ایرانیان امریکا به وطن خود بازمی گردند / چه کسانی تجار غربی را به تهران می آورند؟



اخبار,اخباراقتصادی,توافق هسته ای

بعد از آن که مانع سنای آمریکا از سر راه توافق هسته ای ایران برداشته شد، از سرگیری تجارت غرب با ایران برای واسطه هایی که مشتاق کمک در این زمینه هستند ضرورت می یابد.

وال استریت ژورنال نوشت: بعد از آن که مانع سنای آمریکا از سر راه توافق هسته ای ایران برداشته شد، از سرگیری تجارت غرب با ایران برای واسطه هایی که مشتاق کمک در این زمینه هستند ضرورت می یابد.

به گزارش تیک ، زمانی که صدای اذان در فضای منطقه سرسبز شمال شهر تهران پیچیده بود، روزبه علی آبادی به تماس تلفنی از آمریکا پاسخ داد و اینجا بود که لحن او به نحوی عجیب تغییر کرد. وی درباره جذابیت های باشگاه گلف شروع به صحبت کرد.

پشت خط یکی از مدیران اجرایی آمریکایی بود که به نظر می رسید در پی کسب و کار در ایران است.

علی آبادی گفت: "می توا نیم با هم گلف بازی کنیم و در عین حال، کمی بیشتر درباره این موضوع با هم صحبت کنیم. راستی، امتیاز شما در بازی گلف چند است؟

علی آبادی یکی از اعضای گروهی کوچک، اما به طرز فزاینده ای مورد توجه، از آ مریکایی های ایرانی تبار ا ست که به ایران بازگشته اند تا بتوانند تجارت با غرب را به این کشور بازگردا نند. او جوانی 32 ساله است که ساکن پیترزبورگ بوده و در طول شش سال گذشته در مقام مشاور تجاری در تهران مشغول به کاربوده ا ست. وی به شرکت های اروپایی، آمریکایی و آسیایی کمک می کند تا بتوانند بعد از رفع تحریم های هسته¬ای، جهت کار در ایران روی طرح های راهبردی فکرکنند.

بعد از انجام توافق هسته ای درماه ژوئیه که بین ایران و آمریکا و سایر قدرت های جهان صورت گرفت و بر اساس آن تحریم ها به ازای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران لغو خواهد شد، این کار ضرورت یافته ا ست. هفته پیش، حامیان رئیس جمهور باراک اوباما در سنای آمریکا مانع از تلاش منتقدان برای رد توافق شدند و به طرز کارآمدی چشمگیر ترین مانع در کنگره را از سر راه توافق هسته ای برداشتند.

در بحبوحه این روند، بهبود روابط، شرکت های اروپایی همچون شرکت سهامی عام «رویال داچ شل» و شرکت رنو آفریقای جنوبی تاکنون هیأت های نمایندگی خود را به ایران اعزام کرده اند. شرکت های تجاری آمریکایی، که با محدودیت های بیشتری مواجه هستند، برای یافتن افرادی همچون علی آبادی تلاش و روی کمک های او حساب می کنند. ایران نیز بعد از گذشت سال ها فقدان سرمایه گذاری در کشور که اقتصاد فلجی را به بار آورده ا ست، سخت در تلاش ا ست که بتواند فضای تجارت خود را با شرکت های غربی دوستانه تر کند .

علی آبادی می گوید: "آن چه را که من دوست دارم بدان دست یابم این ا ست که این کشور، یعنی ایران را به شیوه شفافی رقابتی تر سازم. دوست دارم من هم در بهبود این وضعیت سهمی داشته باشم."

علی آبادی به اتفاق دو ایرانی دیگر به تهران برگشته است تا به میهن خود خدمت کنند و همچون پُلی بین خانه آبا و اجدادی خود با غرب پیوندی ایجاد کنند. برای نمونه، مجید زمانی، مشاور پیشین بانک جهانی، که ریاست بانک کاردان را به عهده دارد، به شرکت های ایرانی کمک می کند که سرمایه خود را افزایش دهند.

