آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

سهم تسهیلات مسکن چقدر افزایش می یابد؟ / برنامه دولت برای خانه دار کردن طبقه متوسط در سال ۹۵



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, مسکن

 سهم تسهیلات بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی باید به حدود 15 درصد یعنی بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان در سال برسد تا اهداف ترسیم شده برای این بخش امکان تحقق پیدا کند.

بازار مسکن سال 94 را در رکود گذراند و مانند سال 93 چشم انداز روشنی از رونق و افزایش سرمایه گذاری در آن دیده نمی شد. این رکود که اتفاقی مجزا از فضای کلی حاکم بر اقتصاد کشور نبود البته تشدید رکود در بسیاری از حوزه های مولد دیگر را نیز به دنبال داشت. به همین خاطر دولت با اتکا به برنامه های وزرات راه و شهرسازی و عاملیت بانک مسکن با جدیت و فوریت به دنبال افزایش توان مالی خریداران بالقوه و ایجاد در تحرک در بازار بود.

این برنامه ها که عمدتا با استفاده از تشکیل حساب پس انداز صندوق یکم و... بود، به گفته مسئولان دولتی، پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسکن در طبقه متوسط جامعه را هدف قرار داده بود؛ هدفی که البته هم در تحقق آن و هم در تناسب شرایط تحققش با وضعیت عمومی طبقه متوسط اما و اگرهایی وجود دارد.

گذشته از این، بررسی وضعیت تسهیلات پرداختی به حوزه مسکن اعم از تسهیلات خرید و ساخت نشان می دهد، سهم این بخش طی سال های اخیر دائما رو به کاهش داشته است و کارشناسان اقتصاد مسکن، یکی از علل رکود یکی دو سال اخیر را گذشته از تأثیرپذیری مسکن از رکود کلی اقتصاد ایران، همین کاهش مستمر سهم مسکن از تسهیلات بانکی می دانند.

سیدمحمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در این باره به خبرآنلاین گفت: «به طور متوسط طی سال های گذشته سهم تسهیلات اعطایی بخش مسکن و ساختمان از کل تسهیلات از رقم 13.5 درصد به حدود ۱۰ درصد در ده ماهه سال 94 کاهش پیدا کرده است بنابراین اگر در نظر داشته باشیم که این رقم را به  15 درصد از کل تسهیلات اعطایی هر سال  برسانیم می‌توان گفت هدف خوبی است».

وی افزود:« هدف ما این است که در هر سال حداقل ۱۵ درصد تسهیلات نظام بانکی به بخش مسکن و ساختمان تخصیص پیدا کند و مانده تسهیلات هم بالای ۲۰ درصد به خودش اختصاص بدهد. این می تواند یک هدف خوب باشد. اگر در سال به طور مثال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده می شود ۱۵ درصد آن یعنی 45 هزار میلیارد تومان باید به بخش مسکن اختصاص داده شود. تا اهداف ترسیم شده محقق شود».

مدیر عامل بانک مسکن ادامه داد:«یکی از طرح هایی که پیشنهاد دادیم این است که یک فاند یا همان صندوق با نام Iran Realestate Found تشکیل شود. این صندوق می تواند منابع خارجی را برای سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساختمان ایران جذب کند البته این تنها یک ایده و در حال تکمیل و شکل گیری است چرا که تا به امروز پیشنهادی از شرکت های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در بخش ساختمان نداشته ایم».

بت شکن گفت:« ما همه ی تلاشمان را می‌کنیم که به ویژه اقشار متوسط جامعه توانمندی لازم را برای اینکه صاحب یک واحد مسکونی «متوسط‌ متراژ» و «میان‌ قیمت» شوند، بدست بیاورند. تمام تلاشمان این است که این توانمندی به شکلی حاصل شود که بتوانیم توان مالی حداقل ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی را برای متقاضیان فراهم کنیم».

مدیرعامل بانک مسکن تأکید کرد:« ما به عنوان یک بانک دولتی به دنبال این هستیم که این کار را با حمایت دولت انجام دهیم که مهمترین گام دولت در این راستا افزایش سرمایه بانک است. تا به امروز هم  دولت و بانک مرکزی و شورای پول واعتبار به طرح های مختلف ما رسیدگی کرده و با بررسی این طرح ها حمایت ویژه از این بخش داشته است».

 اخبار اقتصادی  -  خبر  آنلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------