آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

پای خارجی ها به بازار مسکن باز شد



اخبار,اخبار اقتصادی, بازار  مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت مسکن اجتماعی در همه دنیا جزو وظایف دولت‌ها است، گفت: مسکن اجتماعی برای گروه‌هایی است که توانایی خانه‌دار شدن از محل پس‌انداز و دریافت تسهیلات ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت های خارجی برای حضور در طرح های مسکن ایران اعلام آمادگی کرده اند.
 
  حامد مظاهریان در نشست خبری پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی گفت: بازار مسکن در 6 ماه سال افت و خیز نخواهد داشت و روند قیمت ها مانند 6 ماه گذشته است.
 
مظاهریان تصریح کرد: هفته آینده شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن به ایران وارد خواهند شد که بیشتر از کشور کره جنوبی است.
 
وی افزود: قیمت واقعی مسکن به سال 89 رسیده که این بیانگر خروج مسکن از حباب و رسیدن به قیمت معقول است.
 
مظاهریان تصریح کرد: به مردم اطمینان خاطر می دهم که بازار مسکن سال آینده از رکود خارج خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه قیمت مسکن باید متناسب با شاخص های اقتصادی از جمله تورم حرکت کند ،گفت: در بسته خروج از رکود با افزایش تسهیلات ، قدرت خرید مردم را افزایش می دهیم تا رونق دربازار ایجاد شود.
 
مظاهریان ادامه داد: با توجه به کاهش صدور پروانه های ساختمانی در 2 سال آینده با کاهش عرضه در بازار مواجه خواهیم شد.
 
وی درباره مسکن اجتماعی گفت: این مسکن برای گروه های از افراد است که هیچگونه آورده ای ندارند، خانواده هایی که فرزندان معلول دارند و کسانی که امکان شغل ندارند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه گسترده ای برای این گروه ها دیدیم اما مشکل اعتبارات داریم چون اقتصاد ما بانک محور است و بانکها توان ارائه تسهیلات ندارند.
 
 مظاهریان افزود: مسکن اجتماعی اولین محور طرح جامع مسکن است که کارهای مطالعاتی آن انجام شده و طی یک برنامه مشترک به امضای وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است.
 
وی افزود: سیاست مسکن اجتماعی بر مبنای حمایت از خریدار است که با ارائه تسهیلات انجام می‌شود.
 
مسکن اجتماعی برای گروه‌های فاقد پس‌انداز 
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن اجتماعی کلید خورده است ، گفت: سیاست ما در مسکن اجتماعی، حمایت از گروه‌هایی است که توان ارائه هیچ آورده‌ای ندارند و حتی بانک‌پذیر هم نیستند.
 
مظاهریان با اشاره به بحث سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بیش از 100 طرح  مرتبط با مسکن و ساختمان که می‌تواند در قالب ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید متبلور شود، گفت: شرکت‌های خارجی در ساخت و ساز مسکن مهر حضور دارند؛ ضمن اینکه هفته آینده نیز شرکت‌های سرمایه‌گذار کره‌ای به ایران می‌آیند و مذاکراتی در این باره خواهیم داشت.
 
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن اجتماعی اظهار کرد: طرح جامع مسکن، مسکن اجتماعی را نیز در بر گرفته است؛ در خصوص اجرای مسکن اجتماعی یک برنامه اقدام مشترک میان دو "وزارت راه و شهرسازی" و "تعاون ، کار و رفاه اجتماعی" تهیه و به امضای دو وزیر این وزارتخانه‌ها رسیده است.
 
وی با بیان اینکه در این برنامه اقدام مشترک فرآیندهای ساخت مسکن، تخصیص زمین، تأمین منابع مالی و نظارت بر اجرا نیز لحاظ شده است ، افزود : سیاست ما در مسکن اجتماعی، حمایت از گروه‌هایی است که توان ارائه هیچ آورده‌ای ندارند و حتی بانک‌پذیر هم نیستند؛ بانک‌پذیری به این معناست که هیچ اندوخته‌ای ندارند که در رهن بانک قرار دهند. به معنای دیگر می‌توان آنها را در دهک‌های یک و دوی درآمدی قرار داد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت مسکن اجتماعی در همه دنیا جزو وظایف دولت‌ها است، گفت: مسکن اجتماعی برای گروه‌هایی است که توانایی خانه‌دار شدن از محل پس‌انداز و دریافت تسهیلات ندارند.
 
مظاهریان با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد و نظام بانکی کشور که توان ارائه تسهیلات ندارند، ادامه داد: اقتصاد خرد کشور ما در حوزه مسکن بانک‌محور است و بازار سرمایه تنها بخش اندکی از اقتصاد مسکن را تأمین می‌کند که آن هم در یکی دو سال اخیر فعال شده است بنابراین تا یکی دو سال آینده که وضع بانک‌ها از نظر منابع مالی بهتر شود، دو "وزارت راه و شهرسازی" و "تعاون، کار و رفاه اجتماعی" تا حد امکان از منابع داخلی خود مسکن اجتماعی را می‌سازند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پروژه مسکن اجتماعی کلید خورده است سازمان ملی زمین و مسکن "زمین" مورد نیاز را اختصاص داده، بنیاد مسکن نیز وظایف خود را در خصوص شهرهای زیر 20 هزار نفر آغاز کرده و تلاش می‌کنیم منابع بیشتری از سوی دو وزارتخانه "راه و شهرسازی" و "تعاون، کار و رفاه اجتماعی" به این پروژه اختصاص یابد.
 
مظاهریان درباره برگزاری هفتمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها گفت: یکی از جلوه‌های عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در نظام مهندسی این بود که یک فرد در دو سوی یک میز می‌نشیند و هر دو طرف میز را نمایندگی می‌کند. مانند مشاوران املاک که هر دو سوی معامله را نمایندگی می‌کنند و شاید به همین دلیل باشد که شغل مشاور املاک در ایران مقبولیتی ندارد. عین همین موضوع در دوره‌های گذشته هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان اجرا می‌شد که اعضای هیئت مدیره همزمان عضو شهرداری یا شورای شهر هم بودند که امسال با آسیب‌شناسی مشکلات نظام مهندسی، جلوی این کار در هفتمین انتخابات هیئت مدیره گرفته شد.
 
به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اصلاح شده که بعد از اعلام نظر حقوقدانان درباره آن، برای تصویب به هیئت دولت می‌رود.


 اخبار  اقتصادی - صدا و سیما 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------