«پایان کار» بعد از پایانِ کار



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, مسکن  مهر

وزیر مسکن اعلام کرد: مسکن افزایش قیمت نخواهد داشت واحدهای مسکن مهر به استناد مصوبه کارگروه مسکن مهر ناقص و بااشکال تحویل متقاضیان می‌شد

 هفته گذشته برای حوزه راه و شهرسازی روزهای پرخبر و پرکاری بود. روزهایی که با موضوع گران شدن اوراق حق تقدم مسکن شروع شد، با شایعه افزایش قیمت مسکن در آینده‌ای نزدیک به اوج رسید و با خبرهای جدید از حوزه حمل‌ونقل به پایان رسید. البته مهم‌ترین خبر در حوزه مسکن و شهرسازی مربوط به لغو مصوبه مسکن مهر بود.

 

مصوبه‌ای که به استناد آن سازندگان مسکن مهر می‌توانستند برای ساختمان‌هایی که به مرحله سفت‌کاری رسیده‌اند، از شهرداری پایان کار بگیرند و این خانه‌ها را تحویل متقاضیان بدهند. اما مشکل از جایی آغاز می‌شد که بیشتر این خانه اشکال‌های فراوانی داشت و در حقیقت قابل سکونت نبود، ضمن این‌که هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای را برای صاحبان آن به همراه داشت. این مشکلات باعث شد شکایت ها بالا بگیرد و پای سازمان بازرسی کل کشور را به ماجرا بکشاند. بر این اساس سازمان بازرسی کل کشور دادخواستی به دیوان عدالت اداری  ارایه داد تا مصوبه ای را باطل کند که اجازه می داد سازنده مشکن مهر بدون پشت‌سر گذاشتن مراحل نهایی و تکمیل عملیات داخلی ساختمان مانند نازک‌کاری از شهرداری پایان کار دریافت کند.

 

این درخواست سرانجام توسط دیوان عدالت اداری پذیرفته شد و مصوبه جنجالی دولت قبل باطل اعلام شد. این مصوبه درحالی باطل شد  که دادن پایان کار به چنین واحدهایی فقط هزینه اضافه برای بهره‌بردار و متقاضی نهایی در پی داشت. ضمن این‌که این شیوه تحویل به‌طورکلی مقررات ملی ساختمان و قوانین برنامه پنجم توسعه را نادیده می‌گیرد. حال با وجود این‌که تعداد زیادی از واحدهای مسکن باقی نمانده، این مصوبه ابطال یا در حقیقت به نوعی تصحیح شده و به تفکیک گفته شده که سفت‌کاری شامل چه مواردی می‌شود و از مهندسان ناظر در شهرداری‌ها نیز خواسته شده که به موارد گفته‌شده با دقت توجه کنند.


عرضه اوراق مسکن
ابتدای هفته گذشته به یک‌باره اوراق حق تقدم مسکن رو به افزایش گذاشت و به دامنه حدودی ١٠٠‌هزار تومان هم رسید. با این افزایش قیمت، شایعه شد که قیمت مسکن با توجه به این‌که رونق اقتصادی هم در پیش است، گران می‌شود. این خبر با افزایش میزان تسهیلات مسکن هم همراه شد و باعث شد تا در بازار به‌طور کاذب افزایش‌ قیمت در برخی نقاط دیده شود، اما در مورد این افزایش قیمت ابتدا مسئولان فرابورس توضیحاتی ارایه کردند. مسئولان فرابورس اعلام کردند که افزایش قیمت اوراق حق تقدم مسکن به دلیل کاهش عرضه این اوراق بوده و با افزایش عرضه در روزهای آینده قیمت کاهش پیدا می‌کند. پس از آن نیز عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز اعلام کرد با توجه به افزایش ٥‌درصدی معاملات مسکن و میزان افزایش قیمت اوراق بعید است که افزایش قیمت اوراق تاثیری در افزایش قیمت مسکن داشته باشد. البته وزیر مسکن هم با رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم‌عقیده است و اعلام کرد که با توجه به شرایط بازار افزایش قیمتی برای مسکن پیش‌بینی نمی‌شود. البته اتفاق‌های حوزه حمل‌ونقل در روزهای اخیر به‌خصوص پس از کلید زدن قطار تندرو تهران - اصفهان وارد فاز جدید و مهمی شد.


٢٠٠‌هزار واحد باقی مانده
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از افزایش عرضه اوراق حق تقدم مسکن تا یک هفته آینده برای کاهش قیمت آن خبر داد و با اشاره به این‌که ۳۰۰‌هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته، افزایش قیمتی در مسکن پیش‌بینی نمی‌شود.
او درباره مصوبه دولت برای فروش واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی به پیمانکاران اظهار کرد: مشکل مسکن مهر در مصوبه دولت بیشتر شامل واحدهایی است که در جاهای فاقد متقاضی واقع شده اندو بقیه پروژه‌ها که متقاضی دارند دارای تسهیلاتی هستند که مشکلات خدمات زیربنایی و روبنایی را تا حدی مرتفع می کنند.

 


وی با اشاره به این‌که حدود ١١٧‌هزار مسکن مهر بدون متقاضی را برای فروش عرضه کرده‌ایم، افزود: فروش این واحدها خیلی مشکل است. تلاش می‌کنیم از محل منابع داخلی تمام پروژه‌ها را فعال و زنده نگه‌داریم. پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر ٩٣‌درصد است. در جاهایی که متقاضی وجود دارد، نازک‌کاری ١,٩‌میلیون واحد مسکونی به اتمام رسیده است.


