بازار سکه ، سكه است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

 بازار سکه و ارز در کشور ما ازجمله بازارهایی است که نه تنها ارتباط مستقیم با وضعیت اقتصادی و معیشت مردم دارد بلکه بر بخش‌های دیگر اقتصاد نیز بسیار موثر است.‌ رشد باورنکردنی قیمت سکه در 30 و اندی سال اخیر بسیار باورنکردنی بوده است. به طوری که قیمت هر قطعه سکه از 420 تومان در سال 57 به حدود یک میلیون و سی و نه هزار تومان در حال حاضر رسیده است. نوسانات و رشد قیمت سکه در این سال‌ها به قدری زیاد بوده که به باور برخی کارشناسان، پس انداز سرمایه به صورت سکه می‌تواند یک حاشیه امن پرسود را برای سرمایه گذاری در طول چند سال ایجاد کند.

  نوسانات قیمت سکه در دوره احمدی نژاد
در دوره هشت ساله دولت احمدی‌نژاد کشور با یک رشد حبابی در بازار سکه و ارز روبه رو بود و رکورد افزایش قیمت سکه در چندین سال اخیر شکسته شد. بررسی بازار سکه در این دوره نشان مي‌دهد در برخی روزهای سال پایانی دولت احمدی‌نژاد، قیمت حدود 5/1 میلیون تومانی برای سکه بر تابلوها ثبت شد که با این حساب می‌توان گفت رکورد افزایش قیمت سکه با رقم 1451 درصدی هم شکسته شده است. در این میان قیمت نیم سکه از 50 هزار و 200 تومان تا 600 هزار تومان بر تابلوها افزایش یافته که مقایسه این دو عدد افزایش 1095 درصدی را نشان می‌دهد. این درحالی است که در برخی مقاطع، نیم سکه 700 هزار تومانی نیز دربازار داخلی به ثبت رسیده بود که این رقم افزایش شدیدتری را نیز نشان می‌داد.


بررسی قیمت ربع سکه نیز در حدود 2900 روزی که از شروع به کار دولت احمدی‌نژاد گذشته، نشان می‌دهد ربع سکه 32 هزار تومانی مرداد ماه 84 تا پایان دوره ریاست جمهوری وی بیش از1150 درصد افزایش قیمت ثبت کرده است. البته در صورتی که روزهای پر التهاب بازار با نرخ بیش از 500 هزار تومانی را به خاطر بیاوریم، منحنی افزایش قیمت آن شیب صعودی بیشتری را هم نشان می‌دهد.


این افزایش قیمت قابل توجه در حالی است که بهای جهانی طلا از سال 84 تا روزهای پایانی دولت دهم تقریبا 197 درصد رشد ثبت کرده که در مقایسه با قیمت‌های داخلی بی‌تناسب است. ناگفته نماند که بهای جهانی طلا در بالاترین حد در سال 90 تقریبا تا 1923 دلار به ازای هر اونس هم بالا رفت که در مقایسه با نرخ 441 دلاری مرداد 84، حداکثر 336 درصد افزایش ثبت کرده که در مقایسه با افزایش حداکثری 1451 درصدی قیمت تمام سکه فاصله زیادی دارد.

 

در سال‌های ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد پدیده‌هایی چون سونامي‌نقدینگی در کشور، کاهش دستوری نرخ سود بانکی، افزایش شدید تورم، افزایش فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها، نامطلوب شدن فضای کسب و کار، افزایش شدید و لجام گسیخته تقاضای سفته بازی در بازارهای ارز و سکه، افت شدید بازدهی بازار سهام، افزایش شدید تقاضا برای واردات کالاهای غیر‌ضروری از آسیا، افت تولید و بی‌اعتمادی به برخی آمارهای اقتصادی داخلی، شرایط را برای بالارفتن تقاضا و قیت در بازار ارز و سکه مهيا كرد.


  امید به ثبات قیمت‌ها در بازار سکه در دولت روحانی
با روی کار آمدن روحانی و کابینه ‌اش امیدها برای بهبود این وضعیت نابسامان در اقتصاد کشور افزایش یافت و وضعیت بازار سکه و ارز نیز نسبت به گذشته و دولت قبل با بهبودهایی مواجه شد ولی کماکان کشور با نوسانات مقطعی در این بازارها مواجه بوده است. در دولت روحانی  با توجه به برنامه ریزی‌های چهار سال گذشته در زمینه سیاست خارجی و مذاکرات موفق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و همچنین اجرایی شدن برجام امیدهای زیادی وجود دارد که در سال پیش رو موانع اقتصادی در کشور بیشتر از پیش ازمیان برداشته شود. در این میان این امید وجود دارد که در بازار سکه و ارز نیز به سمت ثبات نسبی قیمت‌ها پیش برویم، هرچند باید درنظر داشت که  نوسانات این بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی صورت می‌گیرد.


  نوسانات فعلی متاثر از بازار جهانی طلاست
بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس اقتصادی و از مدیران با سابقه بانکی کشور در خصوص نوسان قیمت سکه در روزهای اخیر گفت: نوسانات و قیمت فعلی سکه در بازار درواقع مربوط به تغییرات در بازارهای جهانی طلاست. زیرا قیمت جهانی طلا در حال حاضر از 1000 دلار و 1050 دلار به 1250 دلار نزدیک می‌شود. همچنین در افزایش قیمت سکه در داخل کشور دو عامل موثر وجود دارد؛ یکی قیمت دلار چون به ارز دلار هر اونس طلا خریداری می‌شود و دیگری قیمت جهانی هر اونس طلا. هر سکه طلا تقریبا از 8 گرم طلا تشکیل شده است.


