جزئیات "قرارداد نفت در برابر کالا"ی ایران و روسیه



اخبار,اخباراقتصادی,مبادله کالا و نفت ایران وروسیه


 اخبار اقتصادی - جزئیات "قرارداد نفت در برابر کالا"ی ایران و روسیه

 روسیه و ایران مذاکرات خود برای مبادله کالا و نفت را در ماه آینده ادامه خواهند داد؛ این مذاکرات برپایه این است که ایران دودرصد محصولات سالیانه نفتی اش را به روسیه دهد و در عوض از همسایه شمالی اش کالا دریافت کند.

به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قرارداد در صورت در حال نهایی شدن است که هر دو کشور با تحریم کشورهای غربی مواجه شده اند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با تایید این خبر گفت: «پیش قراردادی در همین زمینه با یکی از مسئولان ایرانی که به مسکو سفر کرده بود، بسته شده است و ادامه مذاکرات روز 9 سپتامبر در تهران از سرگرفته می شود».

نواک در ادامه به جزئیات این پرونده هم اشاره کرد و گفت: «قرارداد 5 ساله خواهد بود که مطابق با آن مسکو ساخت و بازسازی امکانات انرژی در ایران را از سر خواهد گرفت و شبکه های زیرساخت برای تولید برق را گسترش خواهد داد. همزمان هم قرار شده بخش های نفتی و گازی ایران تجهیز شود».

این بیانیه که روز سه شنبه به صورت رسمی در روسیه منتشر شده است، در ادامه بندهای دیگری هم دارد که بیشتر مربوط به مواردی است که این کشور به ایران صادر خواهد کرد: «روسیه همچنین امیدوار است بتواند به ایران اتومبیل و تجهیزات مربوط به صنعت اتومبیل سازی صادر کند. البته قرار شده محصولات صنعتی دست ساز و همچنین محصولات کشاورزی هم در این برنامه گنجانده شود».

در همین راستا رسانه های روس و البته برخی دیگر از رسانه های خارجی گزارش داده اند که در ایران در قرارداد موظف می شود روزانه 500 هزار بشکه نفت را به روسیه صادر کند. این در شرایطی است که روزنامه اقتصادی کامرسنت روسیه در گزارشی نوشته است که روسیه تا به حال 70 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرده است که طبق گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، ایران سال گذشته 3 میلیون و 200 هزار بشکه نفت به روسیه داده است.

این روزنامه نوشته روسیه این تعداد بشکه نفت را با هزینه کمتری در مقایسه با قیمت نفت برنت از ایران می خرد. همچنین مقرر شده جزئیات نهایی این توافق روز 11 سپتامبر در نشست تاجیکستان جایی که ولادیمیر پوتین و حسن روحانی همدیگر را ملاقات خواهند کرد ارزیابی شده و سپس روز 29 سپتامبر در شهر جنوبی روسیه یعنی آستاراخان نهایی شود.

البته مسئولان بلند پایه روس اعلام کرده اند صادرات روسیه به ایران مغایر با تحریم هایی که سازمان ملل علیه ایران وضع کرده نیست. این بیانیه درست پاسخی به نگرانی «کاخ سفید» است که اخیرا در بیانیه ای از همکاری ایران و روسیه «عمیقا ابراز نگرانی» کرده بود.
اخبار اقتصادی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------