آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

میزان دقیق واردات در دولت احمدی نژاد چقدر بود؟



اخبار,اخباراقتصادی,واردات در دولت احمدي نژاد

دولتي كه قرار بود پول نفت را سر سفره‌هاي مردم ببرد و چرخ‌هاي اقتصاد را به حركت درآورد، بيش از ٧٢٠ ميليارد دلار كالا و خدمات وارد كشور كرده است.

به گزارش «اعتماد»، احمدي‌نژاد كه با شعار عدالت‌گستري و مهرورزي گوي سبقت را از رقبا ربود و بالاترين درآمد نفتي تاريخ ايران را به خود اختصاص داد در حوزه واردات نيز ركورد شكني كرد و در اين دوره به گواه آمار ارايه شده از سوي معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گمرك ايران بيش از ٧٢٠ ميليارد دلار كالا و خدمات وارد ايران كرد.  اردات ٧٢٠ ميليارد دلاري در سال‌هاي ١٣٨٤ لغايت ١٣٩١، اتفاق افتاده است.

 

اين آمار به استناد جدول تراز پرداخت‌هاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ميزان خروج ارز براي ورود كالا و خدمات رقمي بالغ بر ٦٨٥ ميليارد دلار بود. به گزارش تارنماي گمرك بهزاد شيري، معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گمرك ايران درباره جزييات واردات ٧٢٠ ميليارد دلاري در زمان تصدي دولت نهم و دهم را تشريح كرد و گفت: رقم مذكور شامل ٥١٣ ميليارد و ٢٢٧ ميليون دلار واردات كالا، ٤٦ ميليارد و ٧٤ ميليون دلار واردات گاز و فرآورده‌هاي نفتي و ١٢٦ ميليارد و ٣٨١ ميليون دلار خدمات است.

 

وي افزود: ارقام مربوط به واردات كالا شامل رقم تعديل شده ورود كالا از مبادي رسمي (ارقام اعلام شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي ايران بدون احتساب واردات از مناطق آزاد و ويژه، هزينه‌هاي مترتب بر ورود كالا شامل بيمه، كرايه حمل و ساير موارد)، با احتساب ورود كالا از مبادي غيررسمي و غير گمركي است. دكتر شيري اضافه كرد: با توجه به مطالب فوق و احتساب ساير هزينه‌هاي مترتب بر واردات رسمي كالا و واردات از مناطق آزاد و ويژه (رقم ٤٢٠ ميليارد و ٤٤٧ ميليون دلار واردات كالا در طي هشت سال مورد بررسي و بر مبناي اسناد ثبت شده در گمرك جمهوري اسلامي ايران) و لحاظ كردن مجموع ارقام واردات خدمات، گاز، فرآورده‌هاي نفتي و واردات غيررسمي كالا، ميزان خروج ارز براي ورود كالا و خدمات طي سال‌هاي مورد بررسي رقمي بالغ بر ٧٢٠ ميليارد دلار بوده است.

نفت در برابر كالاي مصرفي
 سال ١٣٩١ بود كه اكبر تركان كه امروز مشاور ارشد اقتصادي دولت روحاني است و آن روز از وزارت نفت رانده شده بود درآمد نفتي دولت احمدي‌نژاد را معادل نيمي از كل درآمد نفتي ايران در ١٠٣ سال اعلام كرد.  به گواه آمار ارايه شده ايران كل فروش نفت ايران طي يك قرن ١١١٦ ميليارد دلار بود و سهم دولت احمدي‌نژاد تا سال ٩١ به ٥٣١ ميليارد دلار مي‌رسيد.  آمارهاي بعدي درآمد نفتي دولت احمدي‌نژاد در هشت سال را ٥٧٨ ميليارد دلار اعلام كردند.

 

با احتساب درآمد اين دولت از محل صادرات گاز و كالاهاي غيرنفتي درآمد نفتي دولت نهم و دهم از اينها بسيار فراتر مي‌رود اما در عمل نه‌تنها ظرفيت‌هاي اقتصادي ايران اضافه نشد بلكه رشد اقتصادي منفي در دو سال پاياني دولت احمدي‌نژاد و تورم بالا در سال‌هاي پاياني دولت دهم از يك سو و آب رفتن قدرت خريد ايرانيان و افزايش فاصله طبقاتي از سوي ديگر دستاورد دولت در سال‌هايي بود كه ايران بالاترين درآمدهاي نفتي را داشت. موج واردات كالاهاي مصرفي و پر شدن بازار ايران از انواع كالاهاي خارجي نشان مي‌دهد ايران نتوانست از اين فرصت بهره چنداني را نصيب خود كند.


 اخبار اقتصادی  -  اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------