آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

رسانه وابسته به وزیر راه چرا فرضیه گرانی و احتکار مسکن را مطرح کرد؟



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت مسکن

 مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت راه در گفتگو با نسیم گفت که بازار مسکن همچنان در رکود مطلق است و قیمت‌ها تا پایان سال جاری تغییری نخواهد کرد، با این اوصاف دلیل انتشار گزارش مشکوک اخیر درباره احتمال گرانی و احتکار مسکن چیست؟

 مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد کلان وزارت راه و شهرسازی  پیش بینی کردکه آرامش کنونی همچنان در  بازار مسکن حاکم بوده و در بازار مسکن تا پایان سال جاری، جابجایی قیمت رخ ندهد.

علی چگنی در گفتگو با نسیم تاکید کرده که جابجایی  قیمت مسکن در شرایط  کنونی به چشم نمی  خورد و آرامش  کنونی بازار مسکن تا  پایان امسال هم ادامه خواهد یافت.

به گفته وی،این تحلیل که عده ای به دنبال  انباشت مسکن با هدف فروش به قیمتی گزاف در آینده هستند مورد تایید وزارتخانه متبوع او نیست.

رد هرگونه انباشت مسکن با هدف افزایش  قیمت آن در آینده،بعد از آن مطرح شده  که ابتدای  هفته جاری، پایگاه  خبری وابسته به وزارت راه و شهرسازی با انتشار خبری  به نقل از یک موسسه پژوهش اقتصاد مسکن، مدعی شد که برخی از افراد حقیقی و حقوقی درحال خرید انبوه و احتکار  واحدهای مسکونی برای فروش آن در دوره رونق آنهم با قیمت  50 درصد بالاتر از مبلغ  خریداری شده در دوره رکود بوده اند.

این موسسه درظاهر پژوهشی در ادامه گزارش خودبدون نام بردن از هیچیک موسسات اعتباری، اعلام داشته که  یک موسسه درحال خرید دو هزار واحد مسکونی نوسازیا در حال ساخت  بوده که جملگی خالی از سکنه بوده و این تعداد بخشی ازمسکن خواری قابل شمارش در  شرایط حاضر است.

طرح عناوینی چون "زمین خواری"،"دریا خواری" و"مسکن خواری"مدت ها است که از سوی برخی به دایره واژگان کارگزاران رسانه ای و حتی دست اندرذ کاران امور قضایی هم وارد شده است.

هرچندکه به نظر می رسد جدای از دو واژه ابتدایی، واژه مسکن خواری، عبارت درستی نبوده، زیرا "زمین خواری" یا "دریا خواری" ناشی از آن بوده که این عرصه های مورد اشاره در ظاهر، فاقد حدود و ثغور بوده درحالیکه مسکن دارای حدود و ثغور و مالک بوده و هیچ فردی نمی تواند بدو اذن مالک در آن ملک دخل و تصرفی انجام دهد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که مسکن خواری دستکم به لحاظ علمی فاقد صحت است.

بازار برزخ مسکن در کشور
صرفنظر از پرداختن بیشتر بدین واژگان ، "مسکن"، جدای از ایفای نقش سرپناه، همواره به عنوان یک دارایی ارزشمند از گذشته تا اکنون  مورد توجه اشخاص حقیقی و حقوقی بوده  که این توجه، به خاصیت  آن درحمایت از دارایی های پولی خانوار آنهم در بحبوحه نوسانات اقتصادی  و تورم های شدید،بیشتر معطوف  می شود.

بنابراین بخش مسکن ضمن اینکه خود متاثر از تحولات فرابخشی اقتصاد کلان کشور بوده ، دارای تبعات اقتصادی  و اجتماعی گسترده ای  بر امر تشدید مشکل سرپناه به ویژه برای قشر کم درآمد و کاهش انگیزه  برای فعالیت مولد اقتصادی و اختلال در نظام  توزیع درآمدها هم خواهد بود.

براساس آمارها،به طور متوسط 35 درصد از بودجه  هر خانوار ایرانی به هزینه های  تامین مسکن در بلند مدت اختصاص  یافته بنابراین تامین سرپناه همواره به عنوان مهمترین دغدغه عمده خانوارهای ایرانی به حساب  می آید.

شاید از همین روست است که در طول برنامه پنجم توسعه اقتصادی یعنی از سال های  89 تا  93  و با هدف پاسخگویی  به نیاز مسکن جامعه قرار شد تا پنج میلیون و 60 هزار واحد مسکن شهری  و یک میلیون و 300 هزار واحدمسکن روستایی احداث شود، رقمی  که  به نظر می رسد با فرو رفتن بازار مسکن درباتلاق عمیق رکود،دستکم در دوسال اخیرچندان هم رنگ تحقق به خود نگرفته است.

افزایش جمعیت ایران در سه دهه گذشته و تورم فزاینده، تامین سرپناه برای خانوارهای ایرانی را به شدت دشوار ساخته و بخش قابل توجهی از جمعیت 78 میلیون نفری کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی متولد شده اندو هم اینک در لیست انتظار متقاضیان مسکن قرارگرفته  و یا بزودی خواهند گرفت.

بررسی میزان زاد و ولد نمایانگر آن است که در سال های میانی دهه 90 به تبع تعداد بالای ازدواج‌ها،تقاضای مسکن به اوج خود خواهد رسید، بنابراین باید سالانه یک میلون و 100 هزار واحد مسکونی  احداث شود.

هر چندکه با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن و افت 50  درصدی  پروانه ساخت، گمان می رود رقم ساخت وساز در دوسال  گذشته به رقمی  در محدوده 350 هزار واحد مسکونی رسیده باشد.

سنگینی سایه رکود، ساختار تولید سنتی مسکن، فرازو فرود جدی تامین منابع مالی، عمرنه چندان مفید مسکن، نوسانات مداوم  قیمت در سالیان اخیر، اجرایی نشدن  عمده برنامه های  وزارت راه و شهرسازی و بافت فرسوده از جمله مشکلاتی  بوده که بازار مسکن را با سردرگمی مواجه ساخته است.

از نگاه کارشناسان عرصه مسکن، دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن را  ایجاد سیاست های انقباضی دولت در برنامه های کلان  اقتصاد کشور دانسته و هشدار داده اند که استمرار رکود حاکم بر بازار در کنار کاهش  تولید چشمگیر مسکن،نتیجه ای جز افزایش شدید قیمت مسکن در  سال های پیش رو نخواهد داشت.

موضوعی که در لابلای گزارش منتشر شده درپایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی هم به خوبی به چشم میخورد.

موسسه پژوهشی مدیریت   اقتصاد مسکن نوین که پایگاه اطلاع رسانی  وزارت راه و شهرسازی از آن با عنوان موسسه (مامن) یاد کرده و اذعان داشته که احتکار مسکن با توجه به  افت شدید عرضه واحدهای مسکونی،در انتهای سال  95  و ابتدای سال 96 از سوی مسکن خواران و محتکران  مسکن دنبال می شود.

 

اخباراقتصادی  -  نسیم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------