آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

اجازه واردات گوجه‌، پیاز و سیب‌زمینی را نمی‌‌دهیم/ در تامین سبزی و صیفی کشور کمبودی نداریم



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,  واردات گوجه‌
مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی گفت: حتی اگر چین صادرات گوجه فرنگی به کشور ما را بپذیرد ما آن را نمی‌پذیریم چرا که مقررات قرنطینه‌ای کشور ما اجازه این کار را نمی‌دهد. 

حسین اصغری مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی در گفت‌وگو با  ایلنا، در خصوص واردات گوجه فرنگی از چین اظهار کرد: واردات سبزی و صیفی از کشورهای دیگر به دلیل ریسک‌های قرنطینه‌ای به هیچ عنوان وجود ندارد. این بدان معنی است که هیچ کس نمی‌تواند پیاز، گوجه و یا سیب زمینی به کشور وارد کند.

 

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر چین صادرات گوجه فرنگی به کشور ما را بپذیرد ما آن را نمی‌پذیریم. مقررات قرنطینه‌ای کشور ما اجازه این کار را نمی‌دهد. سال گذشته 122هزار و 800 هکتار کشت گوجه فرنگی داشتیم که امسال به حدود 123 هزار هکتار رسیده که توفیق چندانی نداشتیم.

 

اصغری در ادامه تصریح کرد: از نظر میزان تولید، سال گذشته 5میلیون و 267 هزار تن تولید داشتیم و امسال 5میلیون و 364 هزار تن تولید تا به امروز انجام شده است. حدود 100 هزار تن افزایش تولید داشتیم و کمبودی در بازار نداریم.

 

اصغری در رابطه با بالا بودن قیمت گوجه فرنگی اظهارکرد: در صنعت مرتبط با گوجه فرنگی باید این واقعیت را بپذیریم که این افزایش قیمت‌ها، روی محصولات کشاورزی هم مانند همه کالاها اثر گذاشته است.

 

وی افزود: رانندگان کامیون راجع به گرانی لوازم یدکی و لاستیک صحبت می‌کنند و این دقیقا همان اتفاقی است که در بخش کشاورزی و در رابطه با تراکتور، کمباین و سایر ادوات افتاده است‌. لاستیک تراکتور و تجهیزات آبیاری ما هم گران شده به این دلیل اگر فکر می‌کنیم قیمت گوجه باید مشابه سال ۹۵ و ۹۶ باشد کاملاً اشتباه می‌کنیم.

 

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی در ادامه تصریح کرد: دیگر نمی‌توان به آن قیمت تولید کرد و هزینه‌ها بالاتر رفته است اما از نظر میزان تولید هیچ کسری وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: توزیع گوجه در بازار مشکلی ندارد و پس از منع صادرات گوجه توسط وزارت صنعت از ۴ مهر، گوجه فرنگی در مزارع ده درصد و در میادین میوه و تره بار ۱۶ درصد ارزان شده است.

 

وی گفت: قیمت گوجه در مزارع ۱۷۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان است و در میادین میوه و تره بار ۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان فروخته می‌شود.

 

اصغری در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به صادرات محصولات کشاورزی معتقد است و بخش سبزی و صیفی تنها بخش زراعی است که صادرات محصول دارد. ما سالانه بالغ بر ۳ میلیون تن صادرات داریم که حدود یک میلیارد دلار درآمد ارزی دارد که این درآمد هم در بخش کشاورزی هزینه می‌شود و هم به خزانه دولت واریز می‌شود.

 

وی افزود: در بحث صادرات وظیفه وزارت جهاد کشاورزی پیگیری زنجیره‌های ارزش است که به ما این اجازه را می‌دهد تا تمام مراحل تولید، عرضه، صادرات، صنایع و بذر را کنترل کنیم که در حوزه امور بازرگانی وزارتخانه در حال پیگیری است.

 

اصغری با اشاره به کشورهای هدف برای صادرات اظهارکرد: بیشتر صادرات ما به کشور عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است اما به کشورهایی مانند ترکیه، آلمان، کشورهای اروپایی و روسیه هم صادرات داریم.

 

وی در رابطه با کشت فراسرزمینی سبزی و صیفی تصریح‌کرد: در خصوص سبزی و صیفی گزارشی از کشت فراسرزمینی نداریم به این خاطر که این محصولات را به اندازه کافی در کشور داریم و نیازی به این کار نیست.

 

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی در رابطه با استفاده از آبهای فاضلاب برای آبیاری سبزی در جنوب تهران عنوان کرد: مسئولیت پیگیری و جلوگیری از استفاده از آبهای آلوده به عهده وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو است. ما در بخش کشاورزی تنها همکار این ارگان‌ها هستیم.

 

وی افزود: ما وظیفه‌ای را که به جدیت پیگیری می‌کنیم دادن هشدار درباره عواقب این اقدام، برگزاری کلاس‌های آموزشی و معرفی محصولات جایگزین است که مستقیماً به خوراک دام و انسان نمی‌رسد. این قضیه به جد از طریق وزارت بهداشت در دست اقدام است و در جنوب تهران امحاء مزارع آلوده را داشتیم.

 

اصغری در رابطه با تحریم بذر سبزی و صیفی گفت: تحریم هنوز شامل بذرهای سبزی و صیفی نشده اما بخش خصوصی ثبت سفارش‌ها را از قبل انجام داده‌اند و ضمن اینکه ما بخشی را هم در داخل کشور تولید می‌کنیم و امیدواریم کمبودی در تولید بذر نداشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه ‌در تولید سبزی و صیفی از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود، تصریح کرد: سبزی و صیفی سازگاری خوبی با سیستم‌های آبیاری دارد و از طریق نشا کاری در سبزی، صیفی و هندوانه مزارع به خوبی آبیاری شد و سطح نشاکاری بسیار افزایش پیدا کرده است. استفاده از سیستم آبیاری میکرو به دلیل درآمد خوب این محصولات بسیار در حال گسترش است.

 

وی افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه باید بیشتر محصولات تا جایی که مقدور است به صورت نشایی کشت شود البته محصولاتی مانند سیب زمینی و سبزی‌های پهن برگ را نمی‌توان نشایی پرورش داد اما باقی محصولات به صورت نشا، تیپ و مالچ در حال پیگیری و انجام است.

 

اصغری با اشاره به اینکه تولید محصولات صیفی و سبزی در پاییز به خوبی انجام می‌شود، عنوان کرد: جنوب کشور ما این امکان را به ما می‌دهد که تمام محصولات سبزی و صیفی را در فصل پاییز و زمستان تولید کنیم استان‌هایی مانند هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، جیرفت و بخشی از گرگان محصولاتی مانند سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، انواع و اقسام هندوانه، ملون و سایر سبزیجات را تولید می‌کنند و در برخی مناطق میزان کاشت آن آنقدر بالا می‌رود که کمی هم با مشکل قیمت مواجه می‌شویم.

 

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی تاکید کرد: ما مشکلی در تامین سبزی و صیفی به خصوص گوجه‌فرنگی در کشور نداریم و مردم نگران شرایط بازار داخلی نباشند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------