آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

برگشت ضعیف بورس با اهرم «فارس»



 اخباراقتصادی - شاخص کل 137 واحد رشد کرد
برگشت ضعیف بورس با اهرم «فارس»

بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد بهبود شرایط معاملاتی بود به گونه‌ای که شاخص کل پس از نزدیک به یک هفته افت، رشد اندکی را تجربه کرد. در حالی که بازار از هفته گذشته و پس از اعلام تمدید مذاکرات با ریزش شدید مواجه شد تلاش برای تعديل  بازار همچنان ادامه داشت که این امر دیروز نیز موجب جمع آوری بخشی دیگر از صف‌های فروش به ویژه در گروه خودرویی شد؛ هر چند همچنان برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه خودرویی با صف فروش همراه هستند.

اکثر کارشناسان با توجه به فروکش کردن موقت وضعیت بازارهای موازی از جمله ارز و کاهش قیمت سهام در انتظار تثبيت نسبی بازار هستند هر چند بازار همچنان فاقد انگیزه و روحیه کافی برای بازگشت است، در اين بين اگر چه ديروز شاخص با رشد حركت خود را آغاز كرد، اما  پس از آن معاملات روند کاهشی خود را آغاز و تا پایان ادامه داد، اما در نهایت شاخص منفی نشد.

 

در بازار دیروز حجم و ارزش معاملا ت به ترتیب به ارقام 578 میلیون سهم و یک هزار و 872 میلیارد ريال رسید که نسبت به روز دوشنبه با 4/41 و 28 درصد کاهش روبه‌رو‌ بوده است. در بازار دیروز شاخص پس از رشد 137 واحدی به رقم 72 هزار و 258 واحد رسید که برای اندک زمانی شاخص را از افت به کانال 72هزار واحد دور کرد. در رشد ديروز شاخص البته برای دومین روز پیاپی معاملات بلوکی در نماد خلیج فارس موثر بود و در ابتدای وقت معاملاتی یک بلوک 7 میلیونی خلیج فارس معامله شد که به رشد شاخص منجر شد.

 

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک تات (در حال تبدیل به بانک آینده) در اين رابطه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به  بررسی روند بازار سرمایه طی روزهای گذشته پرداخت. فردین آقا‌بزرگی در این گفت‌و‌گو با اشاره به انتظار بازار برای انجام توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای و روند صعودی قیمت نفت اعلام کرد: بروز نتایجی متفاوت از این مطالبات واکنش منفی غیرقابل انتظاری را برای بازار سرمایه رقم زده است، اما به واسطه اصلاح قیمت‌ها در بازار سرمایه طی چندین ماه گذشته این روند منفی تداوم نیافت.


به گفته وی، درست است که افت قیمت نفت به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر سود و عملکرد شرکت‌های بورسی تاثیرگذار است اما این فاکتور تنها به سال اول از این اتفاق محدود می‌شود و در واقع در سال‌های بعد قیمت تمام‌شده اصلاح و از کاهش برخوردار خواهد شد. آقا‌بزرگی در اشاره به تاثیرپذیری برابری ارزی در کاهش قیمت جهانی نفت و همچنین اتکای کشور به این کالا عنوان کرد؛ افزایش نرخ برابری قیمت ریال به دلار سبب افزایش فروش صادراتی محصولات صادرکنندگان و فرآورده‌های پتروشیمی در سال جاری خواهد شد. در سال مالی آتی نیز شرکت‌های پتروشیمی از افزایش درآمد حاصل از فروش برخوردار خواهند شد که این مساله نیز سبب خواهد شد تا کاهش قیمت تمام شده محصولات آنها در سال 93 جبران شود.

 

وی که رفتار بازار را در برابر تهدید مذاکرات هسته‌ای و کاهش قیمت نفت بسیار هیجانی توصیف می‌کرد، معتقد است: انتظار نمی‌رود که بیش از این اصلاح قیمتی در سهام شرکت‌ها صورت گیرد. وی حتی پیش‌بینی کرد که با تصمیمات دولت و سیاست‌های پولی و محاسبات در نرخ پتروشیمی‌ها کماکان شیب ملایمی از افزایش قیمت سهام و شاخص را در بازار سرمایه در پیش داشته باشیم.   در بازار دیروز در تحولات سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سیاست مقام معظم رهبری مبتنی بر سیاست مقاومتی، ایران را آسیب ناپذیرتر کرده و از برندگی تحریم‌ها علیه مردم کاسته است.  در همین حال رئیس‌جمهوری نیز دیروز در سخنانی با بیان اینکه تا امروز بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: تا پایان سال بودجه عمرانی را بیش از 30 هزار میلیارد تومان پرداخت خواهیم کرد.


وی میزان بودجه 94 را بر حسب منافع و مصالح 219 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: البته این رقم ممکن است مختصری تا روزهای ‌آینده که لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود تغییر کند اما آنچه تا پایان شب گذشته در هیات وزیران به تصویب رسید 6/219 هزار میلیارد تومان بودجه سالانه ما خواهد بود؛ به گفته رئیس‌جمهور سال آینده بودجه عمرانی 1/46 هزار میلیارد تومان خواهد بود. روحانی بیان کرد: ما در مسیری که امروز قرار داریم باید در این کشور توسعه را به وجود آوریم و از رکود عبور کنیم که اولین قدم‌ها برداشته شده است.

 

وی بر لزوم رونق اقتصادی در کشور تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید مردم، بخش خصوصی و دولتی همه دست به دست یکدیگر دهیم تا کشور را در مسیر توسعه و رونق قرار دهیم. در صحنه اقتصادی معامله‌گران دیروز شاهد اعلام سیاست جدیدی برای بازار ارز بودند.  به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نشست چهل و هشتم اتاق بازرگانی تهران ولی‌الله افخمی‌راد با اشاره به اینکه باید در افزایش مبادلات تجاری طرف روس را بیشتر درگیر کرد، اظهار کرد: به بانک مرکزی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور دستور داده شده تا موضوع ارز تجار خارج از ایران را که به دنبال صدور ارز به ایران هستند، پیگیری کند.


وی افزود: در این رابطه بانک مرکزی مقرر کرده تا تجار ایرانی ارز خود را از طریق صرافی بانک‌های ایرانی خارج از کشور در اختیار سیستم بانکی قرار داده و به‌صورت ریالی، اما آزاد پول خود را در ایران تحویل گیرند که این موضوع روز گذشته ابلاغ شده است.  در بازار دیروز در گروه خودرویی صف‌های فروش باقی مانده، به جز شرکت‌های سرمایه‌گذاری خودرویی جمع‌آوری شد.

 

در گروه خودرویی مدیرعامل شرکت بهمن موتور از آغاز تولید یک خودروی جدید چینی با نام آسا در ایران خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت بهمن موتور، داود‌زاده اظهار کرد: شرکت FAW اولین خودروساز چین است که با 50 میلیارد دلار سرمایه در گردش و 120 هزار نفر نیروی انسانی یکی از قطب‌های اصلی خودروساز این کشور محسوب می‌شود و با خودروسازان جهانی از جمله فولکس واگن، مزدا، آئودی و جنرال موتورز همکاری داشته و محصولات مشترک تولید می‌کند.

 

اخبار,اخباراقتصادی,بازار بورس

اخباراقتصادی - دنیای اقتصاد
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------