آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

سه محرک بالقوه رشد بازار سهام




 

بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شرایطی در اولین روز هفته جدید با افزایش 287 واحدی شاخص کل مواجه شد که به‌نظر می‌رسد توفان ریزش شاخص که دماسنج بازار سهام را تا نزدیکی مرز 64 هزار واحد رسانده بود فروکش کرده و با دوره‌ای باثبات در این بازار روبه‌رو هستیم.

روز گذشته شاخص کل با این میزان رشد به رقم 65 هزار و 542 واحد رسید. دیروز مالکیت تقریبا 488 میلیون سهم به ارزش 884  میلیارد ریال دست به دست شد و حضور پررنگ‌تر حقیقی‌ها در بازار امید به روزهای بهتر را برای بازار نوید می‌دهد.

 

ثبت بالاترین رشد روزانه بهای جهانی نفت در کنار برخی خوش‌بینی‌ها به مسائل سیاسی با تحرک بیشتر سهامداران حقیقی در بازار روز گذشته سهام توام شد و منحنی شاخص کل بازار از همان دقایق ابتدایی معاملات صعودی آغاز شد. کارشناسان این دو عامل مهم در کنار توجه به متغیرهای کلان اقتصادی منتشره در دی‌ماه را سه موتور محرکه اصلی بازار در شرایط فعلی می‌دانند. در این بین بازارهای موازی نیز به شرایط متعادلی رسیده‌اند که این عامل می‌تواند انتقال نقدینگی به بازار را متناسب با شرایط رو به رشد سایر عوامل تقویت کند.

دراین راستا شروین شهریاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در توضیح سه عامل مهم برای تحرک بیشتر بازار به افزایش قیمت نفت به‌عنوان مهم‌ترین عامل اشاره کرد. به گفته وی، به دلیل کاهش میزان حفاری برای تولید نفت شیل در آمریکا، از غروب جمعه بهای نفت در مسیر افزایشی قرار گرفت و به بالاترین رشد قیمت روزانه خود از سال 2009 میلادی دست یافت. به همین دلیل رشد تقریبا بیش از 8 درصدی نرخ روزانه نفت امید به بهبود شرایط برای شرکت‌های بورسی و رفع نگرانی از مسائل مربوط به لایحه بودجه 94 را بالاتر برده است. 


وی در حالی افزایش بهای نفت را عامل مهمی برای رشد بورس ارزیابی کرد که از غروب جمعه قیمت نفت با افزایش چشمگیر 3/8 درصدی همراه شده، در حالی که معامله‌گران با کنار گذاشتن ترس از ورود به بازارهای کالایی، تقاضا برای خرید این کالا را افزایش داده‌اند.


گفته شده افزایش قیمت نفت در پی کاهش شمار دکل‌های نفتی در آمریکا و کاهش تولید نفت خام در بازارهای جهانی ثبت شده است. افزایش بیش از 8 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی در حالی به ثبت رسید که تولید داخلی این کالا در آمریکا با توقف همراه شده است و ترس از تسلط داعش بر مرزهای کشور عراق رو به فزونی گذاشته است.


شهریاری چشم‌انداز بهبود قیمت نفت را موجب اصلاح روند قیمتی سایر سهام دانست و گفت: به‌نظر می‌رسد زودتر از پیش‌بینی‌ها روند نگران‌کننده قیمت نفت مسیر اصلاحی را در پیش گرفته است.


وی در توضیح دومین عامل رشد بازار، به واکنش مثبت بازار به روند مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: اختلاف نظر در بین اعضای کنگره در آمریکا بر سر افزایش فشارها بر ایران و به تعلیق درآمدن قوانین سختگیرانه‌تر با تهدید به وتوی رئیس‌جمهور این کشور حداقل تا پایان زمان مذاکرات، اتفاق قابل توجهی است که نمی‌تواند از دید سهامداران دور بماند. درعین حال این فرصت، امیدی دوباره را برای دستیابی به توافق تا پایان سال جاری بیشتر کرده است. 


