آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

توضیحات نوبخت درباره افزایش یکباره قیمت‌ حامل‌های انرژی



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت‌ حامل‌های انرژی


اخبار اقتصادی - نوبخت عنوان کرد
تغییرات 1.3 درصدی منابع بودجه/تصمیمی برای افزایش یکباره قیمت‌ حامل‌های انرژی نیست

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در فاصله 63 روز از تحویل لایحه بودجه سال 93 و قبل از نهایی شدن آن به تبیین ابعاد قانون بودجه پرداخت.

به گزارش ایسنا ، محمدباقر نوبخت امروز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی با اشاره به تصویب بودجه 93 با 76 درصد آراء نمایندگان مجلس اظهار کرد: همانطوری که ما در وقت قانونی لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کردیم نمایندگان نیز در موعد مقرر لایحه را بررسی و با کمترین تغییر در اعداد و ارقام آن را به تصویب رساندند.

وی گفت: با تغییرات ایجاد شده در لایحه، مصارف بودجه کل کشور تنها 1.3 درصد و منابع آن نیز به همین اندازه افزایش یافته است.

نوبخت با اشاره به بودجه عمومی و بودجه شرکتهای دولتی و بانک‌ها به عنوان دو منبع اصلی تشکیل دهنده کل بودجه کشور گفت: منابع بودجه کل تنها 1.3 درصد تغییر کرده و از 783 هزار میلیارد تومان به 793 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، واگذاری دارایی‌های مالی به عنوان سه بخش اصلی بودجه عمومی کشور گفت: درآمدها که حاصل مالیات و حقوق گمرکی است از 92 هزار میلیارد تومان به 99 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که حدود هفت درصد رشد داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این که افزایش درآمدها ناشی از دو تصمیم مهم مجلس است که دولت نیز به طور مشروط با آن موافقت کرد، افزود: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تنها مشروط به اختصاص برای سلامت مردم از سوی دولت پذیرفته شد.

نوبخت اضافه کرد: همچنین عوارض پنج درصدی حقوق گمرکی ماشین‌های خارجی از دیگر افزایش‌ بر درآمدهاست که تنها برای تجهیز ناوگان آمبولانس‌های کشور صرف می‌شود. بنابراین تنها جایی که درآمدها اضافه شده فقط برای درمان و سلامت مردم است.

وی همچنین به تغییرات واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمده آن را فروش نفت تشکیل می‌دهد، اشاره کرد و گفت: فروش نفت به عبارتی فروش ثروت کشور است پس بهتر است به آن بگوییم واگذاری دارایی سرمایه‌ای که این درآمد نیز همانطور که قبلا در لایحه 79 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود بدون تغییر همین رقم نیز به تصویب رسید.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اضافه کرد: درآمد حاصل از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای که از ضرب سه رقم مقدار فروش نفت و میعانات، قیمت هر بشکه و نرخ برابری دلار و ریال به دست می‌آید طبق پیشنهاد دولت مجلس نیز همان یک میلیون فروش بشکه نفت، 297 هزار بشکه میعانات گازی و 120 هزار بشکه اختصاص پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را پذیرفت.

وی افزود: قیمت 100 دلاری برای هر بشکه نفت همچنین نرخ دلار 2 هزار و 650 تومان برای تسعیر ارز نیز مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت. این در حالیست که برای همین موارد نیز گاهی دهها و یا صدها پیشنهاد ارائه شد اما باز هم نظر دولت مورد تایید نمایندگان قرار گرفت.

نوبخت با اشاره به تغییرات مربوط به درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی که عمده آن را فروش اوراق مشارکت و سهام شرکت‌ها تشکیل می‌دهد، توضیح داد: رقم درآمدی در این بخش با 38 درصد افزایش از 22 هزار میلیارد تومان لایحه بودجه به 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که عمده آن مربوط به واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس است که اگر تحقق نیابد مشکلی از نظر کسری بودجه ندارد.

به گفته وی درآمدهای اختصاصی دولت نیز در مجلس تغییر قابل توجهی نداشت و تنها 2 دهم درصد افزایش یافت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: منابع بودجه عمومی با افزایش از 218 هزار میلیارد تومان لایحه به حدود 240 هزار تومان حدود 6.9 درصد افزایش یافته است.

تغییرات بودجه‌ای شرکت‌های دولتی و بانک‌ها صفر
نوبخت در ادامه تغییرات بودجه مربوط به شرکتهای دولتی و بانک‌ها را صفر عنوان کرد و ادامه داد: از آنجایی که اعداد و ارقام ما برای شرکتهای دولتی و بانک‌ها از سوی مجلس قابل قبول بود هیچ تغییری در آن ایجاد نشد.

