به میزانی باشد که میان افزایش نرخ تورم و حقوق کارگران فاصله ای نیفتد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هیچ گاه افزایش حقوق کارگران به میزان نرخ تورم نبوده است، گفته است افزایش دستمزد در سال گذشته 6.1 درصد پایین‌تر از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی بود و کارگران از دولت طلبکار هستند. ما به دلیل این که افزایش دستمزد طبق قانون صورت نگرفت حتی به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم.

در حالی که  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده تا برای سال 93، شیوه جدیدی برای افزایش حداقل دستمزد کارگران به نحوی که 20 درصد افزایش نقدی و 25 درصدی کالایی در نظر گرفته شود،  فرامرز توفیقی رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفته است کارفرمایان با افزایش نقدی موافق نیستند و کارگران هم با افزایش غیر نقدی حول حداقل دستمزد موافق نیستند.

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با تاکید بر اینکه به احتمال زیاد در جلسه امروز روش افزایش دستمزد سال آینده کارگران با وزیر تعیین می‌شود گفته است گمانه زنی ها بر این اساس که مزد کارگران 20 تا 22 درصد افزایش می‌یابد.

در شرایطی که افزایش 20 درصدی حقوق تصویب شود حداقل دریافتی کارگران در سال آینده به 608 هزار تومان خواهد رسید و این به معنی افزایش 120 هزار تومانی حقوق است که با توجه به اظهارنظرهای نمایندگان کارگران این میزان افزایش حقوق مورد رضایت کارگران نخواهد بود.

علیرضا محجوب دبیرکا خانه کارگری در گفت وگو با نامه نیوز درباره سناریوهای مطرح شده برای افزایش حقوق کارگران در سال 93 می گوید همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال سناریوهای مختلفی برای میزان افزایش حقوق کارگران مطرح می شود که البته این موارد گمانه زنی رسانه ای است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره زمان اعلام سناریوهای قطعی برای افزایش حقوق کارگران در سال 93 گفت: تا کنون اظهارنظرهایی درباره میزان افزایش حقوق مطرح شده اما برای مشخص شدن سناریوهای دقیق میزان افزایش حقوق باید تا 15 اسفند صبر کرد و آن زمان می توان اظهارنظر دقیق را درباره تصمیم مسئولان برای کارگران اعلام کرد.

وی ادامه داد: حقوق کارگران در سال 92 بر اساس نرخ تورم افزایش نیافته و این در شرایطی است که حقوق کارگران باید علاوه بر میزان افزایشی که برای سال 93 تعیین می شود 6 درصد دیگر نیز افزایش یابد و پیگیر این موضوع هستیم.

محجوب در واکنش به احتمال افزایش 20 درصدی حقوق کارگران در سال 93 گفت: بر اساس قانون دولت باید برای تعیین حقوق کارگران نرخ تورم را در نظر بگیرد و هم اکنون نیز تورم بر قشر کارگر فشار آورده و مسئولان باید در تعیین میزان افزایش حقوق به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

اخبار اقتصادی - نامه نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------