هزینه مصرف روزانه و ماهانه میوه ایرانی‌ها چقدر باید باشد؟ +جدول قیمت‌ها




اخبار اقتصادی - هزینه مصرف روزانه و ماهانه میوه ایرانی‌ها چقدر باید باشد؟ +جدول قیمت‌ها

می‌گویند مصرف سرانه‌ میوه در کشور به نسبت استانداردهای جهانی بسیار کاهش پیدا کرده‌ است. در حالی‌که در دلایل ذکر شده برای این موضوع، اشاره‌ای به هزینه‌ آن نشده است.

 منطقی است که با افزایش قیمت یک محصول، قشری که توان مالی لازم برای خرید آن را ندارند، از خریداری آن صرف نظر می‌کنند و یا به فکر جایگزینی مناسب (هم از نظر قیمت و هم خواص مشابه) می افتند.

این قاعده‌ای است که در هیچ جای جهان به اندازه‌ی کشور ما مصداق ندارد.

بدون تعارف برای ما ایرانی‌ها داشتن 5 مانتو، 5 جفت کفش و 5 دست مبلمان ضروری‌تر است. هرساله با افزایش قیمت آنها، باز هم شب عید وسوسه‌ خریدشان را پیدا می‌کنیم.

اما خوردن 5 نوبت میوه و سبزی در روز  که برای حفظ سلامتی و تناسب اندام فوق‌العاده ضروری است، را به کلی فراموش کرده‌ایم یا به سادگی از کنار با پوزخندی می‌گذریم.

از سوی دیگر عدم ثبات در قیمت بازار میوه در چند وقت اخیر سبب شده تا مردم با این بهانه‌ که: «پول نداریم، میوه هم نمی‌خوریم» به راحتی از مصرف آن صرف نظر می‌کنند. از طرفی دیگر باید حق داد که بار هزینه‌های روی دوش خانواده‌ها آنقدر سنگین شده که چاره‌ای هم جز این نیست.

در همین گیر و دار است که پزشکان پی در پی گوش‌زد می‌کنند که در هوای سربی تهران به صورت مداوم میوه مصرف کنید. اما شاید برای یک خانواده با  2فرزند کمی سخت باشد که بخواهند با سبک و سیاق پزشکان پیش بروند.

شرح جدول و نحوه‌ محاسبه
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه 400 گرم (تقریباً 3 وعده) میوه یک استاندارد معقول است. در حالی که براساس آمار ارائه شده، ایرانی‌ها به‌طور متوسط روزانه حدود 280 گرم میوه مصرف می‌کنند.

با این تفاسیر می‌بایست ساز و کاری را محاسبه می‌کردیم تا ببینیم یک فرد در یک روز چقدر میوه مصرف می‌کند.

نتیجه آن شد که با پرس و جوی فراوان به یک الگوی قابل قبول برای اکثریت جامعه آماری‌مان رسیدیم. به این صورت که قیمت هر کیلو میوه را به نسبت هر عدد از آن استخراج کردیم.

به عنوان مثال: طبق استانداردها افراد باید روزانه یک عدد سیب میل کنند. از سویی دیگر به صورت تقریبی برآورد شده است که هر یک کیلو سیب معادل 4 یا 5 عدد خواهد شد.

به همین ترتیب تک تک اقلام را به نسبت تعداد مصرف آنها و سپس قیمت هر سهم به دست آوردیم.

در ادامه به هزینه نهایی مصرف روزانه و ماهانه سبد میوه خانوار رسیدیم. اعدادی نه‌چندان قابل قبول و نه‌چندان قابل اجرا.

 

 اعداد به تومان است

اخبار,اخبار اقتصادی,میزان مصرف میوه در ایران

 

اعداد به تومان است

اخبار,اخبار اقتصادی,میزان مصرف میوه در ایران

اخبار اقتصادی - بازار خبر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------