وی تاکید کرد: درآمد کل تغییرات لایحه بودجه نسبت به قانون آن 1.3 درصد است که در سالهای قبل بسیار بیشتر از این بود حتی تا جایی که گاهی لایحه بودجه رد می‌شد.

نوبخت در ادامه بخش هزینه‌های مربوط به بودجه را تشریح کرد و گفت: هزینه‌های موجود در لایحه بودجه از 143 هزار میلیارد تومان به 149 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که تنها رشد 4.7 درصد افزایش داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بیان کرد: در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز (بودجه عمرانی) رشد 5.3 درصدی وجود داشته که بر این اساس هزینه این بخش از 37 هزار و 800 میلیارد تومان به 39 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش داشته است که این نکته مثبتی خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ در تملک دارایی‌های مالی نیز رشدی حدود 45.1 درصدی وجود دارد که هزینه این بخش را از 14 هزار میلیارد تومان به 20 هزار میلیارد تومان افزایش می‌دهد.

نوبخت با بیان این که جمع مصارف دولت که در حدود 194 هزار میلیارد تومان بود نیز به 210 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، توضیح داد: در قانون بودجه 92 که منابع عمومی 210 هزار میلیارد تومان تایید شد با انجام اصلاحیه آن را کاهش دادیم اما در سال آینده مجلس با افزایش 7.3 درصدی بودجه عمومی پیشنهادی دولت بار دیگر آن را به 210 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

به گفته وی در سالهای اخیر این نخستین بار است که بودجه عمومی نسبت به سال قبل از آن افزایش نیافته است که نشان از وجود انطباق مالی خواهد بود.

وی ادامه داد: کاهش تورم، نرخ بیکاری و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی وابسته به انضباط مالی دولت است و از سویی دیگر این تصمیمات ماست که اگر سنجیده باشد موجب ایجاد بهبود و در صورت غیر سنجیده بودن شرایط را حاد می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این که تهیه و بررسی بودجه 93 کاملا کارشناسی شده و با کار مضاعف انجام شد، بیان کرد: این در حالیست که عمده تغییرات ایجاد شده مربوط به بخش بهداشت و درمان، مناطق کمتر توسعه یافته و راه‌ها و آبهای روستایی است.

وی با اشاره به تغییرات انجام شده از سوی مجلس در بودجه پیشنهادی عنوان کرد: به وزارت نیرو اجازه داده شد تا بیش از 12 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها و تاسیسات زیر بنایی انجام دهد که یکی از نکات مثبت بود.

تن خواه 11 هزالر میلیاردی برای هدفمندی
نوبخت در ادامه به حذف و یا معلق ماندن تبصره هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: ما آرزو داشتیم که این تبصره حذف و یا معلق نماند چرا که تصمیم ما بر این بود تا برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها لایحه‌ای جداگانه را به مجلس ببریم اما با اصرار نمایندگان تبصره‌ای را تقدیم کردیم. که در نهایت به شورای نگهبان فرستاده شده و تن‌خواه 11 هزار میلیاردی برای آن تعیین شد.

وی ادامه داد: آنچه که ما در تبصره هدفمندی گنجانده بودیم عین همان عبارات و چهار ردیفی بودکه باید طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گرفت و تنها تغییر مربوط به افزایش منابع آن از 50 هزار میلیارد تومان به 62 هزار میلیارد تومان بود که 41 هزار میلیارد آن به اندازه امسال به خانوارها، 10 هزار میلیارد به تولید و 12 هزار میلیارد آن نیز به بهداشت و درمان اختصاص داشت.

وی با بیان این که ما فکر می‌کردیم که تبصره 21 پیشنهادی به مجلس بسیار شفاف است اما با وجود این که تا کنون حذف نشده اما پیشنهاد جایگزین برای آن ارائه شد که باید تا تیر ماه فرصت بازنگری در آن را داشته باشیم.

به گفته نوبخت در صورتی که تبصره هدفمندی در شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد و ما هم در مجلس با هم به توافق برسیم آن گاه آن را اجرایی خواهیم کرد.

هر گونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی تنها با توافق مجلس است
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در مورد برخی از اظهارات مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی قبل از پایان سال جاری بیان کرد: ما هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت این حامل‌ها با شیب تند نداشته و تنها زمانی این اقدام را انجام خواهیم داد که با مجلس به توافق رسیده باشیم.