اسفندیار باتمانقلیچ، که گردهمایی «ایران و اروپا» را سازماندهی کرد و موضوع اصلی آن فرصت های تجاری برای ایرانی ها ا ست و هفته آینده در ژنو برگزار می شود، گفت: "این ایرانی های بازگشته به وطن «گروه مقدم و پیشتازی هستند که راه را برای شرکت های خارجی هموار می کنند."

ایران بازار بالقوه پرشور و مهیجی برای تجار آمریکایی است که اجازه فعالیت در ایران را نداشته اند. شمار زیادی از جمعیت حدود 80 میلیون نفری ایران تولیدات آمریکایی را می شناسند و عاشق آن ها هستند. نمونه آن کوکاکولا ا ست که بطری های آن در ایران پر می شوند و به فروش می رسند. آن ها می توانند تلفن های آیفون و سایر وسایل را از طریق شبکه های غیر رسمی خریداری کنند. این شبکه ها برای دور زدن تحریم ها رشد و رونق یافتند.

علی آبادی که به زبان انگلیسی چندان تسلطی نداشت، در اواخر دهه 1990، به همراه خانواده اش وارد پیترزبورگ شد. اکنون پدر و مادرش آنجا زندگی می کنند، پدرش استاد رشته مدیریت اطلاعات و مادرش معلم گیتار ا ست.او از دانشگاه پیترزبورگ فارغ التحصیل شده و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد سیاسی بین المللی اخذ کرده ا ست.

علی آبادی پیش از سال 2009 که به ایران بازگردد، در شرکت آلپِرن رزنتال، که شرکت خدمات مالی منطقه ای ا ست به عنوان مشاور سرمایه گذاری مشغول به کار بود. او دارای تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی ا ست و عضو حزب جمهوری خواه است و از جب بوش، نامزد حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت می کند.

علی آبادی گفت در حین تلاش برای برنامه ریزی جهت برگزاری کنسرت «ارکستر سمفونی پیترزبورگ» در تهران لازم شد با مقامات برگزیده و خاص ایران تماس برقرار کند و این قضیه در او میل شدیدی برای زندگی در وطن و آینده آن ایجاد کرد.

او می گوید: "من جذب سیاست های ایران شدم" و تصمیم گرفتم به وطنم بازگردم.

در تهران، وقتی با موتورسیکلت هوندای خود در این شهر شلوغ و پر ازدحام به سرعت این طرف و آن طرف می رود، او به نحو بارزی حرکات و ظاهر غربی خود را کنار می گذارد.

"آیا روی پل قدم می زنم، یا این که روی ریسمانی باریک راه می روم؟"

علی آبادی هم به شرکت های آمریکایی که برای ورود به بازار ایران تلاش می کنند، مشاوره می دهد و هم به شرکت های ایرانی که سعی می کنند دامنه فعالیت خود را در حوزه هایی همچون مواد غذایی، معدن و صنعت هوا – فضا به خارج از کشور گسترش دهند. او می گوید وقتی «نانش در روغن» ا ست که بتواند حوزه سیاسی پیچیده دو طرف [ایران و غرب] را رمز گشایی کند و آن را به حالت عادی برگرداند. علی آبادی گفت که به علت محرمانه بودن توافق ها، نمی تواند نام مشتری یا همان طرف مشاوره خود را فاش سازد.

با این که توافق هسته ای انجام شده ا ست، تحریم های آ مریکا – از جمله تحریم در زمینه سرمایه گذاری آمریکا در حوزه نفت ایران – همچنان به قوت خود باقی است. فروش سایر کالاها به تهران، مثل قطعات یدکی هواپیما، وسایل الکترونیک، غذا و دارو مجاز ا ست.

او در تماس تلفنی با یکی از مشتریان خود درآن طرف دنیا، می گوید: "وقتی اوضاع سیاسی عادی شد و دو طرف چراغ سبز نشان دادند، آن وقت می توانیم پیش برویم."


 اخبار  اقتصادی - تیک   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------