هر اونس طلا نیز 31 گرم وزن دارد یعنی تقریبا هر اونس طلا معادل 4 عدد سکه می‌شود، از تقسیم قیمت اونس طلا بر 4  درواقع قیمت خام سکه به دست می‌آید، حال اگر هزینه‌های جانبی را هم به آن اضافه کنیم، قیمت سکه طلا به دست می‌آید. در این میان اگر قیمت دلار یا اونس طلا هر کدام به صورت مجزا افزایش یابد، تغییری فزاینده در قیمت سکه ایجاد می‌کند.

 

حال اگر قیمت دلار در کشور و قیمت جهانی طلا به طور همزمان افزایش یابد، قیمت سکه بسیار سریع  رشد خواهد کرد اگر برآیند رشد این دوعامل صفر شود تغییری در قیمت سکه ایجاد نمی‌شود و چنانچه برآیند رشدشان مثبت باشد قیمت سکه با کندی افزایش پیدا می‌کند. این درواقع مکانیزم نوسان قیمت سکه طلاست.  در حال حاضر در کشور با رشد حبابی قیمت سکه مواجه نیستیم و افزایش قیمت‌ها به دلیل نوسان قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی است و قیمت سکه نیز در کشور  ما واقعی است.


این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: عواملی که در افزایش قیمت طلای جهانی موثرند، به رکود یا رونق اقتصادهای بزرگ دنیا مثل کشورهای اروپایی، آمریکا و چین و همچنین تراز پرداخت‌های این کشورها و تورم و رکودشان  وابسته است و درواقع متاثر از عوامل اقتصادی است که  هر چقدر بازار، امنیت بیشتری داشته باشد و اشتغال بیشتر باشد قیمت طلا کاهش پیدا می‌کند وهر چقدر امنیت کمتر باشد، به دلیل این که بانک‌ها و مردم از باب احتیاط ترجیح می‌دهند ذخیره پولی خود را در قالب طلا نگهداری کنند و طلا را در چنین شرایطی به ارز ترجیح می‌دهند، تقاضا برای طلا بیشتر شده و بنابراین دچار رشد قیمت می‌شود.


  تاثیر اندک عوامل داخلی بر افزایش قیمت‌ها
دکتر کاظم دوست حسینی، کارشناس اقتصادی
در خصوص برآورد واقعی قیمت سکه در کشور گفت: مسئله‌ای که در اقتصاد ایران متاسفانه به آن توجه نمی‌شود، این است که برآورد واقعی از قیمت سکه و ارز انجام نمی‌شود؛ یعنی یکسری متغیرهای اقتصادی وجود دارد که در نوسان قیمت ارز و سکه تاثیرگذارند و بانک مرکزی یا پژوهشکده پولی و بانکی قادر به محاسبه و ارزیابی آن هستند که بتوان یک دامنه‌ از قیمت ارز و سکه در دست داشت و تشخیص داد که اگر قیمت از دامنه علمي‌بالاتر رود، دارای حباب است یا قیمت آن واقعی است. متاسفانه این وضعیت در کشور ما وجود ندارد.


دوست حسینی  با اشاره به این که قیمت سکه هم تابع قیمت‌های جهانی طلا و هم تابع نقدینگی در داخل کشور و عرضه و تقاضا و عواملی از این دست است، تصریح کرد:  در حال حاضر بحث نرخ جهانی طلا تا حدود زیادی بر قیمت سکه در داخل کشور تاثیرگذار است زیرا نقدینگی موجود در کشور با وجود این که در حال حاضر بسیار زیاد شده و از ابتدای دولت فعلی تا به حال به حدود دو برابر رسیده ولی در بانک‌ها به نوعی مسدود است، حال اگر این میزان نقدینگی وارد جامعه شود و به هر دلیلی سپرده‌گذاران تشخیص دهند که از سرمایه خود به عنوان یک بازار موازی مثلا سکه، ارز یا طلا استفاده کنند، به طور قطع قیمت سکه باز هم نسبت به قیمت فعلی بالاتر خواهد رفت. در چنین شرایطی می‌توان تحلیل کرد که بازار داخلی روی نوسان قیمت سکه موثر بوده است. همچنین شاید تعدیل دودرصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی هم تا حدودی بر تقاضای سکه تاثیر گذاشته باشد.


وی ادامه داد:  از دیگر عوامل موثر در این خصوص مي‌توان به عوامل فصلی اشاره کرد مثلا در ایام عید تقاضا برای خرید سکه بالا می‌رود که باعث نوسان مقطعی می‌شود ولی در حال حاضر به اعتقاد بنده عمده تغییر قیمت در بازار سکه به بازارهای جهانی طلا برمی‌گردد. در بازارهای جهانی طلا نیز بحث عرضه و تقاضای طلا به عنوان یک فلز گرانبها که پشتوانه ارزی بسیاری از کشورهاست، مطرح است و در مقاطعی ممکن است تقاضا نسبت به عرضه در بازارهای بین‌المللی یا بورس طلا و ...  بیشتر شود.

 

اخباراقتصادی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------