وی با اشاره به منابع 50 هزار میلیارد تومانی موجود در بخش هدفمندی در قانون بودجه سال 92 گفت: این منابع که 38 هزار میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و 11 هزار میلیاردتومان آن از بودجه عمومی تشکیل می‌شود به طور کامل محقق نشد. این در حالیست که در سویی دیگر به جای این که 41 هزار میلیارد تومان آن بین مردم، پنج هزار میلیارد تومان برای بهداشت و چهار هزار میلیارد تومان برای تولید تخصیص یابد نیز به طور کامل اجرایی نشده و بخش عظیم درآمدی بین مردم تقسیم شد.

وی با بیان این که درآمد 38 هزار و 800 میلیاردی حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری به طور کامل محقق نشد و بیش از هشت هزار میلیارد تومان آن به دست نیامد گفت: دولت قبل که باید این افزایش قیمت را انجام می‌داد، اقدامی نکرد و ما نیز در حضور چند ماهه خود قیمت حامل‌های انرژی را افزایش ندادیم. بنابراین برای پرداخت 41 هزار میلیارد تومان بین مردم در کنار 30 هزار میلیارد تومان حاصله از افزایش قیمت حامل‌ها 11 هزار میلیارد تومان را به طور قانونی از خزانه کشور برداشته و بین مردم توزیع کردیم.

وی ادامه داد: هدفمندی یارانه‌ها بر این اساس بود که ما هر ساله از یارانه‌ها بکاهیم و آن را در رشد و توسعه کشور به کار گیریم اما نه تنها کل یارانه را پرداخت کردیم بلکه از خزانه که باید پول آن به بیمارستان‌ها و مدارس و سایر نیازهای اساسی مردم اختصاص می‌یافت، برداشت کردیم.

وی با بیان این که دولت این اختیار را دارد که برای جبران هشت هزار میلیاردی که در طول سال تحقق پیدا می‌کرد در یک ماهه باقیمانده نیز اقدام کند، تاکید کرد: اما با وجود این اختیار قانونی برای پر کردن فاصله بین 30 هزار میلیارد تومان درآمد حاصله از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و 38 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در بودجه 92 ما تا قبل از توافق کامل با مجلس و تعیین تکلیف قانون هیچ گونه اقدامی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: ما اختیار گران کردن قیمت حامل‌های انرژی در فاصله اندک باقیمانده تا پایان سال را داریم اما آیا می‌دانید که برای جبران بیش از هشت هزار میلیارد تومان کسری باید تا چه درصدی باید بر قیمت حامل‌ها اضافه کنیم؟ بنابراین فعلا چنین تصمیمی وجود ندارد.

وی با بیان این که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در هر مرحله‌ای تنها به مجلس یا دولت اختصاص نداشته و نیازمند عزم ملی است، بیان کرد: همانطوری که اگر خاطرتان باشد در اجرای مرحله اول تمامی تریبون‌ها و مسوولین تلاش کردند که بگویند باید هدفمندی اجرا شود تا ما بتوانیم به جایگاه توسعه‌ای شایسته برای کشور دست یابیم اکنون نیز همگان باید درصدد یاری برای اجرای فاز دوم برآیند.

نوبخت خاطرنشان کرد: ما اکنون چند ماه است که در اداره کشور حضور یافته‌ایم ونیازمند یاری همگان هستیم. این در حالیست که دولت برای ارائه سبد کالا دچار مشکل شد و همگان به او حمله آوردند تا جایی که رییس جمور که تکلیفی برای توزیع سبد کالا نداشت ناچار به عذرخواهی شد.

وی با تاکید بر این که وضع موجود در اجرای هدفمندی یارانه‌ها قابل ادامه نبوده و باید تغییر کند، گفت: همانطور که گفتم ما به هیچ عنوان به دنبال افزایش تند قیمت‌ها نیستیم و تنها می‌خواهیم برای مردم شفاف اعلام کنیم که باید زمانی نیز قانون هدفمندی به طور کامل اجرا شود که ممکن است تا 3 یا 4 سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم بدانند که همان 45 هزار تومانی که در هر ماه دریافت می‌کنند با وجود این که اندک است، در مجموع از خزانه کشور برداشت شده و می‌تواند موجبات ایجاد بیمارستان، مدرسه‌، راه‌ها و جاده ها، آبرسانی و سایر امکانات رفاهی را برای آنها فراهم آورد آنگاه خود از دریافت آن دست خواهند کشید.

وی تاکید کرد: با وجود این که ما برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید به توافق با مجلس برسیم اما صراحتا اعلام می‌کنم که بعد از این توافق و تایید قانونی یک روز نیز تاخیر نخواهیم داشت چرا که بخش قابل توجهی از این منابع برای خود مردم در بهداشت و تولید صرف شده و به نفع آنان خواهد بود.

