برج‌سازی قاچاقی/ پول‌های امانتی‌ که برج می‌شوند



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار مسکن

با وجود آنکه بانک‎ها اجازه ساخت‌وساز مستقیم مسکن و برج را ندارند، معاون نظارتی بانک مرکزی گفته است: برج‌سازی بانک‌ها با پول مردم اشکال ندارد.

حمید تهران‎فر روز گذشته گفته است: وقتی این ساخت‌وسازها از محل سپرده‌های مردمی باشد، اشکال ندارد و طبق عملیات بانکداری بدون ربا بانک‌ها اجازه دارند که مشارکت مدنی داشته و حتی فروش اقساطی داشته باشند.

به گفته او، یکی از بخش های خوب مسکن همین برج‌سازی است و می‌توان از این زاویه نگاه کرد که اگر از بانک‌ها به چند برج‌ساز خوب تسهیلات بدهند با ساخت تعداد زیادی مسکن از طریق این برج‌سازها کمک بسیار خوبی به بازار مسکن شده است.

این در حالی است که پیش‌تر علی چگینی  اعلام کرده بود که بانک‎ها یا سازمان‌های دولتی و شبه دولتی نبايد به صورت مستقیم وارد ساخت‌وساز شوند.

به گفته مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن، بانک‌ یک نهاد مالی است و باید منابع مالی را از مردم جمع‌آوری و به سرمایه‌گذاران تزريق کند، تا در بخش‎های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند، اما در سال‌های گذشته برخی از بانک‌ها شرکت‌های اقماری ایجاد کردند و وارد ساخت‌وساز شده‎اند که این فعالیت‌ها باعث ایجاد اختلال در اقتصاد شهری می‌شود و بانک‎ها رقیب بخش خصوصی می‌شوند و در مقابل بانک‌ها از هدف اصلی خود دور می‌شوند.‎

وی گفته بود: در دولت یازدهم به شدت با این موضوع مبارزه شده، به گونه‌ای که مقرر شده است حضور مستقیم بانک‌ها در ساخت و ساز کاهش یابد.

چگینی همچنین درباره اینکه اگر بانک‎ها حمایت نکنند، ‌طرح‎های دولتی در بخش مسکن چه می‌‎شود؟ به اقتصادنیوز گفت: این محدودیت به منزله حذف بانک‌ها نیست. بلکه باید دخالت مستقیم بانک در ساختمان‌سازی كاهش يابد. بنابراين بانک‎ها باید حمایت کنند اما نه اینکه خودشان نقش مستقیمی در ساختمان‌سازی ایفا کنند. ‎

مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرده که در دولت یازدهم، بانک مرکزی بانک‎ها را از فعاليت در زمینه ساختمان‌سازی منع کرده، بدین صورت که خود بانک حق ندارد سرمایه‌گذاری مستقیمی انجام دهد و در اساسنامه بانک نيز حمایت و نقش واسط ثبت شده است.

حالا تهران‌فر براین باور است که وقتی بانک‌ها از منابع خودشان نسبت به برج‌سازی اقدام کردند، قطعاً تحت کنترل بوده و این گونه نیست که بانک‌ها بدون هیچ قید و شرط یا محدوده‌ای در این زمینه فعالیت کنند؛ یعنی تمامی فعالیت بانک‌ها تحت نظارت بوده و برای آنها نسبت تعیین شده است.

وی همچنین گفته است: هیچ وقت اعلام نکردیم که بانک‌ها از حدود خود خارج نشدند و این طبیعی است که از حدود خود خارج شدند. اتفاقاً برخی از بانک‌ها نیز خیلی بیش از حد از محدوده تعیین شده توسط بانک مرکزی دور شده‌اند، منتها نظارت و کنترل‌ها ادامه داشته و تلاش می‌شود تا به محدوده خود برگردند.

 

 اخبار اقتصادی  -  اقتصاد  نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------