آخرین اخبار اقتصادی

پسماند تهران,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی تفکیک پسماند در تهران!

خضریان با بیان اینکه پسماند تهران موضوعی پیچیده، حساس و متکثر است، افزود: یکی از دلایل اصلی معضل پسماند رانت و فسادی است که…

بحران عبور کامیونت های ترانزیت در مرز ایران و ترکیه (+عکس)




 اخبار اقتصادی - بحران عبور کامیونت های ترانزیت در مرز ایران و ترکیه (+عکس)

مقامات ترکیه می گویند کامیونت های باری آنان پیش از ورود به مرز ایران سوخت را از طرف ترکیه می خرند و در ایران نیازی به زدن سوخت ندارند، از این جهت اقدام ایران در دریافت 25 یورو به ازای هر 100 کیلومتر ضرورتی ندارد.

صدها کامیون ترانزیت ایرانی در مرزهای ترکیه از هفته گذشته به دلیل اختلاف دو کشور بر سر مالیات ورود کامیونت های ترانزیت ، متوقف مانده اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه حریت ترکیه، در پی افزایش مالیات طرف ترکیه به 1500 دلار برای هر کامیونت باری، کامیونت های دو کشور در مرز متوقف مانده اند.

طبق اعلام داوود کشاورزیان معاون وزیر حمل و نقل ایران اقدام غیر قانونی دولت ترکیه در افزایش مالیات دریافتی از کامیونت های ایرانی منشا این مشکل شده است.

طبق اعلام این مقام ایرانی ایران و ترکیه طبق توافق حمل و نقل جاده ای در سال 1994  عمل می کنند اما دولت ترکیه با دو برابر کردن رقم مالیات دریافتی خود از ورود کامیونت های ترانزیت ایرانی این توافق را نقض کرده است.

مقامات ترکیه اما می گویند ایران این معاهده را با افزایش مالیات نقض کرده است و ترکیه تلاش کرده است در برابر ایران اقدام متقابل انجام دهد.

پس از اینکه ترک ها مالیات کامیونت های ایرانی را در هفته گذشته به 750 دلار افزایش دادند، ایران نیز چند ساعت مالیات کامیونت های ورودی ترکیه را به 1500 دلار رساند. ترکیه نیز پس از این اقدام ایران دست به عمل متقابل زد و عملا کامیونت های ترانزیت دو کشور به دلیل اختلافات دو کشور بر سر مالیات ورود در مرزها متوقف مانده اند.

مقامات ایرانی می گویند به دلیل پایین بودن قابل توجه قیمت سوخت در ایران کامیونت هایی که از ترکیه می آیند، باید رقم بیشتری از کامیونت هایی که از ایران به ترکیه می روند، بپردازند.

ترکیه از طریق ایران با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به ویژه آذربایجان ارتباط زمینی دارد و بیشتر کامیونت های ترانزیت ترکیه که به مقصد جمهوری آذربایجان می روند، به دلیل تنش بین ترکیه و ارمنستان و نیز ارمنستان و آذربایجان، از مسیر ایران می گذرند.

مقامات ایرانی در 20 سال گذشته با فرمول دریافت 25 یورو به ازای هر صد کیلومتر از کیامیونت های باری ترکیه مالیات می گرفتند. این مالیات طبق بند پنجم توافق حمل و نقل جاده ای و به دلیل پایین بودن قابل توجه قیمت سوخت در ایران در مقایسه با ترکیه است.

اما مقامات ترکیه می گویند کامیونت های باری آنان پیش از ورود به مرز ایران سوخت را از طرف ترکیه می خرند و در ایران نیازی به سوخت ندارند، از این جهت اقدام ایران در دریافت 25 یورو به ازای هر 100 کیلومتر ضرورتی ندارد.

مشکل کنونی از روز 11 اکتبر (4 روز پیش) و با مالیات 750 دلاری جدید ترکیه برای کامیونت های باری ورودی از مرز ایران آغاز شد. ایران از این اقدام دولت ترکیه مالیات کامیونت های ورودی از ترکیه را به 1500 دلار افزایش داد و دولت ترکیه هم در اقدامی متقابل رقم  دریافتی خود از کامیونت های ایرانی را به 1500 دلار رساند.


صف کامیونت های ترانزیت در مرز ایران و ترکیه

اخبار,اخباراقتصادی, کامیونت های ترانزیت

 

 اخباراقتصادی - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------