7 رسوایی بزرگ عالم تجارت



اخبار,اخبار اقتصادی,رسوایی‌های بزرگ مالی

حرص و طمع پول، حتی دامن نام‌های بزرگ دنیای تجارت را هم می‌گیرد و هرچه این نام‌ها بزرگ‌تر باشد، تبعات رسوایی مالی برای آنها جدی‌تر خواهد بود.

 این‌روزها خبر رسوایی‌های بزرگ مالی در صدر اخبار جهان قرار دارد؛ شنیدن اخباری از رسوایی بزرگ «فولکس‌واگن» تا فساد مالی در فیفا، همه و همه از یک عامل مشترک یعنی «طمع» در بین نام‌های بزرگ حکایت دارد. در این گزارش، به نقل از بخش مالی سی‌ان‌ان، به هفت رسوایی بزرگ در عالم تجارت اشاره می‌کنیم.

رسوایی «فولکس‌واگن» در دستکاری تست آلایندگی
خسارت برآورد شده: بیش از 87 میلیارد دلار
فولکس‌واگن، بزرگترین تولیدکننده خودروی جهان، به دستکاری و تقلب در آزمون آلایندگی خودروهای صادراتی خود به ایالات متحده اعتراف کرد. برملا شدن این رسوایی، به قیمت از دست دادن شغل «مارتین وینترکورن»، مدیرعامل سابق این کمپانی تمام شد. کمپانی فولکس‌واگن همچنین در بسیاری از کشورهای جهان مورد تحقیقات قضایی قرار گرفته است. بانک کردیت ‌سوئیس، هزینه‌های مالی این رسوایی را برای کمپانی فولکس‌واگن 78 میلیارد یورو معادل 87 میلیارد دلار برآورد کرده است درحالی‌که فولکس واگن با رد این ارقام، مبلغ فوق را بی‌معنی قلمداد کرده است.

رسوایی در حسابرسی کمپانی «ورلدکام»
خسارت برآورد شده: 107 میلیارد دلار
کمپانی ورلدکام زمانی دومین کمپانی بزرگ تلفن راه دور آمریکا بود، اما مشخص شد که مدیران اجرایی این کمپانی سود این شرکت را در حسابرسی، 11 میلیارد دلار بالاتر از سود واقعی اعلام کرده‌اند که پس از مشخص شدن این حفره 11 میلیارد دلاری، ورلدکام در سال 2002 اعلام ورشکستگی کرد. این کلاهبرداری حسابداری، تا سال‌ها بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ حسابرسی آمریکا بود.

به‌دنبال این رسوایی، ده‌ها هزار شغل از بین رفت و «برنارد ابرز»، مدیرعامل این کمپانی در سال 2005، به 25 سال حبس محکوم شد.

رسوایی در حسابرسی شرکت «انرون»
خسارت برآورد شده: 74 میلیارد دلار
غول انرژی «انرون» در سال 2001، در یک رسوایی بزرگ مالی که از آن به‌عنوان بزرگترین پرونده ورشکستگی تاریخ آمریکا یاد می‌شود، سقوط کرد. این کمپانی، با یک تقلب حرفه‌ای و جالب ازسوی مدیران خود، به زیر کشیده شد. به‌دنبال این رسوایی، هزاران کارمند یک‌شبه شاهد ناپدید شدن حساب بازنشستگی خود بودند؛ ارزش سهام انرون نیز از 90 دلار و 75 سنت به تنها 67 سنت سقوط کرد.

کلاهبرداری «برنارد میداف» به شیوه پونزی
خسارت برآورد شده: 20 میلیارد دلار
«برنارد میداف»، کارگزار بورس ومشاور سرمایه گذاری است که از او همچنین با عنوان بزرگترین کلاهبردار مالی جهان یاد می‌شود. وی توانسته بود با استفاده از ترفند مالی موسوم به «پونزی»، ظرف مدت 15 سال، چیزی حدود 20 میلیارد دلار از سهام‌داران کلاهبرداری کند. وی به جرم کلاهبرداری، به گذراندن 150 سال حبس در زندان فدرال آمریکا محکوم شد.

همچنین، در سال 2007 میلادی، پسرش «مارک»، در دومین سال دستگیری پدرش، خود را حلق‌آویز کرد که «برنی» خود را در این اتفاق مقصر دانست.

رسوایی دستکاری نرخ بهره بین‌بانکی موسوم به «لایبور»
خسارت برآورد شده: حدود 9 میلیارد دلار جریمه
رسوایی «لایبور» در اواسط سال 2012 و پس از آنکه بانک بارکلیز اعتراف کرد که نرخ بهره بین‌بانکی مورد استفاده برای تعیین قیمت هزاران میلیارد دلار از محصولات مالی را دستکاری کرده، برملا شد. البته در این سروایی، بارکلیز تنها نبود و سایر بانک‌های بزرگ نیز دست داشتند که مجبور شدند به‌خاطر نقش‌شان در این رسوایی جرایم سنگینی بپردازند که میزان این جرایم تاکنون از 9 میلیارد دلار فراتر رفته است.

سه سال پس از آغاز رسوایی دستکاری در نرخ بهره بین بانکی موسوم به «لایبور» دادگاهی در لندن تام هیس، کارگزار بانک یو.بی.اس سوئیس را به اتهام نقش داشتن در نرخ این بهره محاکمه کرد.

فساد مالی «پتروبراس»
خسارت برآورد شده: دو میلیارد دلار تا این لحظه
غول نفت و انرژی دولتی برزیل، یعنی کمپانی «پتروبراس»، ماهها در یک فساد مالی وسیع غرق شد. مقامات دادستانی برزیل، مدیران سابق این کمپانی را به انتقال میلیاردها دلار از حساب این شرکت به حساب‌های شخصی خود یا ارتشا به مقامات دولتی متهم کردند. در این فساد مالی، بیش از 80 نفر، شامل سیاستمداران برجسته، به جرم پولشویی و ارتشا تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. از این عملیات با عنوان «عملیات کارواش» نام برده می‌شود.

رسوایی حسابرسی کمپانی «المپیوس»
خسارت برآورد شده: یک میلیارد و 700 میلیون دلار
مدیران سابق کمپانی مشهور «المپیوس»، پس از گذشت بیش از یک دهه، به کلاهبرداری 1.7 میلیارد دلاری خود اعتراف کردند. این رسوایی، کمپانی ژاپنی المپیوس را تا مرز نابودی پیش برد. رسوایی مالی المپیوس در اکتبر 2011 هنگامی که «مایکل وودفورد» مدیرعامل این کمپانی از پرداخت‌های غیرقانونی به ارزش 1.5 میلیارد پرده برداشت، برملا شد.

 

اخبار اقتصادی  - اقتصاد نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------