آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

تغییر انتظارات در بازار دلا‌ر



قیمت دلار در بازار آتی ۱۰ تومان پایین‌تر از نرخ نقدی معامله شد. این افت قیمت در معاملات فردایی که حکم بازار ارز آتی داخلی را دارد، نشانه‌ای از کاهشی شدن انتظارات قیمتی معامله‌گران بود. کاهش قیمت در بازار آتی در شش ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. پیش از این، معامله‌گران به‌واسطه ذهنیت افزایشی که نسبت به روند دلار داشتند، به‌طور مداوم این ارز را در معاملات آتی با قیمت‌های بالاتر از معاملات نقدی دادوستد می‌کردند. با این حال، در ۲ روز گذشته ریسک انجام معاملات فردایی بالا رفت؛ چراکه قیمت‌های آتی به سطح پایین‌تری نسبت به بازار نقدی رسید.

 به گزارش دنیای اقتصاد ؛روز گذشته، قیمت دلار برای دومین روز متوالی در معاملات فردایی پایین‌تر از معاملات نقدی قرار گرفت تا بتوان از تغییر انتظارات در بازار ارز سخن گفت. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز ۱۱ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴ هزار و ۱۸۰ تومان رسید. این در شرایطی بود که در معاملات فردایی این ارز ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۴ هزار و ۱۷۰ تومان معامله می‌شد.

 

پایین رفتن قیمت معاملات فردایی نسبت به نرخ نقدی نشان‌دهنده آن بود که بازیگران تصور می‌کنند احتمال کاهش بیشتر قیمت در روزهای آتی بیشتر از رشد است. این اتفاق در حالی در بازار ارز رخ داد که از اواسط تابستان به‌طور مدام قیمت در معاملات اعتباری بالاتر از سطح نقدی بود. البته عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند، روز چهارشنبه یکی از معامله‌گران بزرگ بازار دلار زیادی را به‌صورت آتی فروخت. آنها عنوان کردند، زمانی که این معامله‌گر چهارشنبه هفته گذشته اقدام به فروش کرده بود، قیمت ۳ روز بعد (یعنی روز شنبه۲۴ آذرماه) کاهش بیشتری را تجربه کرد و موجب سود این معامله‌گر شد.

 

این اتفاق در یکی دیگر از هفته‌های آ‌ذرماه نیز رخ داده بود. به این ترتیب، ورود این معامله‌گر در موقعیت فروش در روز گذشته، این تصور را در میان سایر معامله‌گران ایجاد کرد که دلار روز شنبه نیز با افت بیشتری همراه خواهد شد. در نتیجه دسته مذکور نیز تحت تاثیر چنین ذهنیتی فروش ارز خود را بالا بردند.

 

  روز سه‌شنبه، همسو با افت بهای دلار در بازار داخلی، قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با ۳ هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسید. یکی از مهم‌ترین عواملی که مانع از افت سکه به کانال پایین‌تر شد، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اونس تا ساعت ۷:۳۰ بعدازظهر چهارشنبه به قیمت هزار و ۲۶۴ دلار رسیده بود. در مقابل، یکی از متغیرهایی که همراه با دلار قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحت فشار قرار داده بود، ادامه حراج سکه در بانک کارگشایی بود. در برخی مقاطع این روز، بسته‌های ۲۰۰ تایی سکه عرضه شد و فلز گرانبهای داخلی زیر یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان معامله شد.

 

روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت ۴هزار و ۱۸۵ تومان آغاز کرد که کاهشی ۶ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز، این ارز افت بیشتری را تجربه کرد و ساعت۳ بعدازظهر روی قیمت ۴هزار و ۱۸۰تومان به کار خود پایان داد.

 

پس از این ساعت، در معاملات غیررسمی قدرت بازار همچنان در دست کاهشی‌ها بود و قیمت در معاملات فردایی تا ابتدای محدوده ۴ هزار و ۱۷۰ تومان پایین رفت. به این ترتیب، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، قیمت دلار در روز پنج شنبه نیز افت بیشتری را تجربه می‌کند. البته عده‌ای اعتقاد داشتند، دلار برای پایین رفتن از محدوده ۴ هزار و ۱۷۰ تومان نیاز به عرضه زیادی دارد و قیمت در این محدوده از حمایت زیادی برخوردار است. 

 

 به گفته فعالان، یکی از معامله‌گران بزرگ روز چهارشنبه عمدتا در موقعیت فروش آتی قرار داشت و عرضه مداوم او قیمت را تحت فشار قرار می‌داد. در کنار این، روز گذشته عامل افزایشی خاصی نیز در بازار حضور نداشت. در پنجمین روز هفته، نرخ حواله درهم در ابتدای محدوده هزار و ۱۵۰ تومان باقی ماند. شاید تنها عاملی که می‌توانست قیمت دلار را تحریک کند، بالا بودن ارزش این ارز در منطقه سلیمانیه عراق نسبت به بازار داخلی بود، هرچند که این فاصله نیز به اندازه‌ای نبود که معامله‌گران را ترغیب به آربیتراژ ارزی کند.

 

  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بازار دلا‌ر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------