سبد کالا به خبرنگاران نیز تخصیص می‌یابد
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه در مورد اختصاص سبد کالا نیز گفت: خبرنگاران نیز جزو جامعه هدف ما بودند و باید به آنها پرداخت شود اما این که جامعه هدف در حال گسترش است محدود به اقشار مورد حمایت است که در حیطه وظایف وزارت کار و وزارت صنعت قرار می‌گیرد.

دولت به دنبال افزایش کیفیت بنزین یورو 4 است
نوبخت همچنین در مورد تصمیم دولت برای واردات بنزین بیان کرد: ما به طور جدی به دنبال افزایش کیفیت بنزین یورو 4 هستیم.

قطعا باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از 10 سنت کمتر باشد
نوبخت همچنین در مورد افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از 3 سنت به 15 سنت تصریح کرد: ما این تغییر قیمتی را جهش بزرگی می‌دانیم که باید به طور واقع‌بینانه تعیین شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به گونه‌ای تعیین شود که ضمن ایجاد مزیت نسبی برای کشور و تولید کنندگان را نیز به همراه داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خاطرنشان کرد: 15 سنت برای افزایش قیمت خوراک پتروشیمی به گونه‌ای است که جاذبه‌ای را برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی ایجاد نمی‌کند. بنابراین ما معتقدیم که باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها قطعا از 10 سنت کمتر باشد.

امدادرسانی به مناطق برف زده در حال انجام است
وی همچنین در مورد اینکه تا کنون اقدام مناسبی برای امداد رسانی به مناطق برف‌زده انجام نشده است، تصریح کرد: آیا در روزهای اول خاطرات‌تان است که برق چند روستا قطع بود و راه‌های ترددی بسته شده بودند اما الان بسیاری و یا تمام روستاها برق داشته و راه‌های اصلی آن باز است.

نوبخت افزود: کمک‌های کالایی نیز به طور دائم برای مناطق برف‌گیر ارسال می‌شود و امداد رسانی برای آنها ادامه دارد. این در حالیست که با توجه به اختصاص 15 میلیاردی تن‌خواه برای هر یک از استانهای گیلان و مازندران مابقی خسارات وارده نیز در ادامه جبران خواهد شد.

واریز عیدی 503 هزار تومانی همراه با حقوق بهمن ماه
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به مصوبات روز یکشنبه هیات وزیران از پرداخت عیدی کارکنان همراه با حقوق بهمن‌ماه همچنین اختصاص تنخواه 15 میلیارد تومانی به هر یک از دو استان گیلان و مازندران خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات روز گذشته هیات دولت از اختصاص تنخواه 15 میلیارد تومانی برای استان‌های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: در روز گذشته گزارشی از آسیب‌های وارد شده به دو استان مازندران و گیلان در جلسه هیات وزیران مطرح شد که بنا بر دستور رییس جمهور قرار شد تا نهایی شدن گزارش خسارات وارد شده به بخش‌های دولتی و مردمی در این دو استان، حدود 15 میلیارد تومان تنخواه به طور فوری به هر یک از این دو استان گیلان و مازندران اختصاص یابد.

به گفته نوبخت مابقی خسارات وارد شده نیز در ادامه پرداخت خواهد شد.

انتشار اوراق مشارکت برای پرداخت طلب پیمانکاران
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین از دیگر مصوبات هیات وزیران را انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت عنوان کرد و افزود: برای اجرای بند 39 قانون بودجه 92 در مورد انتشار پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت، در مرحله اول هزار میلیارد تومان از این اوراق منتشر شد که با استقبال مردمی همراه نبود اما در مقابل پیمانکاران آن‌ها را خریداری کردند.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال پیمانکاران، حدود هزار میلیارد تومان دیگر اوراق منتشر خواهد شد که در صورت فروش، به طور نقدی و در غیر این صورت به صورت اوراق بهادار در پایان سال به عنوان بخشی از طلب پیمانکاران به آن‌ها پرداخت می‌شود که در نهایت حدود 2 هزار میلیارد تومان از طلب پیمانکاران تسویه خواهد شد.

نوبخت همچنین از پرداخت عیدی 503 هزار تومانی کارکنان همراه با حقوق بهمن‌ماه خبر داد و گفت: بنا بر مصوبه هیات وزیران، تلاش خواهیم کرد تا عیدی را در زمان اعلام شده پرداخت کرده. همچنین تحقوق اسفندماه را نیز زودتر از موعد بپردازیم. 

اخباراقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------