گمانه زنی درباره اهداف سفر احتمالی پوتین به تهران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,سفر ویلادمیر پوتین به  تهران

اما در دوره قبل سیدمحمدحسین عادلی توانست بعد از نزدیک به پنج دهه مدیریت یک سازمان اقتصادی را از آن یک ایرانی کند که در آن دوره نیز نامزد دبیرکلی این مجمع از روسیه رای بسیار نزدیکی با نامزد ایرانی داشت که ناموفق بود.

درحالیکه حسن روحانی طی نامه ای از رییس جمهوری روسیه دعوت کرده تا در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران حاضر شود، اما شواهد حاکی است که «پوتین» به همراه هیات بلندپایه ای به ایران می آید تا بتواند سمت دبیرکلی GECF را از ایرانی ها پس بگیرند.
 
به گزارش «پترومی»، اینطور که خبرگزاری موج نوشته است: جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ضمن اعلام دعوت حسن روحانی از سفر ویلادمیر پوتین به کشورمان با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران،‌ ضمن ابلاغ سلام دکتر روحانی به رییس‌جمهوری روسیه و دعوت وی برای شرکت در این اجلاس گفت: ایران علاقه‌مند است روسیه در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت داشته باشد.
 
سخنگوی کرملین: حضور پوتین در تهران مشخص نیست
دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه نیز در پی این اظهار نظر جهانگیری اعلام کرد: حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران به برنامه وی بستگی خواهد داشت، اما حضور کرملین در این نشست در بالاترین سطح خواهد بود.
 
از سوی دیگر مکاتبات رسمی ایران با روسای جمهوری و سران کشورهای مختلف عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه دارد که براساس اطلاعات بدست آمده از سوی خبرنگار خبرگزاری موج تا الان برای روسای جمهوری کشورهای الجزایر، امارات و ونزوئلا به عنوان اعضای اصلی مجمع و عراق و عمان به عنوان اعضای ناظر دعوتنامه برای حضور در اجلاس سران در تهران ارسال شده است.
 
علاوه بر آن، اخیرا دعوت نامه‌های رسمی دیگری از سوی ایران تقدیم روسای جمهوری کشورهایی همچون قطر، مصر، بولیوی، لیبی، گینه استوایی، نیجریه، ترینیداد و توباگو به عنوان اعضای اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) و کشورهای هلند، قزاقستان، پرو و نروژ به عنوان اعضای ناظر شده است.
 
پوتین در فکر تصاحب سمت یک ایرانی
اما نکته ای که در برگزاری صد و شصت و هشتمین نشست جی ای سی اف قابل توجه است توجه به این نکته است که، اجلاس اخیر درحالی برگزار می شود که دو سال از فعالیت دبیرکل ایرانی این مجمع می گذرد. از سوی دیگر روسیه به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای گازی حساب ویژه ای در فعالیت های این مجمع بازکرده است. بطوریکه نخستین دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جهان، لئونید بوخانوفسکی روسی بود.
 
اما در دوره قبل سیدمحمدحسین عادلی توانست بعد از نزدیک به پنج دهه مدیریت یک سازمان اقتصادی را از آن یک ایرانی کند که در آن دوره نیز نامزد دبیرکلی این مجمع از روسیه رای بسیار نزدیکی با نامزد ایرانی داشت که ناموفق بود.
 
از اینرو پیش بینی می شود در اجلاس اخیر کشورهای های صادرکننده گاز که اوایل آذرماه در تهران برگزار می شود ویلادمیرپوتین به بهانه انجام گفت و گوهای سیاسی با هیاتی بلندپایه نفتی و گازی به ایران بیاید تا بتوانند مجدد سمت دبیرکلی کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز در جهان را از آن خود کنند.
 
GECF چیست؟
براساس این گزارش، اجلاس کشورهای صادرکننده گاز موسوم به GECF درحالی ٢٣ نوامبر (دوم آذرماه) در تهران برگزار شود که دومین نشست شورای اقتصادی این مجمع دوشنبه (چهارم آبانماه) در دوحه پایتخت قطر برگزار می شود.
 
مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای ١٨ عضو اصلی و ناظر است که کشورهای ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو، امارات از اعضای اصلی این مجمع هستند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق، نروژ و عمان نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور خواهند داشت.
 
کشورهای عضو این مجمع ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال. ان. جی) را در اختیار دارند.

 

 اخباراقتصادی -  عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------