آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

جهش غیرمنتظره طلا



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت روز طلا

 

 اخبار اقتصادی - افت دلار و حملات هوایی آمریکا در سوریه باعث شد
جهش غیرمنتظره طلا

 طلا دیروز، سه‌شنبه، پس از چند روز کاهش و نوسان، به یک باره و با اعلام خبر حملات هوایی آمریکا در مناطقی از سوریه علیه مواضع داعش، رفتاری خلاف پیش‌بینی‌های اولیه از خود نشان داد و رشدی قابل ملاحظه داشت.

فلز زرد در حالی نخستین روز کاری هفته را با ثبات سپری کرد که روز سه‌شنبه متاثر از افت دلار و حملات هوایی آمریکا به داعش در خاک سوریه رشدی قابل توجه را تجربه کرد. این در حالی است که روند هفته‌های گذشته بیشتر حاضران و ناظران را در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها گذاشته بود.

 

اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1216 دلار متوقف شده بود، روز دوشنبه به بهای 1214 دلار رسید که ثباتی نسبی را در بازار طلا نشان می‌داد اما روز سه‌شنبه تا لحظه تنظیم این خبر بهای 1232 دلار برای اونس رقم خورد تا فلز زرد ضمن بازگشت به کانال 1230 دلاری صعودی 18 دلاری را ثبت کرده باشد. این در حالی است که روز دوشنبه قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح در 9 ماه گذشته مانده بودند.

 دوشنبه و پایین‌ترین قیمت‌های 9 ماهه
دوشنبه مقداری «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» مشاهد شد که توانست طلا را از قیمت کف جدا کند، اما در نهایت در کل روز افتی


 2 دلاری تجربه شد. افت اندک شاخص‌های بازارهای سهام در آمریکا روز دوشنبه باعث افزایش خرید طلا شد، اما میزان این خریدها قابل توجه نبود. دوشنبه فشار شاخص دلار روی فلز زرد ادامه پیدا کرد، در حالی که دلار سه‌شنبه با افت خود به بالا رفتن قیمت‌های فلز زرد کمک کرد. در نخستین روز کاری بازارهای جهانی ارز دلار همچنان قوی ماند و بالاترین ارزش در 14 ماه گذشته را به ثبت رساند.

 

بالا رفتن ارزش دلار باعث شده که فروشندگان طلا در بازار غلبه پیدا کنند، اما چنان که اشاره شد سه‌شنبه برای دلار هم روز متفاوتی بود. دلار در این روز در مقابل تمام ارزهای عمده جهان با کاهش روبرو شد. جزئیات این کاهش را می‌توانید در جدول ستون بازار در همین صفحه مشاهده کنید.


آخر وقت دوشنبه همچنین وزیر دارایی چین اعلام کرد که کشورش به‌رغم آمار ضعیف اخیر به‌دنبال تصویب محرک‌های مالی بیشتر نیست. در حالی که برخی بازارهای مالی نگران وضعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند، این مواضع در جهت فشار بیشتر بر کالاهای خام عمل کرد. با این همه عوامل بنیادین اقتصادی در کنار آرام ماندن نقاط داغ ژئوپلیتیک دوشنبه به افت بیشتر قیمت‌ها کمک کرد تا پایین‌ترین قیمت فلز زرد از اوایل سال 2014 ثبت شود.

 

دوشنبه آمار اقتصادی‌ از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان منتشر شد که شامل شاخص فعالیت ملی بانک مرکزی شیکاگو و میزان فروش خانه‌های دست دوم می‌شد. هیچ کدام از این آمارها بازار را تکان ندادند.

 سه‌شنبه متفاوت بازار طلا
اما سه‌شنبه روز متفاوتی بود. گفته‌های ویلیام دادلی، رئیس بانک مرکزی نیویورک و از مقامات فدرال رزرو مبنی بر نیاز به دقت و احتیاط بسیار زیاد در مورد افزایش نرخ سود باعث افت دلار و خیز طلا شد. بهای اونس طلا تا لحظه تنظیم این خبر به 1231 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. سه‌شنبه افت دلار در کنار اخبار حملات هوایی آمریکا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن به مواضع گروه خودخوانده «دولت اسلامی» (داعش) باعث جهش قیمت طلا شد.

 

با این همه طلا همچنان با روزهای اوج خود در سال جاری فاصله دارد. بازگشت طلا به کانال 1230 دلاری در حالی است که برآیند پیش‌بینی‌های کارشناسان در مورد روند کوتاه‌مدت در ابتدای هفته کاهشی بود. خروج طلا از صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان نیز تاثیر منفی زیادی بر کاهش قیمت طلا در روزهای کاری قبلی داشت. میزان ذخایر طلای صندوق SPDR روز دوشنبه به کمتر از 774 تن رسید که این رقم پایین‌ترین سطح از دسامبر 2008 به شمار می‌رود.

 آینده طلا و عوامل بنیادی
ولی این افزایش باعث نشده که موسسات حامی کاهش قیمت طلا پیش‌بینی‌های میان‌مدت خود را تغییر دهند. موسسه مالی MKS سوئیس در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ادامه قوی ماندن دلار فشار بیشتری را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد و قیمت این فلز زرد در روزهای آینده به 1200 دلار خواهد رسید. چنان که پیشتر در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» از روند بازارهای جهانی طلا خوانده‌اید، در حال حاضر مهم‌ترین عوامل فشار روی قیمت طلا تقویت دلار و احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است؛ فشاری که روز گذشته با کمی تعدیل مواجه شد.


به این ترتیب می‌توان گفت که سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده شدت فشار بر فلز زرد است. به قول سیمون ویکز، کارشناس ارشد بانک Nova Scatia «سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا در شرایط کنونی مهمترین دشمن طلا محسوب می‌شود.» ویکز که رئیس بخش فلزات گرانبهای این بانک است، می‌گوید: «تردیدی نیست که سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش شاخص سهام بورس وال استریت و رشد ارزش دلار داشته است.

 

اکنون سوال اصلی این است که فدرال رزرو آمریکا چه زمانی نرخ بهره را افزایش خواهد داد. دوران شکوفایی و رونق بازار طلا مربوط به سال 2011 میلادی بود و از آن سال تاکنون طلا شاهد افزایش چشمگیر قیمت نبوده است. اگر فدرال رزرو تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرد، بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم به فروش ذخایر طلای خود خواهند گرفت. سیاست‌های فدرال رزرو در شرایط کنونی دشمن طلا است. در محیطی که احتمال افزایش نرخ بهره و ارزش دلار آمریکا وجود دارد قیمت طلا همچنین تحت فشار شدیدی خواهد بود.»


بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باور بودند که قیمت 1200 دلاری از نظر روانی اهمیت زیادی برای روند آتی تحولات قیمت طلا خواهد داشت و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا در کوتاه‌مدت با کاهش شدیدتری روبه‌رو خواهد شد و به کمتر از 1180 دلار در هر اونس خواهد رسید. اما آیا اونسی که روز سه‌شنبه به کانال 1230 دلاری بازگشت باز هم سطوح نزدیک مرز روانی جدید 1200 دلاری را لمس خواهد کرد؟

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------