به گفته وی، در مجموع واکنش بازار به این اتفاقات به‌ویژه در پی برخی سخنان مطرح‌شده از سوی تیم مذاکره‌کننده مبنی بر امید به دستیابی به توافق تا ماه مارس (فروردین) مثبت بوده است. شهریاری همچنین به آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی در مورد تورم ماه دی اشاره کرد که با تاخیر در رشد بازار دیروز تاثیرگذاربود. به گفته وی این روند می‌تواند برای روزهای آینده نیز موثرتر واقع شود. این کارشناس بازار سهام معتقد است روند کاهشی تورم تداوم یافته به‌طوری‌که شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در دي‌ماه 1393 به عدد 3/212 رسيده که نسبت به ماه قبل تنها 3/0 درصد افزايش يافته و در عین حال شاخص بهای تولید‌کننده در ‌ایران در دی ماه 1393 در عدد 2/209 بدون تغيير باقی مانده است. شهریاری معتقد است این روند ضمن اینکه نگرانی‌ها درخصوص تورم تولید را کمتر می‌کند، امید می‌رود که در سال‌های 94 و 95 بانک مرکزی به مرور تمرکز بیشتری برای تطابق نرخ بهره بانکی با نرخ تورم لحاظ کند. بازار قطعا این مسیر را به دقت تحت‌نظر خواهد داشت و این عامل می‌تواند محرکی برای بازار سهام ارزیابی شود. 


وی همچنین درخصوص تاثیر کاهش میزان بهره مالکانه در بازار اظهار امیدواری کرد که در صحن علنی مجلس در روزهای آینده شرایط مناسب‌تری برای به تحرک واداشتن سهام معدنی به وجود بیاید. وی با اشاره به سخنان مدیرعامل شرکت بورس درخصوص اینکه کاهش نرخ بهره مالکانه از 30 به 25 درصد خوب است، اما کافی نیست، گفت: سهام معدنی‌ها واکنش چندان مثبتی به این اتفاق نداشته‌اند که البته باید منتظر روزهای بعد ماند. 


بنا بر این گزارش کمیسیون تلفیق مجلس هفته گذشته کاهش 5 درصدی حق انتفاع دولت از معادن را تصویب کرد. به این ترتیب موضوع بهره مالکانه معادن که یکی از عوامل افت بورس تهران در یک سال گذشته بود تنها با تخفیف 5 درصدی اعضای کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود. در این راستا مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: کاهش بهره مالکانه دولت از معادن امیدوار‌کننده است و بازار سرمایه انتظار دارد مجلس نگاه حمایتی بیشتری به این صنعت داشته باشد.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار سهام بیشترین تاثیر مثبت را از شرایط جاری در روز گذشته از نمادهای «وبصادر»، «رمپنا»، «وتجارت»، «خودرو»، «وبملت»، «پارسان»، «خساپا»، «وانصار»، «وخارزم» و «وپاسار» دریافت کرد که نمادهای بانکی و خودرویی حضور بیشتری داشتند. در این میان بیشترین تاثیر منفی در بازار به نماد «فخوز» اختصاص یافت که به دلیل تعدیل منفی که ناشی از تعطیل شدن برخی خطوط تولید این شرکت است، ایجاد شده است.


 این شرکت در پی مسائل ناشی ازمشکلات مالی از سال 88 با برخی موانع دست و پنجه نرم می‌کند. این نماد که روز گذشته باز شد بیش از 13 درصد افت قیمت را ثبت کرد. بازار دیروز در عین حال شاهد بیشترین افزایش قیمت در نماد‌های «خاور» و «قهکمت» بود که با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. نماد خاور نیز امروز ضمن بازگشایی نماد با افزایش نرخ سهم روبه‌رو شد.
در بازار دیروز همچنین معامله بلوکی بیش از 69 میلیون سهم «وصندوق» این نماد را در راس بیشترین ارزش و حجم معاملات روزانه به ارزش 166میلیارد ریال قرار داد. در همین حال نماد «خودرو» با 63 میلیارد ریال ارزش معامله در جایگاه دوم و نماد «وبیمه» با 48 میلیون سهم در رده دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


دیروز حقیقی‌ها در بازار در اغلب نمادهای پیشرو، حضور بیشتری داشتند که عموما نشان ازخوش‌بینی بیشتر به آینده بازار سهام دارد. از آنجا که روز گذشته عمدتا بازار افزایش قیمت نفت را ملاک خریدهای خود قرار داده بود، تقاضا برای نماد «ونفت» در راس برترین تقاضاها قرار داشت. توجه به نمادهای «وبیمه» و «خودرو» در رده‌های بعدی نشان از اقبال به بازار پول و بازار خودرو کشور دارد که به‌طور تجربی در شرایط خوش‌بینی به تعاملات سیاسی و بین‌المللی بروز می‌کند.

اخبار,اخباراقتصادی,بازار بورس

تغییرات روز گذشته شاخص کل بورس

 

اخباراقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------