جزییات برنامه دولت برای مسکن کم‌درآمدها



اخبار,اخباراقتصادی, برنامه دولت برای مسکن کم‌درآمدها


 اخبار اقتصادی  - جزییات برنامه دولت برای مسکن کم‌درآمدها

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان گفت: بخش گسترده‌ای از طرح جامع روی تامین مسکن کم درآمدها متمرکز است ، یعنی اقشاری که مسکن مهر هم شامل حالشان نشده و امکان سپرده گذاری برایشان وجود ندارد ، وظیفه دولت است که به خانه دار شدن این گروه ها کمک کند.

حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگارایسنا درباره طرح جامع مسکن اظهار کرد: در حقیقت به دنبال طرح‌های راهبردی و ساختاری هستیم و طرح جامع یک چهره نمایی از طرح مسکن است که دورنمایی را ، تا افق 1405 مشخص می کند.

وی با اشاره به میزان ساختمان هایی تا آن زمان نوسازی خواهند شد، گفت: در حال حاضر کمبود مسکن در کشور وجود دارد و توان ساخت وساز در کشور پایین است.

مظاهریان تاکید کرد:‌قطعا در سازوکار طرح جامع دبیرخانه‌ای تحت عنوان دبیرخانه پایش پیش بینی شده است که این دبیرخانه پس از تصویب طرح وظیفه نظارت مداوم را خواهد داشت و متناسب با اتفاقاتی که در شرایط اقتصادی وجامعه شناختی اتفاق می افتد راه حل ارائه می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال زمان اجرایی شدن و تصویب طرح جامع مسکن ، گفت: این طرح مرحله به مرحله پیش می‌رود و اجرایی می شود.

مظاهریان با بیان اینکه تا کنون دو وام مدنظر قرار گرفته است ، افزود: یکی حدود 300 هزار فقره در بافت‌های فرسوده و دیگری 200 هزار در روستاها مدنظر است ، بدین ترتیب می توان گفت طرح مسکن اجتماعی هم در این راستا در حال پیشرفت است و در آینده قطعی و جزئیات بیشتر آن بیان خواهد شد.

وی با اشاره به طرح جامع و چگونگی کنترل نوسانات بازار مسکن تصریح کرد:‌ یکی از هدف‌گذاری های طرح این مساله است که پنج درصد بیش از نیاز تعداد خانوار مسکن داشته باشیم. می‌توانیم بگوییم پنج درصد اضافه از ایجاد شوک‌های قیمتی در این بازار جلوگیری می‌کند، اما در حال حاضر کمتر از میزان مورد نیاز خانه در کشور وجود دارد.

وی با بیان این‌که در کشور به ازای صد واحد مسکونی 105 خانوار وجود دارد تصریح کرد:‌ یعنی نیاز بالقوه مسکن در جامعه وجود دارد.

مظاهریان با اشاره به این‌که هدفگذاری طرح جامع این است که بتوانیم به رقم پنج درصد اضافه برسیم تاکید کرد: در این صورت به نقطه ایده‌آل رسیده‌ایم و دیگر بازار مسکن تحت تاثیر نوسانات اقتصادی قرار نخواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بخش گسترده‌ای از طرح جامع روی تامین مسکن کم درآمدها متمرکز است گفت:‌ یعنی دهک‌های یک و دو و تا حدودی سه و چهار کسانی هستند که طرح مسکن مهر هم شامل حالشان نشده است.

وی افزود: یعنی طرح جامع مسکن برای برخی از دهک‌های سه و چهار و گروهی که جزو مستضعفین جامعه هستند در نظر گرفته شده چرا که امکان دریافت وام هم برای این اقشار وجود ندارد ، در واقع امکان سپرده گذاری ندارند و وظیفه دولت هاست که در همه جای دنیا به این گروه ها کمک کنند.

مظاهریان با بیان این‌که در هفت برنامه جزیی تر دولت تامین مسکن این گروه‌ها را مدنظر دارد تصریح کرد: به دنبال راه حل نهایی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد:‌دولت می تواند متناسب با شرایط اقتصادی کشور بخشی از ودیعه و یا اجاره را پرداخت کند که اجرای آن ممکن است زمان بر باشد اما قطعا باید مدنظر قرار گیرد.


 اخبار اقتصادی  - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------