آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

خروج اضطراری از بازار طلا



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,بازار طلا

 

سودگیری معامله‌گران به تضعیف محسوس اونس طلا منتهی شد. رضایت خرده‌فروشان از رشد هفته گذشته فلز زرد آنها را مجاب به خروج سریع از معاملات پرریسک این هفته کرد تا با سود مطمئن بازار را ترک کنند.

 

کاهش حجم معاملات طلایی به کمک گرایش افزایشی دلار، اونس گرانبها را وادار به عقب‌نشینی بیشتر کرد. اضطراب فراگیری که مدام دلار را بالا و پایین می‌کند همچنان انرژی خود را برای ایجاد تکانه به بازار ارز ذخیره کرده‌است. هرچند کارشناسان این نیروی نهفته را به سود دلار می‌دانند؛ اما تجربیات چند هفته گذشته معامله‌گران را در بی‌اطمینانی نگه داشته است.  نوسانات آتی در بازار اونس طلا و دلار این  بی‌اطمینانی را توجیه می‌کند.

 

سودگیری علیه طلا

اونس طلا پس از کاهش ابتدای هفته، روز سه‌شنبه در حدود قیمت ۱۲۸۵ دلار بسته شد و متعاقبا روز چهارشنبه در همین قیمت باز شد. این فلز تا ساعت ۱۷ عصر روز چهارشنبه به زیر مرز ۱۲۸۰ دلاری نیز سقوط کرد. اونس فلز زرد حتی نتوانست واکنش مثبتی نسبت به آغاز جشن «دیوالی» هند نشان دهد. کارشناسان معتقدند جشن پاییزی هندی‌ها تقاضای فیزیکی طلا را افزایش می‌دهد و می‌تواند قیمت فلز گرانبها را افزایش دهد، اما اثر این جشن، هفته پیش به بازار منتقل شده بود و تا این هفته دوام نیافت. افت قیمت فلز زرد در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه با رفتارشناسی معامله‌گران قابل‌تحلیل است. طلا هفته گذشته در بازار نقطه‌ای، معامله آنی، رشد ۱۴/ ۲ درصدی را تجربه کرد.

 

همزمان بازار آتی طلا با سررسید در ماه پایانی سال‌جاری میلادی، رشد ۳۳/ ۲ درصدی را به ثبت رساند. معامله‌گران بازار جهانی طلا در واکنش به افزایش قابل ملاحظه ارزش این فلز، آغاز به سود‌گیری کردند. سودگیری به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن یک معامله‌گر با مشاهده روند افزایشی در بازار، کف‌قیمتی برای فروش مشخص می‌کند. زمانی که روند بازار کاهشی شود و به کف محاسبه شده برسد معامله در این قیمت کف انجام می‌شود تا معامله‌گر از تغییرات روند بازار سود کسب کند.

 

روند افزایشی هفته گذشته باعث شد معامله‌گران زیادی در موقعیت سودگیری قرار بگیرند و با توجه به این موقعیت‌یابی، تعداد معاملات در این هفته کاهش شایان‌توجهی یافت. خروج اضطراری معامله‌گران از معاملات ریسکی منجر به‌ افت رونق بازار فلز زرد شد. سودگیری از جمله دلایلی است که فارغ از تاثیر بازار ارز، فلز گرانبها را کاهشی کرد. اونس طلا در روز‌های آتی به‌طور غیرمستقیم با چند عامل ارتباط خواهد داشت. برآیند کنگره حزب کمونیست چین، مواضع کمیته بازار باز آمریکا و اظهارنظر‌های اعضای فدرال‌رزرو مهم‌ترین این فاکتور‌ها هستند.

 

فراز و نشیب دلار

درصد تغییر ماهانه قیمت واردات در آمریکا با ۱/ ۰ درصد افزایش نسبت به میزان پیش‌بینی شده برای ماه سپتامبر (شهریورماه) ۷/ ۰ درصد گزارش شد. افزایش این نرخ نسبت به میزان پیش‌بینی شده به سود شاخص دلار عمل می‌کند زیرا افزایش قیمت واردات به معنای کاهش احتمالی قیمت کالا‌های صادراتی است؛ بنابراین موفقیت اقتصاد کشور در بازار رقابتی از فواید افزایش این نرخ است. نرخ ماهانه تولیدات صنعتی آمریکا با ثبت مقدار مشابه پیش‌بینی‌ها، ۳/ ۰ درصد گزارش شد. افزایش این نرخ نیز در راستای تغییر ارزش ارز کشور مثبت عمل می‌کند. اضطراب فراگیری که فضای اطراف اسکناس آمریکایی را فراگرفته، راه اثرگذاری این گزارش‌ها را سد کرد تا شاخص دلار در روز چهارشنبه رشد شایان‌توجهی نداشته باشد. این شاخص روز چهارشنبه بین اعداد ۴/ ۹۳ و ۷/ ۹۳ با شیب مثبت ملایمی نوسان کرد.  ارزش اسکناس پشت‌سبز در انتظار سخنرانی اعضای فدرال‌رزرو و گمانه‌زنی‌های مربوط به رئیس جدید این ارگان قرار دارد. با توجه به این انتظار، احتمال بالا و پایین شدن ارزش دلار وجود دارد.

 

داده‌های نیمه‌جان برای انگلستان 

گزارش نرخ سالانه قیمت مصرف‌کننده انگلستان مطابق با پیش‌بینی ۳/ ۰ درصدی پیش رفت تا شاخص پونداسترلینگ موقتا بدون تغییر باقی بماند. از سویی سیاست «کبوتری»، انبساطی که بانک مرکزی انگلستان حتی پس از رسیدن نرخ تورم به بیشترین میزان ۵ ساله، یعنی افزایش ۳ درصدی در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، از خود بروز داد، عامل تضعیف‌کننده‌ای برای پوند خواهد بود.

 

 

 اخبار اقتصادی  -  دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------