آخوندی با بیان این‌که حدود ٢٠٠‌هزار مسکن مهر باقی مانده که بیشتر در مرحله سفت‌کاری یا نازک‌کاری قرار دارند که به‌زودی به اتمام می‌رسد، افزود: ‌مسکن مهر یک پروژه نیست و بیش از ٢٠٠ پروژه است که شهر به شهر تمام می‌شود. یک‌سری جاها که اراضی مسأله‌دار بوده که حدود ٤٩‌هزار واحد داریم که هم‌اکنون در دادگاه برای تعیین تکلیف هستند. از قوه قضائیه خواسته‌ایم تسریعی در روند رسیدگی به این پرونده‌ها انجام شود. شهر به شهر پروژه‌های مسکن مهر بسته شده و امسال مختومه می‌شود.


وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که برنامه‌ای که ما از ابتدا داشتیم این بود که بتوانیم قدرت خرید متقاضی را تنظیم کرده و از طریق سیستم پس‌انداز بازار پاسخگوی تقاضاهای مسکن باشد، یادآور شد: الان حوزه پس‌انداز کاملا فعال شده و براساس آمار تعداد افرادی که در صندوق پس‌انداز یکم پس‌انداز کرده‌اند از ٦٠‌هزار واحد گذشت و بیش از ١٠٠٠‌میلیارد تومان تجهیز منابع صورت گرفته است. در ٤ ماه نخست ‌سال تسهیلات خرید یا ساخت برای متقاضیان در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته ٩١‌درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که ما به سمت خروج غیرتورمی از رکود در بخش مسکن بازگشته‌ایم.


برنامه برای اقشار کم‌درآمد
آخوندی در پاسخ به این‌که چه برنامه‌ای برای اقشار کم‌درآمد دارید، گفت: قطعا برای این قشر برنامه داریم، اما باید مسکن مهر را که تمام منابع دولت را به خودش اختصاص داده، تمام کنیم تا بتوانیم منابع جدید را برای برنامه‌های جدید شروع کنیم. در این راستا طرح مسکن اجتماعی را به‌عنوان جایگزین مسکن مهر مطرح کردم، مسأله‌ای که در تمام دنیا تجربه شده است و ابداع خود من نیست. باید مسکن مهر را جمع کنیم و دولت بتواند منابعی را آزاد کند.


وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برنامه‌ام این است که به حساب ١٠٠ امام برگردیم، گفت: درحال حاضر برای هر نفر ٨٠‌میلیون تومان و برای زوج ١٦٠‌میلیون در نظر گرفته‌ایم که این رقم در تهران ٨ برابر شده است. فکر نمی‌کنم به این زودی این سقف افزایش یابد چون باید دریافت‌کنندگان توان بازپرداخت را داشته باشند. این رقم برای شهرهای متوسط بسیار کارآمد است.


آخوندی در پاسخ به گلایه مردم نسبت به قیمت بالای اوراق حق تقدم گفت: دو سیستم برای دریافت تسهیلات مسکن است که یکی سیستم پس‌انداز با نرخ سود ١١‌درصدی است. درباره اوراق نیز به دنبال آن هستیم که میزان عرضه را افزایش دهیم که فکر می‌کنم تا یک هفته آینده با افزایش عرضه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.


اتصال قطار تندرو به فرودگاه امام‌خمینی(ره)
بخش مهم دیگری که وزیر راه به آن پرداخت، حمل‌ونقل و راه بود. آخوندی گزارش کوتاهی از آخرین وضع پروژه آزادراه تهران - شمال و دیگر خطوط جدید حمل‌ونقل ارایه کرد. گزارشی که نشان می‌داد قراردادهای جدیدی برای این بزرگراه بسته و تغییراتی در آن داده شده است. آخوندی در مورد آخرین وضع پروژه آزادراه تهران - شمال و حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در این پروژه گفت: درحال حاضر بنیاد مستضعفان به‌عنوان شریک دولت در آزادراه تهران ـ شمال برنامه‌های مناسبی را برای تکمیل این آزادراه ارایه داده است، ضمن آن‌که دولت از عملکرد بنیاد در این آزادراه راضی است.


آخوندی درباره ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم - اصفهان، گفت: لازم است ایستگاه دسترسی به راه‌آهن سریع‌‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان در مرکز شهر تهران احداث شود و این منطقی نیست که از شهر آفتاب ایستگاه اولی داشته باشیم.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که احداث ایستگاه در فرودگاه امام خمینی(ره) هم مدنظر این پروژه است، اظهار داشت: مردم باید با قطار سریع‌السیر به فرودگاه امام دسترسی داشته باشند، ضمن این‌که تأکید می‌کنم ایستگاه‌های قم و اصفهان باید درون شهرها باشد.


وی با اعلام این‌که بازگشایی اعتبارات اسنادی از کشور چین با رقم ٢,٢‌میلیارد دلار انجام شده است، گفت: این پروژه از سال‌های گذشته در نظر گرفته شده بود، اما قرارداد آن به امضا نرسید و در دوره جدید با افزودن مسیر تهران ـ قم قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان در دستورکار قرار گرفت.


آخوندی ادامه داد: در طراحی جدید در نظر است پس از انتقال ایستگاه‌های واقع در خارج از شهر به داخل شهر، ایستگاه‌های مورد نظر را به وسیله مترو با ایستگاه‌های متروی داخل شهرهای قم و اصفهان متصل کنیم. همچنین درباره اتصال این راه‌آهن سریع‌السیر به راه‌آهن اصفهان ـ شیراز جلساتی برگزار کرده‌ایم.

 

 اخبار اقتصادی  -  شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------