آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

بنزين سال آينده گران مي‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی,آزادسازي واردات بنزين

معاون وزير نفت با تشريح جزئيات طرح عرضه كلاس‌بندي شده بنزين در كشور، از آزادسازي واردات بنزين توسط بخش‌خصوصي خبر داد و گفت: به زودي پيشنهاد جديد بنزيني وزارت نفت به دولت مي‌رود. بعد از تك نرخي شدن بنزين سناريو‌هايي مطرح شد كه كلاس‌بندي بنزين در...

  معاون وزير نفت با تشريح جزئيات طرح عرضه كلاس‌بندي شده بنزين در كشور، از آزادسازي واردات بنزين توسط بخش‌خصوصي خبر داد و گفت: به زودي پيشنهاد جديد بنزيني وزارت نفت به دولت مي‌رود. بعد از تك نرخي شدن بنزين سناريو‌هايي مطرح شد كه كلاس‌بندي بنزين در كشور يكي از سناريو‌ها بود.

 عباس كاظمي در تشريح جزئيات اجراي طرح عرضه كلاس‌بندي شده بنزين در جايگاه‌هاي سوخت، گفت كه قرار است با اجراي طرح كلاس بندي، كيفيت عرضه خدمات انجام شود. معاون وزير نفت گفت كه با اجراي اين طرح هيچ گونه تغييري در كيفيت و مشخصات بنزين داده نخواهد شد، اما بنزين در جايگاه‌ها در سه كلاس كيفيت تقسيم‌بندي شده عرضه مي‌شود و جايگاهداران مجاز هستند كيفيت خدمات را از مصرف‌كننده بگيرند. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي با تاكيد بر اينكه جزئيات بيشتر اين طرح پس از تصويب و ابلاغ آن اطلاع رساني خواهد شد، اظهار داشت كه با اجراي اين طرح، مصرف‌كننده مجاز است از هر جايگاهي بنزين خريداري كند و تاكيد مي‌كنيم كه با اجراي اين طرح جديد، كيفيت بنزين ثابت بوده اما كيفيت ارائه خدمات در جايگاه‌هاي سوخت متفاوت خواهد بود.

 اين مقام مسئول اذعان داشت كه در صورت عرضه كلاس‌بندي شده بنزين، تعیین قيمت اين فراورده نفتي به صورت تكليفي توسط دولت انجام مي‌شود و قيمت‌گذاري توسط دولت تعيين خواهد شد. به عنوان مثال كلاس يك تا چه سقف قيمتي مشخصي مي‌تواند بنزين را حداكثر در حد سقف يا كمتر از سقف بفروشد و اگر كلاس جايگاه بنا به هر دليلي نزولي كند، ملزم خواهد بود بنزين را در سطح كلاس پايين‌تر بفروشد. كاظمي اظهار داشت كه در حال حاضر اين موضوع يك طرح است و بايد در دولت تصويب شود كه هم‌اكنون در حال تهيه پيش نويس براي دولت است؛ بنابراين پيشنهاد وزارت نفت اين بوده كه سه رده‌بندي كيفيت عرضه خدمات در سطح جايگاه‌هاي سوخت انجام شود.
 
جزئيات آزادسازي واردات بنزين
 
از چند هفته قبل، شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران، واردات بنزين بي‌كيفيت و فاقد استاندارد از تركمنستان را متوقف كرد. سيد ناصر سجادي، مديرعامل شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي با اشاره به برگشت يك محموله بنزين فاقد استاندارد به تركمنستان، گفته است شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي با توجه به پايين بودن استاندارد و كيفيت بنزين توليد شده در تركمنستان، واردات بنزين از اين كشور را متوقف كرد. علاوه بر اين، شركت اماراتي از تحويل اين محموله بنزين در بندر انزلي خبر داده و تاكيد مي‌كند كه محموله بنزين تركمني تنها به شركت‌هايي كه داراي مزيت «فورواردر» يا «كرير» باشند، فروخته خواهد شد.

در همين حال، هيات دولت سال گذشته با تصويب لايحه‌اي وزارت نفت را ملزم كرده بود كه واردات بنزين فاقد استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا را به طور كامل ممنوع كند و بنزين وارداتي بايد صرفا داراي استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا باشد. آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌های نفتي نشان مي‌دهد كه از ابتداي سال ‌جاري تاكنون حدود 4/8 ميليون ليتر بنزين در روز وارد كشور شده و اين در حالي است كه دولت مجوزي براي واردات روزانه ۱۰ ميليون ليتر بنزين به وزارت نفت داده است. سال گذشته به طور متوسط روزانه 6/4 ميليون ليتر بنزين وارد كشور شده بود كه در همین رابطه اعلام شد: رشد حدود سه درصدي مصرف در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از مهم‌ترين دلايل واردات بنزين كشور به شمار مي‌رود.

 

معاون وزير نفت در پاسخ به خبرنگاران درباره آزاد‌سازي كامل واردات بنزين در صورت اجراي طرح عرضه كلاس‌بندي‌شده اين فراورده نفتي در جايگاه ها، توضيح داد كه مجوز واردات بنزين توسط بخش خصوصي در لايحه بودجه سال ۹۳ و ۹۴ گنجانده شده كه اگر بخش خصوصي بتواند فراورده نفتي را وارد كند با نرخي كه توسط دولت تعيين مي‌شود، مي‌تواند آن را توزيع كند. اين عضو هيات‌مديره شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي همچنين تاكيد كرد كه جدا از بحث قيمت، بنزين وارداتي توسط بخش خصوصي بايد مطابق با استانداردهاي تعيين شده باشد و نظارت از لحاظ كيفي با شركت ملي پالايش و پخش نفتي خواهد بود.

اين مقام مسئول همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا بخش خصوصي مي‌تواند از زيرساخت‌هاي دولتي همچون خط لوله، مخازن و اسكله‌هاي نفتي براي واردات، انتقال و توزيع بنزين استفاده كند، گفت كه بله، اما بايد هزينه استفاده از اين زيرساخت‌ها را پرداخت كند. او اذعان داشت كه تاكنون بخش خصوصي از واردات بنزين استقبال نكرده و دليل آن اين است كه قيمت بنزين داخلي ارزان‌تر از بنزين وارداتي است.
 
بنزين سال آينده گران مي‌شود؟
 
كاظمي گفت كه براساس قوانين توليد، انتقال، ذخيره‌سازي، توزيع و عرضه بنزين بر عهده وزارت نفت است و درباره احتمال افزايش قيمت بنزين در سال ۹۵ هم شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي درباره قيمت‌گذاري بنزين، تابع وزارت نفت و دولت بوده و هر قيمتي را اعلام كنند، همان قيمت در كل دولت ثابت خواهد بود. معاون وزير نفت اضافه كرد كه اگر طرح كلاس‌بندي عرضه بنزين در دولت تصويب شود، جایگاهدار مي‌تواند در محدوده سقف قيمتي اعلامي با توجه به كلاس خود بنزين را بفروشد.

 وی خاطرنشان كرد: هدف كلي از اين طرح منفعت بردن مشتري است به طوري‌كه جايگاهداران ساختار فيزيكي جايگاه‌ها و نحوه برخورد با مشتري را اصلاح كنند. كاظمي درباره احتمال حذف و توقف عرضه كارتي بنزين در صورت اجراي طرح جديد كلاس‌بندي هم خاطرنشان كرد كه فعلا درباره كارت سوخت تصميم جديدي گرفته نشده و عرضه كارتي بنزين در جايگاه‌هاي سوخت ادامه دارد.

 

 اخبار  اقتصادی  -  شفاف  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------