آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

فراهم شدن شرایط مناسب بازار مسکن برای خانه اولی‌ها/ معاملات مسکن رشد کرد



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی , مسکن

بررسی تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن در آذرماه سال 95 نیز موید تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم و رشد قیمت مسکن در این دوره است به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11.2 و 9.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

 به گزارش میزان، در حالی بانک مرکزی گزارش یک ماه آذر ماه را اعلام کرد که حاکی از افزایش بیش از 7 درصدی قیمت مسکن است.

 

در این گزارش آمده است که معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 11.8 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5.1 و 5.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

ان در حالی است که در متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده 44.3 میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 0.5 و 7.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

*حجم معاملات مسکن

در آخرین ماه پاییز، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران به 11832 رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 5.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد، بررسی توزیع واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آذر ماه حاکی از سهم 52.5 درصد واحدهای تا 5 سال عمر است.

 

در این درحالی است که در توزیع تعداد آپارتمان‌های مسکونی بناهای 6 تا 10 سال 1727 مرتبه معامله شدند و درصد تغییر منفی نسبت به مدت مشابه به سال گذشته دارند ، علاوه بر این ساختمان‌های با عمر 11 تا 15 سال در آذر ماه 2041 مرتبه معامله شدند که درصد تغییر منفی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند و سهم آن‌ها در سال جاری 17.2 درصد است.

 

با این وجود بناهای با عمر 16 سال و 20 سال به بالا کمترین حجم معامله را داشته‌اند و در مقابل درصد منفی کمتری نسبت به سایر بناها داشته‌اند.

 

در میان مناطق 22 گانه شهر تهران نیز، منطقه 5 و سپس منطقه 2 و 4 در رتبه‌های اول تا سوم معامله قرار دارند.

 

*تحولات قیمت مسکن

در آذر ماه سال جاری متوسط قیمت هر متر مربع زیر بنای واحد مسکونی 44.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.5 و 7.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه مشابه سال قبل به منطقه 16 معادل 15.9 درصد و کمترین رشد متوسط قیمت مربوط به منطقه 10 معادل 4.3 درصد تعلق دارد.

 

در این ماه بیشترین قیمت هر متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معدل 100.1 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 22.1 میلیون ریال به منطقه 17 تعلق داشته است.

 

*تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در نه ماهه منتهی به آذر ماه 95

در نه ماه ابتدایی سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران 117.4 هزار واحد مسکونی بوده که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل 8.6 درصد افزایش یافته و متوسط قیمت هر متر مربع بنا معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملاتی 43.5 میلیون ریال بوده  و نسبت به سال گذشته رشد 4.7 درصد را تجربه کرده است.

 

دامنه قیمتی هر متر مربع بنا در آذر ماه بین 30 تا 35 میلیون ریال قرار دارد ک بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه قیمتی 25 تا 30 میلیون ریال در رده دوم و  35 تا 40 میلیون ریال در رده سوم قرار گرفته‌اند.

 

*توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب سطح زیربنایی هر واحد مسکونی

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب زیر بنای حاکی از آن است که بیشترین سهم معاملات انجام شده مربوط به واحدهای مسکونیبا زیر بنای 60 تا 70 متر مربع معادل 15.0 درصد اختصاص داشته و واحدهای دارای زیر بنایی 50 تا 60 و 70 تا 80 متر مربع به ترتیب با سهم‌های 13.2 و 13.1 درصدی در رتبه بعدی قرار دارند.

 

*توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب ارزش واحد مسکونی

در آذر ماه سال 95 ،توزیع فراوانی واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که واحدهای مسکونی با ارزش 1000 تا 1500 میلیون ریال با اختصاص 12.7 درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده و واحدهای دارای 1500 تا 2000 و 2000 تا 2500 میلیون ریال نیز به ترتیب با اختصاص 12.6 و 11.2 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

*تحولات اجاره‌بهای مسکن

در آذر ماه سال جاری شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهرن و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.2 و 9.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

 

ماهیت قرار دادهای اجاده مسکن غالبا یکساله تنظیم می‌شود و نیز اثر پذیزی شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم کشور شده است.

 

سهم هزینه مسکن اعم از شخصی و غیر شخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل 28.4 درصد است.

 

براساس این گزارش حجم معاملات و متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی درآذر ماه 11.8 هزار واحد مسکونی و 44.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن 5.9 درصد کاهش داشته است ودر مجموع با توجه به رشد ملایم قیمت مسکن در سطحی کمتر از نرخ تورم طی نه ماه ابتدایی سال و نیز گشایش‌های مال اخیر نظام بانکی در این بخش، شرایط مناسبی برای خانه‌دار شدن زوجین جوان و خانه اولی ها فراهم کرده است.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------