آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

هیچ تشکیلاتی حق افزایش قیمت خودرو را ندارد



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - تاکید قاطع رئیس شورای رقابت بر حقوق مصرف کنندگان:
هیچ تشکیلاتی حق افزایش قیمت خودرو را ندارد

درحالی که خودروسازان در روزهای پایانی سال سعی در جو سازی برای افزایش قیمت خودرو در سال آینده هستند و زمزمه های افزایش قیمت خودرو را به بهانه های مختلف درسطح افکار عمومی و رسانه ها منتشر کرده اند، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با صراحت تاکید و اعلام میکند که هیچ خودرو سازی حق افزایش قیمت خودرو را ندارد.

به گزارش «تابناک» طی یک ماه گذشته شرکتهای خودروسازی تحرکات پایان سال خود را در خصوص افزایش قیمت خودرو برای سال آینده آغاز کرده اند و اینبار افزایش قیمت مواد اولیه را به عنوان بهانه جدید خود برای افزایش قیمت بیان کرده اند تا جایی که مدیر عامل یکی از شرکتهای خودرو سازی به صراحت از افزایش قیمت محصولات این شرکت در سال اینده خبر داده بود.

اما شدت گرفتن انتقادات به خودروسازان و تلاش آنها برای افزایش قیمت خودرو منجر به آن شده که اخیرا کمتر سخنی از سوی دست اندر کاران خودروی کشور برای افزایش قیمت شنیده شود و حتی وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز که تا پیش از این ثابت کرده بود یدی طولی در حمایت از خودروسازان و کمک به افزایش قیمت دارد اخیرا از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده است.

نعمت زاده امروز بیان کرده است که نظر ما این است که قیمت خودرو در سال آینده تغییر پیدا نکند. وی اظهار کرده: در خصوص قیمت خودرو در سال 93 نیتمان این است که قیمت‌ها ثابت بماند و هزینه‌هایی که از محل تورم تحمیل صنعت خودرو می‌شود را از زاویه افزایش تولید برطرف کنیم.

اما در این میان شورای رقابت به عنوان متولی اصلی تدوین دستور العمل قیمت گذاری خودرو که اخیرا نیز در تلاش برای تدوین دستورالعملی برای کاهش تعرفه واردات خودرو در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و خارج کردن بازار خودرو از وضعیت انحصاری است، همچنان در پی تعیین تکلیف وضعیت قیمت خودرو در کشور است.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگو با «تابناک» تاکید کرد که هیچ خودروسازی حق افزایش قیمت خودرو را ندارد و احیانا اگر شرکتی بخواهد قیمت ها را به هر بهانه ای افزایش دهد بر اساس قانون با این شرکت رفتار خواهد شد.

شیوا در خصوص جلسه عصر امروز (چهارشنبه) شورای رقابت گفت: در این جلسه مباحث مربوط به تکمیل دستور العمل قیمت گذاری خودرو پیگیری شد و همچنان در پی تدوین متغیرهای دخیل در دستورالعمل هستیم.

وی گفت: یکی از مهمترین متغیرهای دخیل در این دستورالعمل متغیر کیفیت است که به شدت مورد توجه اعضای شورای رقابت قرار دارد و تاکید ما بر این است که این متغیر در خودروهای تولید داخل تا حد ممکن بالا برود. در حال حاضر که سازمان استاندارد موضوع کیفیت در خودروهای داخلی را پیگیری میکند دو شاخص عملکردی و تزیینی را در خودروها مورد توجه قرار میدهد که تاکید شورای رقابت بر این است که در این بررسی کیفی وزن متغیرهای مربوط به شاخص عملکردی که در بر گیرنده کیفیت ساخت موتور و قطعات درونی و الکترونیکی خودروها است بیشتر شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در این جلسه پیگیری شکایتهای مربوط به افزایش قیمت خودرو در پایان سال است. در این جلسه مجددا تاکید شد که هیچ تشکیلاتی نمیتواند به غیر از شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کند زیرا بازار خودرو یک بازار انحصاری است و قانونگذار تعیین وضعیت بازارهای انحصاری را بر عهده شورای رقابت قرار داده است تا دستور العمل های قیمتی آنها را تدوین کند.

شیوا صراحتا تاکید کرد: تاز مانی که قانونگذار این وظیفه را بر عهده شورای رقابت قرار داده است، افزایش قیمت خودرو غیر قانونی است و اگر احیانا کسانی بخواهند به این امر اقدام کنند بر اساس قانون با آنها رفتار خواهد شد. هیچ خودروسازی تا زمان تکمیل دستور العمل قیمت گذاری خودرو با هیچ بهانه ای نمیتواند قیمت خودرو را افزایش دهد.

رضا شیوا افزود: یکی از مهمترین متغیرهای دستورالعمل قیمت گذاری خودرو متغیر تورم بخشی است که آن هم باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود و برای این موضوع باید تا پایان سال صبر کرد.

رضا شیوا با مثبت ارزیابی کردن چشم انداز خودرویی کشور در آینده و تاثیر آن بر کاهش هزینه های خودروسازان به شکل تلویحی به منتفی بودن افزایش قیمت اشاره کرد و گفت: در وضعیت کلی چشم انداز خودروسازان مثبت است و خوشبختانه با کارهایی که از طریق کانالهای بین الملل و روابط بین الملل ما ایجاد شده است و همچنین در اثر کاهش برخی از تحریم ها ارتباط با خارج از کشور میتواند تسهیل شود و نقل و انتقال منابع مالی نیز با سهولت بیشتری صورت پذیرد.

 

این امر کمک میکند که هزینه های خودروسازان کاهش یابد که خود بر روی قیمت تمام شده خودروها تاثیر به سزایی دارد. همچنین آمارهای موجود حاکی از افزایش تیراژ تولید خودرو نسبت به ماههای گذشته است که این امر منجر به آن میشود که هزینه ثابت خودروسازان به شکلی مناسب سر شکن شود.

رضا شیوا در پایان اظهار کرد: امیدواریم که افزایش تولید بتواند انتظارات خودروسازان را برآورده کند، ضمن آنکه مردم نیز انتظاراتی دارند از جمله آنکه کیفیت خودروهای تولیدی افزایش یافته و از سوی دیگر قیمت خودرو افزایشی نداشته باشد و تاکید شورای رقابت بر این است که خودروسازان انتظارات مردم و حقوق مصرف کنندگان را به شکلی مناسب برآورده کنند.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------