ضرر ماهانه هر ایرانی از قاچاق کالا



اخبار,اخباراقتصادی,قاچاق کالا


اخباراقتصادی - ضرر ماهانه هر ایرانی از قاچاق کالا

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس گفت: ضرر هر ایرانی از ناحیه قاچاق کالا، ماهیانه معادل 105 هزار تومان ضرر می‌کند

به گزارش فارس، محمد بذرافشان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: قاچاق کالا سالیانه 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی را در کشور از بین می‌برد.

وی افزود: پدیده شوم قاچاق کالا و ارز می‌تواند روند توسعه در یک کشور را مخدوش سازد و این پیامدها تنها به حوزه اقتصادی محدود نشده، تبعات اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی را نیز در پی خواهد داشت.

بذرافشان ادامه داد: پیامدهای کوتاه مدت قاچاق کالا در حوزه اقتصادی شامل پایین آمدن سطح اشتغال، تضعیف تولید ملی، رشد تصنعی قیمت کالاها، ایجاد در آمد نامشروع و پولشویی و صدمه زدن به وارد‌کنندگان قانونی کالا است.

به گفته این مسئول، پیامدهای بلند‌مدت قاچاق کالا، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، سلب امنیت اقتصادی، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری و ضربه زدن به امنیت ملی و مرزها است.

وی خاطرنشان کرد: در بیشتر اوقات گرایش به قاچاق در راستای سوداندوزی بوده اما گاه به صورت هدفدار در راستای تخریب حوزه فرهنگ نیز انجام می‌شود.

بذرافشان تصریح کرد: ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و تغییر سبک زندگی مطابق با ارزش‌های ایرانی و اسلامی و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی از آثار قاچاق کالا در حوزه اجتماعی است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس اضافه کرد: در سه ماهه نخست امسال بیش از 17 هزار قوطی انواع مشروبات الکلی در فارس کشف شده که گاه این مشروبات از کشورهای همسایه غربی و شمال غربی ما بیمه شده و وارد کشور شده که ما آن را در راستای توطئه‌های فرهنگی دشمن می‌دانیم.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا در حوزه سلامت و بهداشت، آسیب‌های جدی به روح و جسم افراد وارد می‌کند، ابراز داشت: حمل، دپو و توزیع کالای قاچاق مشکل دارد چنانکه کالاهای آشامیدنی و نوشیدنی به سبب آن که در طیف مناسب دما قرار ندارند فاسد می‌شوند.

بذرافشان خاطرنشان کرد: گاه دیده شده که در جنوب کشور در اوج گرما، کالاهایی بر روی هم انبار شده و دمای آن به بیش از 100 درجه می‌رسد که مواد نگهدارنده کالا در این دما به سم تبدیل شده و انواع بیماری‌ها را در پی خواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: در حوزه مواد خوراکی باید بحث بیوتروریسم را نیز رصد کرد و تدابیر لازم را به عمل آورد.

وی گفت: ارزش ریالی کشفیات کالاهای دخانی و گمرکی فارس در سه ماهه نخست سال جاری 75 میلیارد ریال بوده که 51 درصد رشد را نبست به مدت مشابه نشان می‌دهد.

به گفته دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس ، در سه ماه نخست امسال در فارس 2 هزار و 200 راس انواع دام سبک و سنگین کشف شد.

بذرافشان با اشاره به اینکه کشفیات مشروبات الکلی در سال جاری  400 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته، اضافه کرد: ارزش فروش و مزایده کالاهای قاچاق به نفع دولت در این استان و در مدت سه ماه نخست امسال، 25 میلیارد ریال بوده است.

وی متذکر شد: در همین مدت زمان، 15 تن کالای سریع الفساد برای مصارف غیر انسانی به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون ریال امحا شد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: کمیته «مقابله و عملیات» و کمیته «پیشگیری» ما در کشور برتر شناخته شد و عمکرد فارس در حوزه قاچاق کالا توفیقات مستمری داشته است.
 اخبار اقتصادی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------