چرا مرغ ترمز برید؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,مرغ
در ماه های گذشته برخی اقلام و مواد غذایی که از نظر قیمت دچار جهش‌های خیره کننده شدند به طوری که در یک ماه گذشته قیمت مرغ از کمتر از ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان امروز به بیش از ۱۴هزار تومان رسید و بار دیگر  قیمت این ماده مهم غذایی بر فراز جدول قیمت‌ها به پرواز درآمد. 

به گزارش خبرآنلاین، نگاهی به قیمت مرغ در ماه های گذشته به نسبت امروز نشان می دهد،‌ برخلاف تلاش های صورت گرفته، مصوبات ستاد تنظیم بازار راهگشا نبوده و هیچ کدام از اقدامات مانع از افزایش قیمت ها نشده است. البته در کنار این اقدامات نباید از نقش مرغ داران و ادعای افزایش هزینه های تولید از سوی آنها غافل شد به طوری که در ماه های گذشته بارها از گران شدن خوراک طیور و ... سخن گفته و خواستار افزایش قیمت مرغ در بازار شده بودند. 

 

وزیر صنعت در این خصوص گفته است: در مورد قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار توافق شد که بازار از لحاظ عرضه و قیمت تنظیم شود و با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل و نهاده‌ها، وزارت جهاد کشاورزی اقدام به عرضه ذخایر خود کرده است.

 

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در این زمینه به راهکار ممنوعیت صادرات مرغ اشاره کرد و گفت: ممنوعیت این اقدام با وزارت جهاد کشاورزی است و در کارگروه ستاد تنظیم بازار مقرر شد قیمت شیر به شرط تامین شیر مورد نیاز واحدها، اصلاح و از روند افزایشی قیمت‌ها جلوگیری شود.

 

در روزهای گذشته و برای ممانعت از روند افزایشی این ماده مهم غذایی که نقش پررنگی در سبد خانوار دارد، دولت برای تنظیم بازار، عرضه مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم ۸۹۰۰ تومان را در بازار آغاز کرده است، اما در دومین روز زمستان  قیمت مرغ رکوردی بی‌سابقه ثبت کرد و از ۱۴ هزار تومان گذشت.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,مرغ

بر اساس اعلام اتحادیه پرنده و ماهی، قیمت مرغ نسبت به نخستین روز زمستان ۷۰۰ تومان افزایش یافت و به قیمت کیلویی ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان در خرده فروشی ها به مصرف کننده عرضه شد؛‌البته قیمت مرغ در تهران حتی به رقم ۱۴هزار و ۳۵۰ تومان هم رسید که رقمی بی سابقه بود. 

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,مرغ

بر اساس گزارش اتحادیه پرنده و ماهی؛ قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در عمده فروشی درب کشتارگاه، ۱۳۱۰۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۱۳۳۰۰  تومان، خرده فروشی ۱۴۳۰۰ تومان، خرده فروشی مرغ شمال ۱۳۶۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن، ۱۲۶۰۰ تومان است.

 

همچنین نرخ هر کیلوگرم سینه با کتف، ۲۲۰۰۰ تومان، سینه بدون کتف ۲۳۰۰۰ تومان و فیله ۲۵۰۰۰ تومان است.

 

البته مرغ در استان ها و شهرهای مختلف با قیمت های متفاوت عرضه شد که حداقل قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان بود و حداکثر به ۱۴۳۵۰ تومان رسید. میانگین قیمت مرغ در ۶ماه قبل برابر با ۷۴۳۷ تومان بوده و از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۸۲۹ تومان بوده  و میانگین قیمت مرغ در سال قبل نیز برابر با ۷۱۴۴ تومان بوده است که نشان از دوبرابر شدن قیمت مرغ در یک سال گذشته است. 

 

میانگین قیمت مرغ ۲دی ۹۷ نسبت به سال گذشته 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,مرغ

بررسی قیمت زنده نیز نشان دهنده افزایش قیمت هاست به طوری که امروز میانگین قیمت ها برابر با ۸۸۹۸ تومان بوده در حالی که مدت مشابه سال قیمت میانگین قیمت مرغ برابر با ۴۸۹۴ تومان بوده است و این یعنی دوبرابر شدن قیمت ها در عرضه ۱۲ماه.  

 

میانگین قیمت مرغ زنده ۲دی 

همان طور که ذکر شد؛ دولت برای مقابله با افزایش لجام گسیخته قیمت مرغ، اقدام به عرضه روزانه ۱۰۰تن مرغ منجمد در پایتخت کرده است که تاکنون این اقدام نتوانسته مانع از پرواز قیمت مرغ شود . 

 

در حالی که در نخستین ساعات امروز مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران درباره علت افزایش قیمت مرغ اظهار کرد: معمولا در فصل سرما عرضه مرغ توسط مرغداران کاهش می یابد و همچنین در آستانه شب یلدا تقاضای خرید مرغ توسط مردم افزایش پیدا کرد.

 

رضا سالمی افزود:  قیمت منطقی مرغ گرم  کیلویی ۹ هزارو پانصد تا ۱۰ هزارو پانصد تومان است و قیمت مرغ ازحدود ۱۳ هزار تومان بالاتر نمی رود و با توزیع گسترده اداره کل پشتیبانی امور دام در استان های کشور این قیمت در روزهای آینده کاهش می یابد؛ اما تنها چند ساعت بعد مرغ در خرده فروشی ها به قیمت ۱۴هزار و ۳۰۰ تومان رسید. 

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,مرغ

هرچند این نوسان قیمت در عرض چند ساعت نشان می دهد که توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری برخلاف پیش بینی مسئولان نتوانسته قیمت ها را کاهش دهد و باید دید راهکار ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت ها چیست و چگونه می تواند بار دیگر قیمت ها را به نرخ های واقعی برساند؟‌

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------