چرا طلا دوباره در بازار میلیونی شد؟



اخبار,اخباراقتصادی,بازارطلا

همزمان با رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی در نخستین روز هفته کاری، قیمت سکه در بازار داخلی بار دیگر، ریزش قیمت هفته گذشته را جبران کرد و به مرز یک میلیون تومان نزدیک شد.

به گزارش «تیک»، از سوی دیگر، فعالان بازار ارز نیز در بازار غیررسمی، به قیمت دلار اندکی افزودند و هر دلار آمریکا تا 3430 تومان هم فروش رفت، یعنی 50 تومان بیشتر از قیمتی که روز یکشنبه روی تابلوی صرافی‌ها بود. البته این میزان افزایش قیمت، هنوز نتوانسته به رکوردهای پیشین که نزدیک یک هفته پیش بود، نزدیک شود.

دیروز، به دنبال انتشار آمارهای اقتصادی ناامید‌کننده چین و افت شاخص سهام در بازارهای آسیایی، قیمت جهانی طلا با افزایش نسبی روبه‌رو شد.

خبرگزاری رویترز در این‌باره گزارش داد: «قیمت طلا که روز جمعه تحت‌تاثیر گزارش وزارت کار آمریکا با کاهش شدیدی روبه‌رو شده بود، پس از انتشار آمارهای ناامید‌کننده اقتصادی چین، با افزایش نسبی روبه‌رو شده است.»

نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا مانع بزرگی برای افزایش چشمگیر قیمت طلا بوده است.

قیمت هر اونس طلا دیروز با 3 دهم درصد افزایش به 1237 دلار در هر اونس رسید.

آمارهای ناامید‌کننده مربوط به وضعیت تجارت خارجی چین موجب شد تا شاخص سهام آسیا با افت روبه‌رو شود. این آمارها نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین را افزایش داده است. میزان صادرات چین در ماه ژانویه (دی‌ماه گذشته) نسبت به سال قبل بیش از 3/3 درصد کاهش داشته است. واردات چین نیز با افت 19 درصدی روبه‌رو شده است. این آمارهای ناامیدکننده موجب افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت چین دومین اقتصاد بزرگ جهان‌شده و بر افزایش نسبی قیمت طلا نیز موثر بوده است.

قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به کمتر از 1228 دلار در هر اونس نیز رسیده بود.

رونالد لیونگ، تحلیلگر اقتصادی در این‌باره به رویترز گفت: «افزایش قیمت طلا تحت‌تاثیر شاخص سهام بوده و به نظر من چندان دوام نخواهد داشت. من فکر می‌کنم هنوز مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت طلا زمان افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو خواهد بود.»

بلومبرگ نیز به نقل از یک تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «فت پروفیتس» نوشت: «ارزیابی سرمایه‌گذاران نسبت به وخامت اوضاع اوکراین و یونان تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت طلا داشته است.» دیوید لینوکس تحلیلگر ارشد موسسه فت پروفیتس تاکید کرد که «به نظر می‌رسد شرایط اوکراین بدتر شده است. این مساله موجب افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا خواهد شد. ادامه بن‌بست در یونان و مخالفت این کشور با اجرای سیاست‌های ریاضتی نیز بر افزایش قیمت طلا موثر خواهد بود.»

آلکسیس تسیپراس، نخست‌وزیر یونان بار دیگر بر مخالفت آتن با اجرای سیاست‌های ریاضتی تاکید کرده است. تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین و نگرانی‌ها نسبت به بن‌بست مذاکرات صلح نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته است.

قرار است رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین مذاکرات خود را از امروز دوشنبه از سر بگیرند تا مقدمات برگزاری نشست مینسک با هدف حل‌وفصل بحران اوکراین را بررسی کنند.

با این همه تازه‌ترین تحلیل تکنیکال وب‌سایت «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1246 دلار در هر اونس خواهد بود. اگر این سطح شکسته شود، قیمت این فلز گرانبها تا 1252 دلار در هر اونس نیز افزایش خواهد یافت.  هم‌اکنون سطح حمایتی قیمت طلا 1234 دلار در هر اونس است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت این فلز گرانبها به کمتر از 1228 دلار در هر اونس خواهد رسید.

 

 اخبار اقتصادی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------