آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

جدیدترین‌جزییات‌ازپرونده فساد۳هزارمیلیاردی



در جدیدترین صورت های مالی بانک صادرات اعلام شده که رقم بدهی های احتمالی این بانک بابت پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی، در پایان سال ۹۳، مبلغ ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که اکنون کاهشی ۵ هزار میلیاردی پیدا کرده است.

به گزارش تسنیم، ماجرای تخلف سه هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور، تا مدتها خبر اول رسانه ‌های داخلی بود و اگرچه فقدان مقررات و سیستم جامع بانکی و تخلف برخی مدیران میانی، این اتفاق تلخ را رقم زد اما برخورد قاطع دستگاه قضایی و بازگشت اموال مذکور به بیت المال، توانست اعاده حیثیتی برای این جرم بزرگ باشد.

ماجرا از این قرار است که مجموعه ای مشهور به «امیر منصور آریا» با تبانی و نفوذ به یک شعبه بانک صادرات، اقدام به صدور LCهای (اعتبار اسنادی ریالی داخلی) جعلی به مبالغ ده ها میلیارد تومان می کرده است و بدون آنکه وجه LCهای مذکور را به بانک بپردازد، آن ها را دریافت و به بانک های دولتی و خصوصی دیگر داخلی به قیمتی پایین تر از قیمت رسمی LC می فروخته است که رویه ای مرسوم در شبکه بانکی محسوب می شد.

اما با لو رفتن موضوع و اطلاع مسئولان ارشد بانک ها از این قضیه، دستگاه اطلاعاتی و قضایی کشور وارد ماجر شده و توانستند آنرا مدیریت کنند. البته یک نکته مهم برای شبکه بانکی همچنان موضوعیت دارد و آن، طلب برخی بانک های کشور از اعتبارات اسنادی گشایش شده توسط این مجموعه متخلف است.

در جدیدترین صورت های مالی منتشره توسط بانک صادرات ایران که مربوط به گزارش فعالیت های این بانک در سال 94 است، مبحثی تحت عنوان "بدهی های احتمالی" درج شده است که در آن از رقم 3 هزار و 500 میلیارد ریال دعاوی حقوقی مطروحه علیه بانک یاد شده است. البته در این صورت های مالی اعلام شده که رقم مذکور در پایان سال 93، مبلغ 8 هزار و 700 میلیارد ریال بوده است که اکنون کاهشی 5 هزار میلیاردی پیدا کرده.

البته در این گزارش رسمی، مشخص نشده است که آیا 5 هزار میلیاردی که طی سال 93 تا 94 از مجموع بدهی های صادرات کم شده، به علت پرداخت مطالبات سایر بانک ها بوده یا حکم قطعی به نفع بانک مذکور و به ضرر شکات، صادر شده است؟!

 اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی,پرونده فساد۳هزارمیلیاردی


در توضیح این مبحث نیز، اعلام شده است که طرح دعوای برخی از بانک های تنزیل کننده، علیه بانک صادرات در شعب دادگاهها بعضا در مرحله بدوی و برخی در مرحله تجدیدنظر قرار دارد که 3 فقره از آنها منجر به صدور رای قطعی تجدیدنظر گردیده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به حکم شعبه 13 دیوانعالی کشور راجع به فساد بزرگ 3 هزار میلیاردی گروه امیر منصور آریا، اعلام شده است که طبق این حکم، بانکهای مال باخته (تنزیل کننده) باید مطالبات خود بابت اعتبارات اسنادی جعلی را از محل اموال مه آفرید امیرخسروی (محکوم علیه ردیف اول پرونده) به نسبت طلبشان، وصول کنند که این موضوع نزد معاون دادستان تهران، در مرحله اجرای حکم است.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------