بنگاه‌ها مجاز به دریافت ارزش افزوده کمیسیون هستند؟



 اخباراقتصادی, خبرهای  اقتصادی, بازار  مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: دفاتر مشاور املاک مجاز هستند ۹ درصد از مبلغ کمیسیون را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از متعاملین دریافت کنند.

حسام عقبایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: همه بنگاه‌های املاک می توانند ۹ درصد از مبلغ کمیسیون را برای مالیات بر ارزش افزوده از متعاملین دریافت کنند و مشاوران املاکی که این مبلغ را نگیرند مجبورند آن از جیب خودشان به سازمان امور مالیاتی بپردازند.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده مصوبه مجلس است و شغل مشاورین املاک هم مشمول آن می شود. البته با توجه به عملکرد برگه مشاغلی که سازمان امور مالیاتی صادر می کند معمولا چندین برابر آن ۹ درصد را از دفاتر املاک وصول می کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه دفاتر مشاور املاک معمولا برای اخذ کمیسیون و ۹ درصد ارزش افزوده مجبور به چانه زنی های بسیاری با متعاملین می شوند، گفت: خواسته ما این است که مالیات بر ارزش افزوده را حذف کنند تا موجرین، ‌مستاجرین و مشاوران املاک از این وضعیت خلاص شوند. این مبلغ بعضا بار اضافه‌ای به دوش مستاجران و موجرین است و مشاوران املاک مجبورند آن را وصول کنند.

به گفته عقبایی، در معاملات خرید و فروش اصلا ارزش افزوده مفهومی ندارد؛ زیرا چیزی به قرارداد اضافه نمی شود که مالیات به آن تعلق بگیرد. به طور مثال مالیات بر ارزش افزوده یک میلیون تومان کمیسیون ۹۰ هزار تومان می شود که در بسیاری موارد طرفین معامله از پرداخت آن سر باز می زنند. لذا ارزش افزوده ای در این میان وجود ندارد.

وی درباره این مساله که برخی دفاتر مشاور املاک برای پایین آوردن مبلغ کمیسیون از ارایه کد رهگیری امتناع می کنند، گفت: عدم ارایه کد رهگیری عواقب خطرناکی برای مشاورین املاک دارد. مثلا اگر پول پیش مستاجر پایمال شود بنگاه باید آن را بپردازد یا اگر فروشنده ملکی را به دو نفر بفروشد بنگاه مقصر است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: عدم ارایه کد رهگیری به قصد فرار از مالیات هم توجیهی ندارد؛ زیرا سازمان امور مالیاتی با کد رهگیری کاری ندارد و اصلا کد رهگیری با مالیات بر ارزش افزوده لینک نیست که کسی بخواهد با این نیت از ارایه آن خودداری کند.

عقبایی با انتقاد از نبود ضوابط مشخص برای اخذ مالیات گفت: در حال حاضر سازمان مالیاتی بر اساس تشخیص خودشان مالیات می بندند. معمولا هم رقم اولیه با چانه زنی تغییر می کند؛ چرا که هیچ مبنای مشخصی در کار نیست.

بنابراین گزارش، بر اساس تعرفه مشخص که از طرف اتحادیه مشاوران املاک به به کلیه دفاتر مشاور املاک اعلام شده مبلغ کمیسیون خرید و فروش املاک در شهر تهران تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد و از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵ صدم درصد از هر طرف معامله به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده مبلغ کمیسیون است و بیش از مبلغ نباید پرداخت شود. درخصوص اجاره هم باید یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف معامله به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده مبلغ کمیسیون اخذ شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------