آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

تاثیر مذاکرات هسته ای بر قیمت طلا و سکه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تاثیر مذاکرات هسته ای بر قیمت طلا و سکه

 

اخبار اقتصادی -  حسین راغفر، اقتصاددان بررسی کرد

تاثیر مذاکرات هسته ای بر قیمت طلا و سکه

در چند روز گذشته بازار طلای جهانی با نوسان قیمت رو به رو بوده است. افزایش و کاهش قیمتی که بلافاصله در بازار داخلی سکه و طلا هم تاثیر گذاشت.

حسین راغفر، اقتصاددان به اثرات منازعات بین المللی و هم چنین مذاکرات ایران و 1+5 بر قیمت طلا و اقتصاد ایران پرداخته است.

 

تحلیلگران بازارهای جهانی ادامه بحران اوکراین را زمینه ساز این نوسان قابل توجه می دانند هر چند در برخی موارد واکنش بازار جهانی طلا برعکس پیش بینی ها بوده و همزمان با افزایش تنش میان روسیه و غرب، طلا با کاهش قیمت مواجه بوده است. 

 

حسین راغفر، اقتصاددان در مورد نوسان قیمت طلا در چند روز گذشته به "تدبیر" می گوید:« با توجه به منازعات سیاسی اخیر در دنیا پیش بینی می شد که با افزایش قیمت جهانی طلا رو به رو شویم که این نوسانات افزایشی ناشی از افزایش تقاضا در بازار جهانی است و به تبع آن ما در داخل هم افزایش قیمت طلا و سکه را در پی خواهیم داشت. پیش بینی می شود که قیمت جهانی طلا  در پایان سال به 1450 دلار برسد.»

 

 این اقتصاددان همچنین در مورد بازار داخلی سکه و طلا می گوید:« حتی اگر ما شاهد کاهش دوباره طلا در بازار جهانی باشیم این کاهش را در بازارهای داخلی نمی بینیم.این عدم تناسب بیشتر نشات گرفته از فرصت طلبی بازار داخلی است که از فضاهای افزایش قیمتی سو استفاده می کند.ایجاد این فضاهای فرصت طلبی داخلی هم به دلیل عدم نظارت دقیق بر بازار سکه و ارز است که قاعدتا چون دولت هم منتفع است، از این افزایش قیمت استقبال می کند. به نظر می رسد یکی از دلایل عدم کنترل بر این نواسانات منافع دولت ها باشد که افزایش قیمت سکه و ارز می تواند بخشی از نیاز های ارزی و ریالی دولت را تامین کند.»

 

 او ادامه می دهد:«از سویی این عدم کاهش در بازار داخلی طلا و سکه از منازعات سیاسی داخلی و خارجی هم تاثیر می پذیرد.علاوه بر این پیش بینی مربوط به آینده مذاکرات هسته ای در مدت اخیر از جمله عواملی بوده که در افزایش قیمت ها تاثیر تعیین کننده ای داشته است.»

 

 او در مورد تاثیر گام نهایی توافق هسته ای ایران با طرف های مذاکره بر بازار طلا و سکه به "تدبیر" می گوید:«گام نهایی برای توافق نهایی هسته ای در بازار داخلی سکه و طلا مسلما تاثیرگذار است. در مورد موضوع مذاکرات دو مساله وجود دارد.اولا باید دید پیش بینی ها از روند مذاکرات چیست و به چه نتایجی دست خواهیم یافت و همچنین تاثیر این مذاکرات بر انتظارات مردم چگونه خواهد بود یعنی مردم در مورد قیمت کالاهای اساسی انتظار دارند این قیمت ها به چه سمت و سویی میل کند. نکته دوم هم به واقعیت های اقتصادی ایران مرتبط است.که بعد از دستاورد های مذاکرات چگونه می توانیم بر ظرفیت های تولیدی اثر مثبت بگذاریم.»

 

 این استاد اقتصاد ادامه می دهد:«البته قسمت اول بیشتر جنبه روانی دارد تا اقتصادی و با این حساب ما افزایش مجدد قیمت طلا وسکه را در پی خواهیم داشت . در این میان سیاست های دولت می تواند به این چشم انداز بهبود وضعیت اقتصادی در بخش واقعی کمک کند و یا این که می تواند انتظارات نا مطلوبی به وجود آورد. از سویی در حال حاضر ما باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم با توجه به شرایط رکودی که در حال حاضر داریم عرضه کم خواهد شد و تورم بالاتر می رود .»

 

راغفر توضیح می دهد:«در بحث سیاست خارجی پیش بینی من این است که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و تاثیر مثبتی در آینده ای نزدیک در اقتصاد ایران خواهد داشت و البته انتخابات کنگره در آمریکا هم تاثیر خواهد شد. در نهایت این توافق با توجه به پیش بینی ها به عنوان یک دستاورد اقتصادی به جامعه ارائه خواهد شد.» 

اخبار اقتصادی - تدبیر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------