آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

سیدحمید حسینی: تقسیم‌بندی‌ جامعه به 4 و 96 درصدخطرناک است



  اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,سید حمید حسینی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است شعارهای اقتصادی تاثیر چندانی در فضای انتخابات ندارد و اینکه برخی، طیف‌های نخبگان جامعه را چهار درصد عنوان می‌کنند خطرناک است. 

به گزارش ایسنا، سید حمید حسینی ضمن ارزیابی شعارهای اقتصادی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری دوره دوازدهم اظهار کرد: اینکه شعارهای اقتصادی که در این ایام داده می‌شود امکان پذیر است یا خیر، یک بحث است و اینکه چقدر این شعارها می‌تواند کاربرد داشته باشد، بحثی دیگر.   

 

وی ادامه داد: مطمئنا اقتصاد برای مردم بسیار حائز اهمیت است و به نظرات اقتصادی کاندیداها توجه می‌کنند اما در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که مردم برای رای دادن صرفا به مسائل و شعارهای اقتصادی کاندیداها توجه نمی‌کنند. 

 

مردم بر اساس شعارهای اقتصادی رای نمی‌دهند 

 

این فعال بخش خصوصی ضمن یادآور شدن انتخابات‌های ادوار گذشته عنوان کرد: سوابق انتحابات‌ در کشور ما نشان می‌دهد که موارد دیگری به غیر از اقتصاد است که در رای دادن مردم تاثیرگذار است و می‌تواند ایجاد موج کند. اگر بنا به شعارهای اقتصادی بود، در سال ۱۳۷۶ مردم باید به آقای ناطق نوری به دلیل اینکه رئیس مجلس بودند و برنامه اقتصادی مشخصی داشتند رای می‌دادند، اما دیدیم که به خاطر شعارهایی مثل آزادی‌ مدنی، مردم به آقای خاتمی رای دادند و برنامه و طرح‌های اقتصادی خیلی در انتخابات کاربردی نداشت. 

 

حسینی افزود: همچنین در سال ۱۳۸۴ اگر بنا به انتخاب مردم بر اساس شعارهای اقتصادی بود و اگر مردم قصد داشتند اقتصادشان را سر و سامان دهند کسی بهتر از آقای هاشمی رفسجانی نبود، چون کارنامه اقتصادی ایشان هم مشخص بود. آقای هاشمی تمام تمرکز خود را بر بحث‌های اقتصادی گذاشت و همه طرح‌ها و ایده‌هاش با محوریت اقتصاد بود. اینکه چگونه خصوصی سازی کنیم، چگونه به مردم سهام بدهیم. اما دیدیم شخص دیگری با شعارهایی مثل مبارزه علیه تبعیض و فساد بدون هیچ طرح اقتصادی و با عنوان کردن یکسری ایده‌ال‌ها و حرف‌های کلی، توانست آراء را بدست آورد. 

 

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ هم آقای روحانی خیلی به عنوان چهره اقتصادی شناخته نمی‌شد و شخصیتی بود که بیشتر با کارهای سیاسی و امنیتی شناخته می‌شد و نمی‌توان گفت مردم به دلیل شعارهای اقتصادی به او رای دادند. در سال ۱۳۹۲ به دلیل مسائل بین المللی و سوابق آقای روحانی در توافق با سه کشور اروپایی مردم در نهایت به این جمع بندی رسیدند که موضوعات بین المللی برایشان اهمیت بیشتری دارد و به آقای روحانی رای دادند. 

 

در انتخابات فعلی مسئله سر برجام است 

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اکنون در این انتخابات هم مسئله سر برجام است. همه کاندیداهای مخالف برجام یک طرف ایستاده‌اند و می‌خواهند بگویند که برجام هیچ تاثیری نداشته است. اینکه بگویند رشد اقتصادی چون ناشی از نفت بوده بی فایده بوده است یا اینکه بیکاری بالاست و پایین آوردن تورم چون رکود ایجاد کرده فایده‌ای نداشته است و حاضر نیستند که هیچ کدام از دستاوردهای دولت روحانی را که عمدتا ناشی از برجام است، بپذیرند. 

 

چهار درصدی عنوان کردن طیف‌های نخبگان جامعه درست نیست 

 

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره شعار چهار درصدی و ۹۶ درصدی یکی از کاندیداها گفت: تقسیم بندی جامعه به چهار و ۹۶ درصد بسیار اتفاق خطرناکی است. اینکه گفته شود تمام قشر موفق و نخبه کشور چهار درصد هستند، اصلا درست نیست. این‌ افراد کار آفرین هستند، شغل و تحرک اقتصادی ایجاد می‌کنند و به اقتصاد نشاط می‌دهند. برخی می‌خواهند با این شعارها که مشخص نیست چه مبنایی دارد، همه اقشار نخبه جامعه را در چهار درصد تقسیم بندی کنند. با این شعارها طیف وسیعی از نخبگان را در این چهار درصد قرار می‌دهند و آنها را مقابل قشر کارمند، کارگر و کشاورز می‌گذارند.   

 

وی تصریح کرد:‌ قطعا چنین ایده‌هایی با مبانی اسلامی ما سازگار نیست و از طرفی هم در قانون ما پذیرفته نیست که یک نفر جامعه را به چنین دو قطبی تقسیم کند. کشور باید به کمک همه و با حضور همه اقشار ساخته شود و آن کسانی که در آمد بیشتر دارند طبیعتا باید به طور شفاف مالیات بیشتری بدهد و با ساز و کارهایی اجازه داده نشود که شکاف طبقاتی بیشتر شود ولی با مطرح کردن چنین شعارهایی مثل چهار و ۹۶ درصد هیچ زمان چیزی عاید ملت نشده است. 

 

برخی فکر می‌کنند جامعه بی سواد است 

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد مردم به این شعارها توجهی کنند. گسترش آموزش عالی باعث شده که همه خانواده‌ها حداقل ‌یک دانشجو داشته باشند، اینکه برخی فکر کنند جامعه ما بی سواد است و مسائل را درک نمی‌کند اشتباه است. دوستان شرایط فعلی جامعه را درک نمی‌کنند و فکر می‌کنند اگر یک شعاری روزی به خاطر برخی مسائل دیگر جواب داده است، حتما امروز هم جواب می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------