آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال 94



اخبار,اخباراقتصادی,معاملات مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی از نظارت عالیه این وزارتخانه بر انتخابات نظام مهندسی خبر داد و گفت: امیدواریم از نیمه دوم امسال شاهد خروج مسکن از رکود باشیم.

حامد مظاهریان در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر درخصوص حضور دولتی ها در سازمان نظام مهندسی گفت: عضویت در هیات مدیره شغل محسوب نمی شود و اعضا می توانند فقط در سازمان نظام مهندسی به کارهای صنفی بپردازند، بنابراین حضور نظام مهندسی یک شغل محسوب نمی شود.

وی افزود: به سازمان‌ها ابلاغ شده اعضای هیات مدیره باید به عنوان ناظر در سازمان فعالیت کند و برای انجام امور می توانند مهندسان را استخدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درحوزه وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم که هیچ یک از شاغلان نباید در نظام مهندسی سمت داشته باشند، اظهارداشت: متاسفانه درصدی از اعضای هیات مدیره از سایر دستگاه‌ها هستند که برای این موضوع نیاز به اصلاح آئین نامه داریم.

مظاهریان تصریح کرد: وزارت راه معتقد است هیچ یک از دولتی ها نباید در سازمان نظام مهندسی سمت داشته باشند و ما استقلال نظام مهندسی را به رسمیت می شناسیم.

وی در خصوص ۶ نظریه ای که وزیر راه سال گذشته در مورد نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد، گفت: طبق قانون نظام مهندسی، وزیر می تواند در موارد ابهام اظهارنظر داشته باشد، بنابراین سال گذشته ۶ نظریه در این خصوص مطرح شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در این نظریه ها به استقلال سازمان‌های نظام مهندسی تاکید شد، بیان کرد: یکی از نظریه ها این بود که نباید کارمندان وزارت راه در نظام مهندسی مسئولیت داشته باشند.

مظاهریان با تاکید بر اینکه دو دهه از عمر نظام مهندسی می گذرد، بنابراین هدف اصلی از تصویب قانون باید مورد توجه باشد، افزود: این قانون در زمان خود آرزوهای مهندسین را در ساخت و ساز پیگیری می کرد و نتیجه این خواسته ها را می توان پس از دو دهه مورد ارزیابی قرار داد.

وی با اشاره به اینکه قانون کامیابی ها و مشکلاتی را داشت، گفت: در دو دهه شاهد بودیم که گسترش مباحث مقررات ملی ساختمان اتفاق افتاده، زیرا یکی از وظایف این معاونت وزارت عالیه بر ساخت و ساز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه ۵ درصد از ساخت و ساز کشور را شکل می دهد، تصریح کرد: سالیانه حدود ۶ درصد افزایش رعایت مقررات ملی ساختمان را در ساخت و ساز داشته ایم.

مظاهریان با بیان اینکه در این مدت ایمنی و رفاه بیشتری برای مردم ایجاد شده و مصالح استاندارد بیشتری در ساختمان به کار می رود، اظهار داشت: همچنین با ایجاد سازمان نظام مهندسی هویت صنفی و مستقل برای مهندسان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز فاصله معناداری بین ایده آل با ساخت و ساز فعلی داریم، بیان کرد: یکی از مشکلات وجود دو نظام متفاوت نظام مهندسی و فنی اجرایی در ساخت و ساز کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به دخالت افراد فاقد صلاحیت در امر ساختمان اشاره کرد و گفت: بی انضباطی در ساخت و ساز شهر نشان می دهد قانون نظام مهندسی پاسخگوی نیاز شهر نبوده است.

مظاهریان با اشاره به اینکه طولانی شدن زمان ساخت و ساز و اخذ جواز ساختمانی؛ دو موضوع دیگری است که باید به ناکارآمدی این قانون اضافه کنیم، گفت: در میان ۱۷۸ کشور دنیا، ایران رتبه ۱۷۰ را در زمان دوره ساخت به خود اختصاص داده که بسیار رتبه پایینی است.

وی با بیان اینکه باید به همین دلیل یک بازنگری جدی در سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان صورت گیرد، بیان کرد: یکی از مهمترین راهکارها اصلاح قانون است اما این موضوع در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، بنابراین باید این فرآیند دنبال شود تا بتوانیم وضعیت موجود را ساماندهی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درصدی بزرگی از اعضای سازمان نظام مهندسی ناراضی هستند، گفت: مردم از ساخت و ساز ناراضی هستند، بنابراین همه اینها باید در قالب قانون اصلاح شود.

مظاهریان با اشاره به اینکه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نیازمند تغییرات لازم است، اظهار داشت: انتخابات نظام مهندسی در مهرماه برگزار می شود و وزارت راه نظارت عالیه را در صحت اجرای این انتخابات خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم تا انتخابات سالم برگزار شود، گفت: به دنبال این هستیم تا وضعیتی که سازمان‌ها به آن دچار هستند، بهبود پیدا کنند و زمینه برای انتخابات سالم ایجاد شود.

بازار مسکن امسال آرام است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فروردین امسال نسبت به فروردین سال ۹۳، حدود ۳.۶ درصد افزایش قیمت را در بخش مسکن داشتیم، گفت: این در حالی است که تورم بالای ۱۵ درصد بوده، یعنی قیمت‌ها به صورت واقعی کاهش داشته است.

مظاهریان با اشاره به اینکه در بخش اجاره بها در فروردین امسال نسبت به فروردین ۹۳، ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم، بیان کرد: باز هم آمار مقایسه ای با نرخ تورم نشان می دهد اجاره بها پایین تر از نرخ تورم حرکت می کند.

وی افزود: پیش بینی امسال بازار مسکن نشان می دهد بازار آرامی را در خرید و فروش و اجاره خواهیم داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش قیمت کمتر نرخ تورم عمومی کشور بوده و شرایط مناسبی برای خرید مسکن است، گفت: پیش بینی می کنیم که از نیمه دوم امسال شاهد خروج مسکن از رکود باشیم.

وی با بیان اینکه لیزینگ مسکن مورد توافق بانک مرکزی هم قرار گرفته است، گفت: آئین نامه لیزینگ مسکن هنوز به پایان نرسیده است و باید از سوی بانک مرکزی انجام شود.

وی افزود:  نرخ سود تسهیلات لیزینگ مسکن هم هنوز مشخص نشده است، البته نرخ سود لیزینگ به طور کلی تحت تاثیر نرخ تسهیلات بانکی قرار داشت که خوشبختانه هفته گذشته مشخص شد.

مظاهریان به شاخص خانه دار شدن اشاره کرد و افزود: شاخص خانه دار شدن خانوار در کشورهای پیشرفته بین 3 تا 5 سال است که متاسفانه این میزان در کشور ما به 12 سال می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر یک خانواده متوسط با درآمد ماهیانه یک میلیون و 250 هزار تومان 12 سال حقوق خود را پس انداز کند می تواند یک خانه 75 متری با قیمت مترمربعی 2.5 میلیون تومان خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که تا افق 1405 این رقم را کاهش دهیم، گفت: برنامه ریزی ما این است که تا سال 1405 شاخص خانه دار شدن را به 8 سال برسانیم.

 

 اخبار اقتصادی  -  مهر 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------