آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

خرید اوراق برای وام مسکن به چه قیمتی؟



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,اوراق تسهیلات مسکن

در حالی که در روزهای گذشته متوسط قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته گران ترین برگ تقریبا ۹۵ هزار تومان داد و ستد شد.

به گزارش ایسنا در ماه های گذشته قیمت هر برگ از تسهیلات مسکن که در فرابورس ایران عرضه می شود به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسید؛ به طوری که استفاده از این اوراق برای گرفتن وام مسکن و خرید خانه، چندان نمی‌توانست توجیه اقتصادی داشته باشد. این موضوع نفس به وجود آمدن این اوراق و وام مسکن را تحت تاثیر قرار داده بود، چرا که قرار بر این بود افرادی که از بنیه مالی ضعیف تری برخوردارند با این تسهیلات خانه دار شوند.

اما چند روزی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبت به ماه گذشته کاهش یافته، به طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت پایانی هر برگ از این اوراق در بیشترین حالت به رقم ۹۴ هزار و ۸۰۰ تومان بالغ شد و کمترین قیمت این اوراق نیز به عدد ۹۰ هزار و ۴۰۴ تومان رسید. البته این مبلغ نیز هنوز گران است و دست نیازمندان به وام مسکن را برای دریافت این وام بسته است.

در ماه های گذشته با شنیدن اخبار مربوط به کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی تحت تاثیر انتظارات به وجود آمده فکر می شد با این اقدام نقدینگی از بانک ها خارج می‌شود. گذشته از این که این اتفاق افتاد یا خیر باعث شد با توجه به انتظارات به وجود آمده محدودیت هایی در حجم عرضه قیمت اوراق تسهیلات مسکن به وجود آید و این موضوع سبب رشد قیمت این اوراق شد و هنوز  هم که قیمت آن نسبت به روزهای گذشته کمی تلطیف شده، گرانی این اوراق اقدام برای گرفتن وام مسکن را سخت کرده است، چرا که نرخ ۱۷.۵ درصدی برای بازگرداندن وام مسکن به رغم کاهش نرخ سود بانکی تا ۱۵ درصد، خود بخشی از مشکلات پیش روست.

در اواخر مرداد ماه گذشته بود که شورای پول و اعتبار اعلام کرد که مجوز فروش اوراق مسکن به همه بانک های خصوصی و دولتی داده می شود. این موضوع هنوز توسط بانکی شروع نشده ولی به خودی خود می‌تواند دلیلی باشد بر کاهش قیمت این اوراق در روزهای جاری؛ چرا که با پیچیدن این خبر در فضای رسانه ای، در داد و ستد اوراق تسهیلات مسکن تاحدودی جوی رقابتی پیش آورده و این جو باعث کشف قیمت پایین تری شده است.

در ادامه به این سوال همیشگی می پردازیم که در حال حاضر هر شخص باید برای دریافت وام مسکن باید چه مبلغی را صرف خرید اوراق تسهیلات مسکن کند. همانگونه که اعلام شده زوج های تهرانی با خرید ۲۰۰ برگ از اوراق تسهیلات مسکن می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به این مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام جعاله تعلق می‌گیرد. با این حساب برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام با قیمت هر برگ به طور متوسط ۹۳ هزار تومانی  باید ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اوراق، توسط تهرانی ها خریداری شود  که این مبلغ با احتساب ۱۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۲۰ برگ بهادار با قیمت یک میلون و ۸۶۰ هزار تومان از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند در مجموع باید ۲۰ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان صرف خرید ۲۲۰ اوراق شود.

همچنین زوج های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کنند می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۱۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان اوراق وام جعاله  باید در مجموع برای خرید اوراق مبلغ ۱۶ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان پرداخت کنند.

زوج های  ساکن در مناطق غیر از دو مورد ذکر شده بالا،  می توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار با قیمت هر برگ تقریبا ۹۳ هزار تومان خریداری کنند که با این حساب ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان مبلغ این اوراقشان می شود که این مبلغ به علاوه یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومانی که برای اوراق مربوط به وام جعاله پرداخت خواهند کرد باید در مجموع ۱۳ میلیون و ۲۰ هزار تومان صرف هزینه ۱۴۰ برگ بهادار کنند.

لازم به توضیح است که غیر زوج‌های تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج هایی که در مراکز استان های  بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

با این حساب غیر زوج های تهرانی باید برای خرید این اوراق ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت باید مبلغ ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دیگر افراد باید مبلغ ۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته مبلغ یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان هم بابت خرید ۲۰ ورق برای وام جعاله بر این مبالغ اضافه می شود.

گفتنی است اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ ۵ میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق صادره به مدت دو سال است و حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش زمان باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است.

البته از نوزدهم مردادماه ۱۳۹۵، اوراق تسهیلات مسکن سال ۱۳۹۳ که از زمان انتشار به مدت دو سال اعتبار و قابلیت خرید و فروش در بازار فرابورس را داشتند؛ یعنی اوراق تسه صادره از ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ تا ۱۵ اسفندماه این سال(تسه ۹۳۰۱ تا ۹۳۱۲) به مدت شش ماه دیگر قابلیت خرید و فروش در بازار پیدا کردند. همچنین از آنجا که نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین تا مرداد ۱۳۹۳ با پایان یافتن مهلت اعتبار آن ها متوقف بودند، طبق این مصوبه بار دیگر بازگشایی شدند.

در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی برای خرید اوراق به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

انتهای پیام

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------